2004-11-10, 14:18
Medlem
kasstkniws avatar
Tjena!

Då var det dags igen. Ännu en bonusuppgift till skolans Fysik. Som vanligt behöver jag er hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonusproblem
En två meter lång metallstav hålls vågrätt 2 m upp i luften så att den ena änden pekar mot öster och den andra mot väster. Staven släpps och får falla fritt till marken. Hur stor blir spänningen mellan stavens ändar precis innan den slår i backen?

Staven förutsätts släppas någonstans i Sverige så du måste ta hänsyn till både den magnetiska fältstyrkan ovh dess vinkel mot jordytan. Siffrorna är dock inte det viktigaste, utan hur du behandlar dem.

All hjälp mottages asap.
Citera
2004-11-10, 22:01
Medlem
rashbans avatar
Hrmm, inte för att jag minns riktigt hur formeln för induktionen ser ut, men visst beror den på:
Längden på ledaren
Den magnetiska fältstyrkan
Hastigheten ledaren rör sig med
Har jag glömt något?

Då måste man först och främst komma fram till fältstyrkan, och det får man genom att först få fram att vinkeln på magnetfältet är 70 grader (har för mig att det var så), så då bör det bli cos(70) * X där x är jordmagnetfältets styrka som jag härmed högtidligen gissar till 0.5 gauss.

Ledarens längd är given, 2 meter.

Hastigheten fixar man ut med mgh = mv^2 /2 --> v = sqrt(2gh) = sqrt(4*9.82) = 6.3 m/s.

Jag gissar därför att spänningen blir cos(70)*0.5*2*6.3 volt, d.v.s. ungefär 2.1 volt. Förmodligen har jag glömt någon viktig grej i formeln...
Citera
2004-11-12, 14:36
Medlem
kasstkniws avatar
Tjena!

Jag tackar för ditt försök att hjälpa mig, och det gick vägen. Ända man kan klaga på är att 0.5 ska vara 50*10^6 har jag för mig. Men bara små detaljer.
Citera
2004-11-12, 20:07
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Ända man kan klaga på är att 0.5 ska vara 50*10^6 har jag för mig. Men bara små detaljer.

Äh, några nollor hit eller dit :P
Citera
2004-11-12, 20:27
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Hrmm, inte för att jag minns riktigt hur formeln för induktionen ser ut, men visst beror den på:
Längden på ledaren
Den magnetiska fältstyrkan
Hastigheten ledaren rör sig med
Har jag glömt något?

Då måste man först och främst komma fram till fältstyrkan, och det får man genom att först få fram att vinkeln på magnetfältet är 70 grader (har för mig att det var så), så då bör det bli cos(70) * X där x är jordmagnetfältets styrka som jag härmed högtidligen gissar till 0.5 gauss.

Ledarens längd är given, 2 meter.

Hastigheten fixar man ut med mgh = mv^2 /2 --> v = sqrt(2gh) = sqrt(4*9.82) = 6.3 m/s.

Jag gissar därför att spänningen blir cos(70)*0.5*2*6.3 volt, d.v.s. ungefär 2.1 volt. Förmodligen har jag glömt någon viktig grej i formeln...

Det verkar som frågaställaren är nöjd med dittt tips och då är väl alla glada Men fysikern i mig, bildligt talat, skulle spontant försökt få med tvärsnittsarean på stången i formeln. Är den irrelevant?
Citera
2004-11-12, 20:39
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det verkar som frågaställaren är nöjd med dittt tips och då är väl alla glada Men fysikern i mig, bildligt talat, skulle spontant försökt få med tvärsnittsarean på stången i formeln. Är den irrelevant?

Bra fråga. Jag tror inte att stångens tvärsnittsarea spelar någon roll. Däremot är det ju så att om man har en sluten krets som rör sig vinkelrätt mot ett magnetfält så induceras ju en spänning, och den spänningen är beroende av kretsens area.

Jag blev lite besviken på att wikipedia inte hade några bra artiklar om induktion i en rak ledare, och eftersom jag inte äger någon fysikbok eller har läst fysik sen gymnasiet, så blev det till att gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in