Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-04, 13:40
Medlem
Danne796s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Sedan är ju biotillgänglighet något man kan rundgå genom att ta rektalt, IV eller IM (jag skrev ju trots allt den skillnaden rekalt Morfin vs Oxy). Morfin är 1½-2 ggr starkare än oxy om Morfinet tas IV.
1. du svarade inte på min fråga
2. jag skrev att jag undrade när det gäller oralt.

mvh
Citera
2013-05-04, 13:50
Bannlyst
Citat:
Sedan är ju biotillgänglighet något man kan rundgå genom att ta rektalt, IV eller IM (jag skrev ju trots allt den skillnaden rekalt Morfin vs Oxy). Morfin är 1½-2 ggr starkare än oxy om Morfinet tas IV.

Morfinrus är lite annorlunda än oxy. Men oxy är flera gånger starkare än morfin (per mg), tvärtemot vad du säger. Men du kanske menar samma som jag egentligen?
Citera
2013-05-04, 14:12
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novix2
Morfinrus är lite annorlunda än oxy. Men oxy är flera gånger starkare än morfin (per mg), tvärtemot vad du säger. Men du kanske menar samma som jag egentligen?

Oxy är dospotentare om man tar Morfin oralt, men enligt opioid comparison är IV Morfin mer potent (givetvis) om man jämför Oxy med Morfin IV.

Diskussionsunderlaget var dock Morfin rektalt vs Oxy oralt... Just för att jämföra något med Morfin oralt ger en ganska orättvis bild.

Om du tittar på Opioid comparisons chart, så ser du att IV Morfin är 3x potens av Morfin oralt, medans Oxy bara är 1½-2, vilket gör Morfin potentare i slutändan. Nu menar jag inte att detta är absolut, jag bara har det som ett enkelt verktyg att mäta med.

Diskussionsunderlaget var dock Morfin rektalt vs Oxy oralt, men jag tror det uppstod ett missförstånd någonstans.

P.s http://en.wikipedia.org/wiki/Opioid_comparison
Senast redigerad av SwirlyShirley 2013-05-04 kl. 14:19.
Citera
2013-05-04, 19:38
Medlem
Danne796s avatar
Citat:
Oxy är dospotentare om man tar Morfin oralt, men enligt opioid comparison är IV Morfin mer potent (givetvis) om man jämför Oxy med Morfin IV.

Diskussionsunderlaget var dock Morfin rektalt vs Oxy oralt... Just för att jämföra något med Morfin oralt ger en ganska orättvis bild.

Om du tittar på Opioid comparisons chart, så ser du att IV Morfin är 3x potens av Morfin oralt, medans Oxy bara är 1½-2, vilket gör Morfin potentare i slutändan. Nu menar jag inte att detta är absolut, jag bara har det som ett enkelt verktyg att mäta med.

Diskussionsunderlaget var dock Morfin rektalt vs Oxy oralt, men jag tror det uppstod ett missförstånd någonstans.

P.s http://en.wikipedia.org/wiki/Opioid_comparison
det var du som missförstod min fråga, läs om och tänk efter så tror jag nog att du fattar

Jag undrade alltså: Är oxycontin 1.5-2 ggr potentare oralt + dess höga biotillgänglighet (90%)??
Eller har dem kalkylerat in biotillgängligheterna på oxy och morfin när dem säger 1.5-2 ggr potentare
Senast redigerad av Danne796 2013-05-04 kl. 19:41.
Citera
2013-05-04, 19:56
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne796
det var du som missförstod min fråga, läs om och tänk efter så tror jag nog att du fattar

Jag undrade alltså: Är oxycontin 1.5-2 ggr potentare oralt + dess höga biotillgänglighet (90%)??
Eller har dem kalkylerat in biotillgängligheterna på oxy och morfin när dem säger 1.5-2 ggr potentare

Använder du charten så ser du att det räknas som potentare p.g.a biotillgängligheten (givetvis, dospotens), eftersom Morfin IV/IM är potentare än Oxy. Morfin via annat administrationssätt förändrar bara biotillgängligheten, inte drogen. Därav slutsats: Det är 1,5-2 ggr potentare oralt.
Senast redigerad av SwirlyShirley 2013-05-04 kl. 19:59.
Citera
2013-05-05, 05:04
Medlem
Danne796s avatar
Citat:
Använder du charten så ser du att det räknas som potentare p.g.a biotillgängligheten (givetvis, dospotens), eftersom Morfin IV/IM är potentare än Oxy. Morfin via annat administrationssätt förändrar bara biotillgängligheten, inte drogen. Därav slutsats: Det är 1,5-2 ggr potentare oralt.
Oxy är alltså potentare P.g.a biotillgängligheten.
Bra då har jag fått mitt svar, det va det jag undrade.
Den är alltså inte extra potent utöver detta ''1.5-2'' ?
Citera
2013-05-05, 10:04
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne796
Oxy är alltså potentare P.g.a biotillgängligheten.
Bra då har jag fått mitt svar, det va det jag undrade.
Den är alltså inte extra potent utöver detta ''1.5-2'' ?

Nej, som jag sa: Titta på charten så ser du att Morfin IV är potentare. Varför skulle det vara potentare om det inte hade med biotillgängligheten att göra? Ingen anledning.

Enligt charten är den högsta potensen av Oxi 87% oralt, inte ens om det var 100% skulle det vara lika med Morfin, som är 3x morfin oralt.

Q: Varför är Morfin IV 3x potentare än oralt?
A: För att det har 3 gånger så hög biotillgänglighet, estimerat.

Biotillgänglighet utgörs av hur hög halt av aktiv produkt som når hjärnan, man undgår ju metabolismen helt om man skjuter in i blodomloppet: Man får in lika mycket i hjärnan som man skjuter i sig i blodomloppet IV.
Senast redigerad av SwirlyShirley 2013-05-05 kl. 10:06.
Citera
2013-05-05, 10:27
Bannlyst
Citat:
Nej, som jag sa: Titta på charten så ser du att Morfin IV är potentare. Varför skulle det vara potentare om det inte hade med biotillgängligheten att göra? Ingen anledning.

Enligt charten är den högsta potensen av Oxi 87% oralt, inte ens om det var 100% skulle det vara lika med Morfin, som är 3x morfin oralt.

Q: Varför är Morfin IV 3x potentare än oralt?
A: För att det har 3 gånger så hög biotillgänglighet, estimerat.

Biotillgänglighet utgörs av hur hög halt av aktiv produkt som når hjärnan, man undgår ju metabolismen helt om man skjuter in i blodomloppet: Man får in lika mycket i hjärnan som man skjuter i sig i blodomloppet IV.

Men du är ju rolig och glömmer liksom bort den konkreta verkligheten. Hur kul är det att fippla med den j-a lösta sörjan och mängderna som dolcar ger? Dolcar ger f ö inget skönt rus. Morfin meda känner jag inte mycket på heller (har inte skjutit).
Citera
2013-05-05, 10:35
Medlem
MorfinJockes avatar
Inga problem att blanda oxy och ketogan va?
Citera
2013-05-05, 12:27
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Men du är ju rolig och glömmer liksom bort den konkreta verkligheten. Hur kul är det att fippla med den j-a lösta sörjan och mängderna som dolcar ger? Dolcar ger f ö inget skönt rus. Morfin meda känner jag inte mycket på heller (har inte skjutit).

Du pratar praktik, jag pratar teori. Vi pratar ju inte ens om samma sak...

Dra inte in praktiken i teorin. De heter olika för att de ÄR olika.

Glömmer bort och glömmer bort, jag pratar inte om praktiken och den är inte relevant här. Betyder det att jag glömt bort bindemedel och dylikt?

Relevans i dina påståendes efterfrågas.

Hade jag diskuterat praktik hade jag väl för bövelen inte diskuterat IV kontra oralt... Vissa verkar ha svårt att använda hjärnbarken.

Man kan vända din fråga angående sörjan: Hur kul är det att få "inget skönt rus", vs att få en redig skjuts som enligt många slår Oxy? Uppenbarligen tycker många att "fippla" med sörjan är värt det, eller hur...
Senast redigerad av SwirlyShirley 2013-05-05 kl. 12:37.
Citera
2013-05-05, 12:49
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorfinJocke
Inga problem att blanda oxy och ketogan va?

De tar inte ut varandra om det är så du menar. Ketogan är en skum opioid som till och med undgår sub, så.
Citera
2013-05-05, 13:49
Medlem
Danne796s avatar
Citat:
Han är verkar vara rätt borta, han svarar på frågor jag inte frågar.
Har skrivit ca 3 ggr att jag pratar om oral administration och om dem inbakat biotillgängligheten när dem räknat ut potens på Oxy vs Morfin Men då börjar han snacka om hur bra morfin är IV och att jag ska kolla på nån jävla chart.
Charten svarar inte på min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in