2011-07-28, 00:29
Medlem
Tjena!

Nu är det så att jag hittat en cykel av märket Kronan, och jag har faktiskt hittat den.
Iaf så har jag ingen lust att kolla upp vem det är som äger cykeln, utan behöver istället pengarna själv. Så tänkte nu sälja den på blocket, har plockat av regskylt (som kronan cyklar har) för att ingen ska förstå vems cykeln är. Samt tagit bort allt som det står kronan på för att slippa eventuella frågor om varför det inte finns någon skylt, visst kan det vara så att folk ändå förstår att det är en kronan men det får jag lösa då.

Nu när jag ska lägga in den på blocket har jag angivit fel namn och gjort en ny mail.

Har dock lite frågor nu.
Nu när jag ska betala så går det att betala med kort eller telefon(dock inte kontantkorts) Så egentligen så tvingas jag nu säga vem jag är?

vad är egentligen chansen för att åka dit på det? Säg att han som äger cykeln hittar den, han kan egentligen inte bevisa att det är sin, eller?

Om jag säger som det är att jag faktiskt hittade den, har jag gjort något brott då?
Citera
2011-07-28, 00:31
Medlem
Sälja stöldgods är väl egentligen fel rubrik, men troligen är det väl vad det är.

Ägaren har troligen anmält..
Citera
2011-07-28, 00:33
Medlem
Sleepyoh22s avatar
du behöver nog inte vara så paranoid kan jag tro. Här i orten stjäls det 200 cyklar per år, 2 av dessa klaras upp.
Citera
2011-07-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundgrens
Om jag säger som det är att jag faktiskt hittade den, har jag gjort något brott då?

Ja man blir inte ägare till cykeln bara för att man hittar den,men brottet är nog ringa så du lär ju knappast hamna i fängelse, därimot så kan du åka på spö av ägaren.
Citera
2013-01-08, 10:11
Medlem
subrosas avatar
Detta kan jag svara klart och tydligt på: Hittegods ska alltid lämnas till polisen, eller, om värdet är ringa skall den som tar hand om godset utan onödigt uppehåll försöka underrätta ägaren om denna. Gör du inte det gör du dig skyldig till fyndförseelse enligt brottsbalkens 10 kap 7§.
Om du dessutom planerar att sälja cykeln/långvarigt förfoga över den gör du dig skyldig till olovligt förfogande enligt brottsbalkens 10 kap 4§ vilket har fängelse i straffskalan.

Många känner inte till de relativt strikta lagarna som reglerar vad vi får göra med saker vi hittar.

Finns det fog att förutsätta att cykeln kan vara stulen kan det bli fråga om någon slags ringa häleriförseelse, Brottsbalken 9 kap 6-7§§ men mest troligt tror jag är olovligt förfogande.

Men om du behöver pengar är är faktiskt inte hoppet ute! Mitt tips till dig att utkräva den hittlön du har rätt till enligt Lag 1938:121 om hittegods. 10% av cykelns värde har du rätt till förutsatt att du tillkännager fyndet!!

Såg nu när jag är färdig med inlägget att det inte var särskilt aktuellt, men ahwell. Håll till godo med svaret.
Citera
2013-01-08, 10:33
Medlem
grimars avatar
Det händer att jag hittar saker ibland. Då lämnar jag in det till polisen som förvarar det i 3 månader. har ingen gjort anspråk på saken då överlåter de det till mig tillsammans med ägarbevis. Sedan säljer jag grejerna utan oro för komplikationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in