• 1
  • 2
2011-07-28, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectkirby
Multi-tasking över huvud taget lär väl utnyttja fler kärnor? Det är sällan jag endast har igång ett spel, t.ex.
precis. jag brukar köra call of duty online samtidigt som jag spelar crysis 2 och surfar på flashback.
Citera
2011-07-28, 16:39
Medlem
Ett-Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Kan någon med lite enkla ord förklara först den stora skillnaden mellan en i5 och i7 för att sedan jämföra med en 8-core?

Den huvudsakliga skillnaden mellan i5 och i7 är att i7 har något som kallas för Hyper Threading.
Det innebär att varje processorkärna kan köra två trådar samtidigt, så att säga... så om du har en i7 på 4 kärnor med HT så blir det totalt 8 trådar.

Den "emulerar" alltså 4 kärnor till utöver de 4 riktiga kärnorna, så systemet kommer att se det som 8 kärnor och fördela arbetet mellan dessa.

För luddigt?
Citera
2011-07-28, 16:45
Medlem
Icyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Hatt
Den huvudsakliga skillnaden mellan i5 och i7 är att i7 har något som kallas för Hyper Threading.
Det innebär att varje processorkärna kan köra två trådar samtidigt, så att säga... så om du har en i7 på 4 kärnor med HT så blir det totalt 8 trådar.

Den "emulerar" alltså 4 kärnor till utöver de 4 riktiga kärnorna, så systemet kommer att se det som 8 kärnor och fördela arbetet mellan dessa.

För luddigt?

Alla i7 har inte HT mig veterligt, och dessutom är nyttan av det smått överdriven vad jag hört.
Citera
2011-07-28, 17:25
Medlem
Ett-Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icyyy
Alla i7 har inte HT mig veterligt, och dessutom är nyttan av det smått överdriven vad jag hört.

Var faktiskt tvungen att kolla upp det nu när du skrev det, och visst fan verkar det finnas i7or utan HT! Det verkar bara vara gamla modeller, så det kanske inte är jätterelevant just här.

Det var nytt för min del iaf!

Angående HT så märker man nog inte av någon skillnad vid vanligt skrivbordsanvändande. Det är när man ska packa upp stora RAR-filer eller konvertera film som det börjar hända saker!

Mvh,
Ett-Hatt
Citera
2011-07-28, 17:31
Medlem
Icyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Hatt
Var faktiskt tvungen att kolla upp det nu när du skrev det, och visst fan verkar det finnas i7or utan HT! Det verkar bara vara gamla modeller, så det kanske inte är jätterelevant just här.

Det var nytt för min del iaf!

Angående HT så märker man nog inte av någon skillnad vid vanligt skrivbordsanvändande. Det är när man ska packa upp stora RAR-filer eller konvertera film som det börjar hända saker!

Mvh,
Ett-Hatt

Jag har för mig att jag även kollade upp om senaste iMacens i7a hade HT, men kunde inte hitta något som styrkte det. Du vet kanske?

Jo men jag har även fått för mig att antigen programmet i fråga eller OS:et i sig måste stödja HT, men det kanske är fel eller så stödjer det mesta det nuförtiden?
Citera
2011-07-28, 18:27
Medlem
Ett-Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icyyy
Jag har för mig att jag även kollade upp om senaste iMacens i7a hade HT, men kunde inte hitta något som styrkte det. Du vet kanske?

Jo men jag har även fått för mig att antigen programmet i fråga eller OS:et i sig måste stödja HT, men det kanske är fel eller så stödjer det mesta det nuförtiden?

Jo... jag råkar själv ha en. Den har HT.

Det är följande processor som sitter i: http://ark.intel.com/products/52213

Om vi snackar Windows och Mac OSX så stödjer dessa som OS Hyper-Threading, hur det är med Linux, Solaris och så vidare vet jag inte.
Programmen som sedan körs i Windows eller Mac vet inte om det är HT eller inte, de ser endast antalet "kärnor". Men det stämmer mycket bra det du säger... är inte programmet man kör skrivet för att utnyttja många kärnor spelar det inte någon roll hur många kärnor du än har, såklart.

Många spel använder t.ex. inte mer än två kärnor... och då spelar det alltså ingen roll om du har en i7a med 6 kärnor och HT (=12 "kärnor"). Då är klockfrekvens per kärna en viktigare faktor.

Hälsningar,
Ett-Hatt
Senast redigerad av Ett-Hatt 2011-07-28 kl. 19:25.
Citera
2011-07-28, 21:49
Medlem
Lagom luddigt

Men låt oss köra en iMac med i5/2,7GHz mot samma iMac med i7/2,8GHz, vad kommer vi märka den stora skillnaden? räkna inte bara på den där sista o.1 utan på i5 vs i7
Citera
2011-07-29, 10:33
Medlem
Ett-Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Lagom luddigt

Men låt oss köra en iMac med i5/2,7GHz mot samma iMac med i7/2,8GHz, vad kommer vi märka den stora skillnaden? räkna inte bara på den där sista o.1 utan på i5 vs i7

Om du bara ska surfa runt på nätet och lyssna på lite musik kommer du inte att märka någon som helst skillnad. Ska du däremot packa upp, komprimera eller kovertera en stor fil, eller göra något annat som är processorkrävande under en längre tid så kommer du att märka en skillad till i7s fördel.

Och då är det både den där sista 0.1 Ghzen och Hyper-Threading som gör skillnaden.

Mvh,
Ett-Hatt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här