Min tjej hade 0 (noll) opiodvana, dvs hon hade ALDRIG tagit nåt sånt.
Fick oxynorm för diskbråck och skulle ta 1 till 2st 5mg 3ggr per dag.
Jag sa åt henne o ta lite mer om hon ville bli lite rolig men hon kände inte ett skit (inte jag heller)
Att någon skulle känna av 5mg tror jag inte ett dugg på.
Sluta trolla din lilla snorunge.
Edit: har läst igenom tråden snabbt och dosrekommendationerna varierar kraftigt mellan 10-40mg för en grön nybörjare så fortsätt babbla på du.
Du är en flummig pundare som snackar en massa skit. Normal startdos för opioidnaiva är 5mg snabbverkande. Läs på fakta innan du häver ur dig en massa skitprat. Sen är du en liten råtta också som dessutom uppmuntrar din flickvän att knarka, du kommer dra ner henne i skiten också.
Jag sa åt henne o ta lite mer om hon ville bli lite rolig men hon kände inte ett skit (inte jag heller)
Edit: har läst igenom tråden snabbt och dosrekommendationerna varierar kraftigt mellan 10-40mg för en grön nybörjare så fortsätt babbla på du.
Men.. Precis som du fått svarat redan så är 30mg en hög dos för en opioidnaiv.
Startdos för vuxna (enligt FASS/sjukvården) är 10mg för depot var tolfte timme.
Bara för att du eller din flickvän klarar högre dos än så är det verkligen inte ett skäl att rekommendera andra att ta samma mängd. T o t a l t v a n s i n n e.
Folk tipsar om ”bra startdos” i tråden från och till, där vissa t.o.m. rekommenderar doser på 50-60mg för någon som aldrig tagit dessa tidigare.
När min läkare bytte ut mina Tramadol (åt maxdos, 400mg/dag) som jag ätit under många år, till OxyContin/OxyNorm så blev jag helt däckad av EN OxyNorm på 5mg. Och det tog ett tag innan jag ”gick in” mig på dessa utan att bli påverkad.
Dessa läkemedel är inte direkt Alvedon, och även om man kanske inte dör av 30mg så finns det biverkningar som inte direkt är så trevliga. Och man vet aldrig, för någon KAN det kanske gå riktigt illa.
För en person som frågar efter en ”bra startdos” på Flashback, (och är dum nog att lita på råd från vilt främmande människor) får kanske tipset att ”60mg är perfekt” av nån dåre som, antingen har noll koll på vad denne snackar om, eller som vill vara lustig och trollar. För det händer här emellanåt.
För såna idiotier finns, både dom som tipsar om ”monsterdoser” att börja med, och dom som är bra j-la dumma och väljer att naivt tro på att alla ger helt rätt och riktiga råd sprungna ur sitt hjärtas godhet.
Istället för att själv läsa på lite, eller bara ringa 1177 och fråga en sköterska där.
Från 1177; Opioider ska dostitreras individuellt på grund av stora skillnader mellan olika patienter i fråga om farmakokinetik, smärtintensitet, smärtgenes, eventuell tolerans, kroppsvikt, kön (plasmakoncentrationerna är högre hos kvinnor) och ålder.
Man kan alltid fylla på om man känner att det inte ”känns nog”.
Och till sist, detta fick du också information om, det finns alltså personer som är opioidresistenta, och även dom som är s.k opioid non-responder.
Senast redigerad av MissDecibella 2026-09-11 kl. 08:26.
5mg känner jag mig go på. Välbehag, lätt eufori. Men jag tycker det är skillnad på oxynorm 5mg och oxycodone G.L 5mg. Oxynorm kände jag knappt något på. Men oxycodone gl känner jag av bra! Konstigt… så de små blåa oxy är bäst imo
Grymt, det blir jag avundsjuk på.
Jag skulle aldrig kunna känna något öht på 10mg ens hur långt uppehåll jag har.
Kommer ihåg mitt första opiatrus när jag var 11år, hade fått cocillana för hosta och anade att man kan känna nåt kul på det här.
Kom hem tidigt från skolan en dag och drack ur halva flaskan och satt och myste under en filt😅
Är helt övertygad om att jag knappt hade känt av 5mg då heller.
Det va längesen, opiater har jag slutat med, peppar peppar.
Tack för att du delar med dig av riktig upplevd information och inte nåt man googlar sig till😊
Men.. Precis som du fått svarat redan så är 30mg en hög dos för en opioidnaiv.
Startdos för vuxna (enligt FASS/sjukvården) är 10mg för depot var tolfte timme.
Bara för att du eller din flickvän klarar högre dos än så är det verkligen inte ett skäl att rekommendera andra att ta samma mängd. T o t a l t v a n s i n n e.
Folk tipsar om ”bra startdos” i tråden från och till, där vissa t.o.m. rekommenderar doser på 50-60mg för någon som aldrig tagit dessa tidigare.
När min läkare bytte ut mina Tramadol (åt maxdos, 400mg/dag) som jag ätit under många år, till OxyContin/OxyNorm så blev jag helt däckad av EN OxyNorm på 5mg. Och det tog ett tag innan jag ”gick in” mig på dessa utan att bli påverkad.
Dessa läkemedel är inte direkt Alvedon, och även om man kanske inte dör av 30mg så finns det biverkningar som inte direkt är så trevliga. Och man vet aldrig, för någon KAN det kanske gå riktigt illa.
För en person som frågar efter en ”bra startdos” på Flashback, (och är dum nog att lita på råd från vilt främmande människor) får kanske tipset att ”60mg är perfekt” av nån dåre som, antingen har noll koll på vad denne snackar om, eller som vill vara lustig och trollar. För det händer här emellanåt.
För såna idiotier finns, både dom som tipsar om ”monsterdoser” att börja med, och dom som är bra j-la dumma och väljer att naivt tro på att alla ger helt rätt och riktiga råd sprungna ur sitt hjärtas godhet.
Istället för att själv läsa på lite, eller bara ringa 1177 och fråga en sköterska där.
Från 1177; Opioider ska dostitreras individuellt på grund av stora skillnader mellan olika patienter i fråga om farmakokinetik, smärtintensitet, smärtgenes, eventuell tolerans, kroppsvikt, kön (plasmakoncentrationerna är högre hos kvinnor) och ålder.
Man kan alltid fylla på om man känner att det inte ”känns nog”.
Och till sist, detta fick du också information om, det finns alltså personer som är opioidresistenta, och även dom som är s.k opioid non-responder.
Men herregud jag har inte gått ut och sagt att alla nybörjare bör prova mer än 35mg i armen första gången bara för att det var för lite för mig.
Det var en kille som hade provat 25mg och var besviken på upplevelsen så hans fråga var:
"brukar nybörjare ta 20-30mg direkt? Och isåfall, är det risk för andningsdeppression på såna mängder?"
Och mitt svar var:
"Nu är ju alla olika men upp till 30mg skulle jag säga är riskfritt för en vuxen man utan tolerans, speciellt om man käkar dom"
Menar du att folk tar det här som att jag uppmanar alla att prova 30mg första gången?
Isåfall vill jag uppmana alla nybörjare:
Ta det lugnt i början! Jag rekommenderar alla att prova 10mg och stega sig uppåt.
Blanda inte med alkohol eller bensodiazepiner.
Var inte själv och ha nalaxonspray redo.
Tänk på att ett opiatberoende smyger sig på sakta men säkert.
När man väl är fast så slutar det oftast tillsist med en död i ofrivillig överdos, en livslång kemisk fotboja hos laro eller självmord
Senast redigerad av Jeffrey.D 2026-09-11 kl. 10:33.
När jag tog oxycontin första gången så tog jag 30mg och var en helt perfekt dos för mig. Är dock storväxt, 2m lång & 115kg. Vet inte hur mycket det spelar in egentligen men kan vara värt att tillägga
Det behövs generellt rätt höga doser oxycontin för att dö även för en novis. Här är LD50 statistik för djur -
Råtta: Ca 56–300 mg/kg
Mus: Ca 61–426 mg/kg
Hund: Ca 100 mg/kg
Så gör ett genomsnitt på 150mg/kg och väger 70kg så är LD50 10 500mg oralt för att ev dö. Men det har inte heller testats på människor av humana skäl så kanske behövs mycket mindre doser för att uppnå LD50 oralt med oxycontin. Vad vet jag. Jag skulle aldrig vågat ta mer än 40-50mg utan tolerans idag. Men går på LARO och kört 0.7g intramuskulärt heroin och kände knappt av något så slutat försöka få rus på opiater så länge jag går på LARO.
När jag tog oxycontin första gången så tog jag 30mg och var en helt perfekt dos för mig. Är dock storväxt, 2m lång & 115kg. Vet inte hur mycket det spelar in egentligen men kan vara värt att tillägga
Det behövs generellt rätt höga doser oxycontin för att dö även för en novis. Här är LD50 statistik för djur -
Råtta: Ca 56–300 mg/kg
Mus: Ca 61–426 mg/kg
Hund: Ca 100 mg/kg
Så gör ett genomsnitt på 150mg/kg och väger 70kg så är LD50 10 500mg oralt för att ev dö. Men det har inte heller testats på människor av humana skäl så kanske behövs mycket mindre doser för att uppnå LD50 oralt med oxycontin. Vad vet jag. Jag skulle aldrig vågat ta mer än 40-50mg utan tolerans idag. Men går på LARO och kört 0.7g intramuskulärt heroin och kände knappt av något så slutat försöka få rus på opiater så länge jag går på LARO.
Det är skitsvårt att slå igenom buprenorfin med opiater men det lär du ju ha koll på om du går på laro.
Ang. LD50 så borde det vara andra siffror för människor.
Jag tycker oxy och heroin är jämna i styrka mg för mg, dvs en 0,1g heroin är som 100mg oxy om man slår i sig.
Och jag har tagit överdoser på 0,2 - 0,3g heroin MED tolerans, iof alltid med alpazolam samtidigt men ändå.
Med tanke på biotillgängligheten oralt på oxy så tror jag många skulle tacka för sig på 500mg utan tolerans.
Det är skitsvårt att slå igenom buprenorfin med opiater men det lär du ju ha koll på om du går på laro.
Ang. LD50 så borde det vara andra siffror för människor.
Jag tycker oxy och heroin är jämna i styrka mg för mg, dvs en 0,1g heroin är som 100mg oxy om man slår i sig.
Och jag har tagit överdoser på 0,2 - 0,3g heroin MED tolerans, iof alltid med alpazolam samtidigt men ändå.
Med tanke på biotillgängligheten oralt på oxy så tror jag många skulle tacka för sig på 500mg utan tolerans.
Oxycontin är 80% potent i jämförelse mot heroin och då pratar vi om läkemedels klassas diamorfinhydroklorid. Inte gatuheroin. Så om du tar 100mg heroin behöver du ta 120mg oxycontin för att få en ekvalent effekt.
Ja jag tror inte heller det är en bra idé att ta 500mg oxy oavsett intag av eget val. Men söker man på LD50 (lethal death 50%). Kort förklarat, ger man en specifik dos till hela världen så kommer 50% att dö. Därav LD50 som jag tycker är ett bra sätt att kolla upp vilka doser som är inom sade limits. Så var det den informationen jag fick upp med djurförsök med oxy LD50.
Jag blev ganska ”väck/skön” när jag började med OxyNorm 5mg. När jag tog 10mg så blev det nästan för mycket. Hade aldrig rört ”knark” innan jag fick det på recept.
Jag blev ganska ”väck/skön” när jag började med OxyNorm 5mg. När jag tog 10mg så blev det nästan för mycket. Hade aldrig rört ”knark” innan jag fick det på recept.
Återigen, avundsjuk på det här.
Sen tror jag folk har olika syn på vad "väck" är. "Väck" mig är när man noddar och somnar ofrivilligt hela tiden även när man koncentrerar sig på att vara vaken fast man tex äter eller tittar på tv.
Tar jag amfetamin så tar jag ofta 1g ibland något mer i dom flesta rökarna, det ska färga på så man inte kan ställa sig upp på några minuter.
Skulle jag käka 20mg när jag varit drogfri några månader så kanske jag skulle känna av det, men bara tillräckligt mycket för att dra igång mitt sug.
Jag skulle må sämre av 20mg än att låta bli att ta något.
Första gången jag provade heroin (utan tolerans) så var jag feg och delade en 0,1a i två fixar och ångrade mig direkt att jag delade upp den.
Knarkar jag vill jag bli bäng, annars kan jag lika gärna låta bli.
5mg skulle förmodligen inte ens känt av som barn.
Min tjej provade 15mg första gången och blev jättebesviken för hon kände ingenting.
Om hon kände nåt men underdrev så gjorde hon det bra för det märktes absolut inget på henne.
Hon provade lite mer senare och då kände hon av iallafall. Det kanske var 30mg hon provade då.
Hon var vid tillfället 29år (10år yngre än mig) 175cm och vägde ca 60kg.