Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-08, 19:13
  #49
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machoking
Jag läste att albanerna lever under något dom kallar för "kannun of leke dugajini" http://en.wikipedia.org/wiki/Kanun

Vilket förbjuder dom att blanda sig med andra raser, vilket är en av anledningarna till varför så många av dom beställer partner från hemlandet.

Stämmer detta? Och i hur hög utsträckning påverkar detta Sverige?

Detta verkar vara lite som islam för araberna, många väljer att följa vissa delar av det, men som jag sett så verkar albaner ha svenska tjejer under ungdomsåren men aldrig satsa på dom och gifta sig. Lite som muslimerna ibland dricker men sällan äter griskött.



Vet inte varför jag går in i den här jättegamla tråden, men jag bara hittade den av en slump!

Det är nog ganska aktuellt fortfarande; att det finns extremt många albanska familjer som gärna ser att alla deras barn är "bortgifta", vid ca. 22 års ålder, och att de allra helst "beställer" en partner från Hemlandet. Fortfarande 2016, är detta absolut inget nytt, och det brukar ta ca. 6-8 veckor, innan den "utvalde" kommer hit på "anknytning" till sin redan förlovade. (I hemlandet.)

Vissa kosovoalbanska familjer håller hårt på sina gamla och gedigna traditioner. De har kommit hit med balkankriget, och deras barn är som regel födda här, eller de var med en liten, och en i magen när de kom hit på 90'talet. Kom ihåg, att de allra flesta fick stanna.

Desaa kosovoalbanska föräldrar är smarta och kontrollerande. Deguider sina svenskfödda barn genom alla möjligheter som faktiskt finns här i Sverige, och ger dem en mycket trygg plattform att stå på. De är mästare på att få in sina barn barn på de arbetsplatser där de själva är annställda, inte som praktikanter, men som avlönade sommerjobae, eller permanent, om de vill. De är extemt smarttänkta, och låter inte sina ungdomar sluta gymnasiet, utan att först ha intalat dem vilken inrikting på högskolan som sulle passa dem bäst. Och många av dra barn, har vid ca 20 års ålder redan någon form för högskoleutbildning.

Dessa föräldrar samarbeter ofta i stora nätverk med andra slätingar som redan bor här, och de hjälper varandra ekonomiskt. Barnen får alltid bo hemma, tills de har fått utbildning, körkort, och lägenhet, och jobb.

I min tanke är de jävla smarta och gedigna! De har tagit det allra bästa som finns i vårt land: Demokratin, bidragen, möjligheterna.

De har aldrig låtit sina barn få bestämma själva, jo till en viss gräns, men sen är det föräldrarnar som tar över, och tar det sista beslutet. PÅ något sätt får de sina svenskfödda barn med sig, och de är lyckliga och har bra jobb, lägenhet, körkort, utbildning, man/ fru från hemlandet osv. vid ca. 22 års ålder.

Hur de bä rsig åt vet jag inte, men de är otroligt smarta, och så är det.

Mina föräldrar sket totalt i mig när jag var 16, sen dess fick jag klara mig själv bäst fan jag ville.

Jag hade gärna villat ha trygga kontrollerande förberedande föräldrar, som såg till att jag hade en bra plattform att börja mitt vuxenliv på.

Men fri vilja är också ett otroligt ansvar, som tyvärr inte många "svenska" ungdomar orkar med.

Har aldrig hört om en albansk ungdom som har gått i "praktik?"

De har fäst sig i vårt land, Så klart inte alla, men många av dem. Gäller även dem från andra länder i Balkan. De kom hit, och de såg möjligheterna och anammade dem!

Intressant tråd, om den får fortleva?

(Och var får jag allt detta ifrån? Jag har jobbat med flera albaner de sista åren, Dem som är föräldrar till vuxna barn som mer eller mindre är födda här, och dem som hit på 90'talet. De allra flesta är totalintegrerade och lite till.)

2016-07-08, 20:55
  #50
Medlem
elastikmandens avatar
Kan någon vakna i denna gamla tråd?
2016-07-08, 22:56
  #51
Medlem
Wotans avatar
Jag har nog samma erfarenhet som dig, det är bra människor som har stark moral. De står upp för sin kultur men är ändå väl integrerade i samhället. Vi germaner skulle kunna lära oss lite om att stå upp för vårt folk av dem, efter 50 år av kulturmarxism. Har också träffat många av albanskt/kosovoalbanskt ursprung genom åren och min erfarenhet är att det är bra människor. Till största del muslimer, men de är absolut inte extremt religiösa som araber och annat pack. De är ett av europas äldsta folk och ett av de folk som kämpade mot turkarna längst.

Många jag vet har en svensk partner, speciellt tjejer som är gifta med svenska män, så det är nog lite olika. Vanligt är nog snarare nån typ av arrangerade äktenskap där personer med albanskt ursprung gifter sig för att någon från Kosovo ska få uppehållstillstånd i Sverige. Kanske för ekonomisk ersättning?
2016-07-08, 23:03
  #52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Kan någon vakna i denna gamla tråd?
Jag har en granne i medelåldern som är halvalban och halvsvensk. Han ser helsvensk ut, och har ett helsvenskt namn. Hade aldrig gissat att han var halvalban innan han berättade det för mig. Han är som vilken medelsvensson som helst.
2016-07-08, 23:39
  #53
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Jag har nog samma erfarenhet som dig, det är bra människor som har stark moral. De står upp för sin kultur men är ändå väl integrerade i samhället. Vi germaner skulle kunna lära oss lite om att stå upp för vårt folk av dem, efter 50 år av kulturmarxism. Har också träffat många av albanskt/kosovoalbanskt ursprung genom åren och min erfarenhet är att det är bra människor. Till största del muslimer, men de är absolut inte extremt religiösa som araber och annat pack. De är ett av europas äldsta folk och ett av de folk som kämpade mot turkarna längst.

Många jag vet har en svensk partner, speciellt tjejer som är gifta med svenska män, så det är nog lite olika. Vanligt är nog snarare nån typ av arrangerade äktenskap där personer med albanskt ursprung gifter sig för att någon från Kosovo ska få uppehållstillstånd i Sverige. Kanske för ekonomisk ersättning?

Ja, det kanske är så, men jag ser nog bara de få som inte gifter sig inom traditionen. Det är nog ett väldigt litet fåtal?

Klart att det alltid finns undantag, men det gör det ju över allt; Som att en kosovoalban som är född i Danmark, gifter sig och får barn med en man från Ghana? Alla möjligheter finns, men de är sällsynta..? Dock är det tacksamt, eller inte?

Det innebär ju antagligen mer eller mindre utstötning från hela den albanska gemenskapen?

Tyvärr är det fortfarande tillåtet inom deras tradition, ( fast illa ansett av föräldrar.) Att just pojkar får "leka av sig" innan de får sin utvalde från Kosovo. Vilket resulterar i en massa små barn, födda av svenska naiva tjejer, som får växa upp utan sin pappa.

Så jag skall palla in et litet budskap här: "Låt balkanfolket vara ifred, de har redan ätit upp vårt land med hull och hår! Hur många ungdomar från Balkan har inte sommar jobb med lön? Känner du någon Balkan ungdom som är i praktik?

No way.
__________________
Senast redigerad av elastikmanden 2016-07-08 kl. 23:41.
2017-01-08, 04:39
  #54
Medlem
1procentares avatar
Detta är endast av egen erfarenhet. Jag tycker detta är synd..

Men jag känner ungefär 30 albaner. 25 av dom har importerade fruar, bortgifta etc. 5 är singlar. Men fruar kommer inom kort, när dom skaffat sig jobb och framtid.
Sen leker dom med svenska brudar innan giftemålet ( och under säkerligen )

Kan även skaffa "flickvän" som är svensk. Men detta varar aldrig länge. Då deras framtid är en alban.

Dom ser sina egna som mer värda och är störst, bäst och vackrast.

Jag undrade alltid när man var mindre, att albaner endast umgås/är med bara albaner. Då som dom tar hem och umgås med som en riktig polare med. Inte festpolare eller någon man hänger på stan med.

Sen började det bli mer och mer klart. Varje gång jag var med albaner så kunde dom bli bästa polare med en alban dom aldrig träffades. Just för denne personen var alban.

Sen under skolan hörde man ju vad albanerna sa och resonera. Och det var viktigt med en albansk fru. Svenska tjejer e bara horor etc.

Sen vet jag inte mer kring detta. Men tycker det är synd att albanerna e dom största rasisterna i världen. Då det enda som spelar roll är om man är alban eller ej. För i slutändan kommer dom hugga dig i ryggen eller sluta umgås med dig, för du inte är alban.

Är du tjej och är tsm med en alban. Ha mer koll, kolla hans chatthistorik, sms etc. För han har dig som en tillfällig lösning, för sex och njutning, inget annat. Skulle det bli seriöst så kommer du helt enkelt vara tvungen att integrera och bli en "alban" själv.
2017-01-08, 04:45
  #55
Medlem
1procentares avatar
Sen ska man inte bara skriva det negativa.

Dom har mycket bra som vi borde ta efter
Att vara stolta över sitt land, kultur och traditioner. Det beundrar jag dom väldigt mycket för.

Dom har bra mentalitet, självförtroende och är glada och trevliga människor om man väl lär känna dom.

Dom står upp för sig själva och för sitt land. Dom är så trygga i sig själv och orädda. Oavsett om personen i fråga är liten så har dom sjukt psyke och mentalitet och inte backar.

Men man ska ha en liten blandning av alla egenskaper. För att vara stolt över sitt land och att man är alban visar man i sitt hjärta. Inte utifrån vem man gifter sig med, umgås med etc.
2017-01-08, 10:22
  #56
Medlem
Nedomanskys avatar
Tror bara att albanerna förekom sig själva, de insåg helt enkelt att inga andra skulle kunna tänka sig att beblanda sig med dem. Så därför förbjöd de sig själva att blanda sig med andra, det ser lite bättre ut för det stora albanska egot då....
2017-01-12, 00:58
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machoking
Well ha i åtanke att:

a) Skenderbeg is the great grandson of Branilo, the Serb duke of Kastoria.
b) Skenderbeg’s brother was named Stanisa, a contemporary Serbian name.
c) Stanisa’s son (Skenderbeg’s nephew) was also named Branilo.
d) Skenderbeg’s mother was Vojislava daughter of the Serb ruler of Polog
e) Skenderbeg’s sisters Valica and Jela mean ‘little wave’ and ‘dear’ in Serbian. Branilo and Stanisa are both Serbian names meaning ‘defender’ and ‘the one who stands,’ respectively. Note that neither Branilo, Stanisa, Valica nor Jela exist as Bulgarian names.





Verkar inte ha varit så albansk rent genetiskt den där Skanderbergen kanske därför han inte var en idiot som alla andra albaner-


omg hahaha Skenderbeg var ABSOLUT inte serb hahahahhahahahahhahaha
2017-01-12, 01:03
  #58
Medlem
Är själv Alban! vi Albaner är olika faktiskt men vi har 1-2 saker lika, vi är patrioter och älskar vårt land.
2017-01-12, 01:06
  #59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristianstadmannen
Är själv Alban! vi Albaner är olika faktiskt men vi har 1-2 saker lika, vi är patrioter och älskar vårt land.
Okej varför bor du här då och inte i Albanien?

Kände en (kosovo)alban som när han skulle hitta en partner att gifta sig funderade på att som han själv sa "importera". Efter denna tråd förstår man varför.
2017-01-12, 01:21
  #60
Medlem
dacks avatar
Förklarar ju varför albanska kvinnor är så reserverade mot oss och som etnisk svensk blir bedömd som någonting katten släpat in.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback