Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Visst har många länder utvecklats men det luktar fortfarande öststat om Polen, Tjeckien, m.f. Det är i alla fall min absoluta erfarenhet. Jag trodde när jag besökte t.ex. Tjeckien att landet utvecklats mer, jag såg knappt Tjeckien som öststat men blev besviken. Fortfarande bryska män i hårda skärmmössor som dundrade ombord på bussen klockan 4 på natten och ville se pass för att sedan färdas genom fattig landsbygd för att sedan nå Prags otaliga betongförorter, på hotellet hade inte mkt ändrats heller då två personer enbart övervakade (och stämplade) medan en person checkade in samtliga resenärer.
Var i Polen nyligen och där var det ännu värre än i Tjeckien. Vi hade visserligen kontakt med statliga järnvägen (kanske inte de mest förändringsvilliga) men där var korruptionen enorm bara i biljettkassorna. För att kunna få ut resegaranti var man t.ex. tvungen att gå till två olika bås (45 min kö till båda) enbart för att få två stämplar på sin biljett för att till sist komma till en kassa där personen bakom glaset sa att man var tvungen att bokstavligt talat åka genom hela Polen till den enda stad som utfärdade resegaranti. Sen visade det sig naturligtvis att han hade en liten stämpel bakom glaset men då skulle han ha en hundralapp under bordet för att använda stämpeln. Efter att jag och en hord polacker praktiskt taget dragit honom ur sin kur gick han med på att gratis stämpla biljetten. Detta var bara ett exempel men det kändes under min resa som om mutor var halva Polens BNP :P
Känner inte igen mig något i detta , och jag brukar vara i polen och åker tåg ibland , har alltid gått smidigt . Visst förekommer det säkert mutor ibland men man måste vara väldigt blåögd för att gå på något sådant.
Tror Sverige är mer korrumperat än folk tror , skillnaden är att den politiska eliten gör detta bakom stängda dörrar