2011-07-27, 18:28
Medlem
Här berättar vi om egna erfarenheter av att vara på psykiatrisk avdelning, inget annat.

Vi ska inte
- Anklaga varandra för påhitt
- Hitta på
- Ifrågasätta

Jag har varit med om både HSL och LPT vad gäller sluten vård. Båda har använts under ungefär samma omständigheter och jag har inte haft annat val än gå med på allt de haft att säga.
Trotsar man, då blir det medicinering och fortsatt förvaring. Trots kan såklart enligt dem vara att man har en annan åsikt, vilket sällan är tillåtet.

Jag har under mina vårdtillfällen, för depression/ångest, nästan uteslutet enbart blivit erbjuden neuroleptika. Vilket läkarna motiverade var för att stämningsstabilisera. Biverkningarna sa de inget om, att jag skulle få permanenta skador.
LPT skriver de på två sekunder, sedan är man låst.
Citera
2011-07-27, 19:16
Medlem
En av de gånger jag var inne låg jag på en blandad avdelning. En av patienterna där var i en djup psykos, pratade enbart om obegripliga saker som ekvationer i pyramider. Efter att han varit där ett par veckor började han tycka att det var tråkigt, det fanns ju bara en tv att se på.
- Är det inte lite tråkigt här?, sa mannen
Mm, nickade alla instämmande.
- Jag undrade om man skulle klä av sig naken..

Ingen hann riktigt reagera så där satt han naken på stolen. Personalen visste inte riktigt vad de skulle göra..
Citera
2011-07-27, 19:56
Medlem
Jag blev inlagd med LPT, men eftersom vanliga psyk var fullt så fick jag vara på en avdelning för narkomaner. Jippieyey.

En man (invandrare) hade någon psykos (skada efter krig?) och sprang hela tiden runt och skrek "De dödar mig! De kommer döda mig!" Han sökte ofta skydd hos mig och ville att jag skulle rädda honom. Otroligt läskig man, jag var livrädd för honom.

En äldre kvinna som var där gick runt och skrek hela tiden och skällde ut allt och alla. Bland annat så skällde hon på ovan nämnda man i korridoren en gång, vilket slutade med att han trodde att hon skulle döda honom så han försvarade sig och bröt armen på kvinnan som blev ursinnig och slog tillbaka.... de fick ge dem båda lugnande spruta och sedan fick de ge sig av med henne och gipsa armen.

Vill inte direkt tillbaka dit, om man säger så.
Citera
2011-07-27, 22:05
Medlem
Smetat in sig i avföringar, kastat glas och försökt skära sig..
Citera
2011-07-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
Smetat in sig i avföringar, kastat glas och försökt skära sig..

Vilket hemskt ställe hamnade du på? Har i och för sig sett en person stå och skita i korridoren, finns det inte toaletter liksom..
Citera
2011-07-27, 23:13
Medlem
mimikryys avatar
Det ända jobbiga jag var med om när ja var inlagd på psyk var en brud som hysteriskt börja gråta hur som helst. Hon var jobbig och en annan tjej som hade någon sorts psykos och kunde sitta och stirra på mig hur länge som helst när vi satt och kolla tv och åt vid bordet
Citera
2011-07-27, 23:40
Medlem
Det är intressant att höra vad andra varit med om, själv har jag massvis både tråkiga och roliga händelser. Det vore märkligt om jag är ensam om det.
Citera
2011-07-28, 03:47
Medlem
Blivit slagen i huvudet av en annan person där jag var, hade det inte varit så personaltätt och 2 stora biffiga vårdare där hade jag antagligen hoppat på henne och misshandlat den personen rätt så grovt.
Citera
2011-07-28, 07:45
Medlem
shitmagnets avatar
Hmm...

-En gammal klasskompis mamma jobbade på stället jag var inlagd på, var ju lagom kul

-Bråkig personal; "ligg inte nedbäddad med kläderna på", "gå upp nu", "kom till morgonsamlingen".

-En rumsgranne som dygnet runt ropade "ge mig gift", "gräv ner mig nu" etc...
Citera
2011-07-28, 10:14
Medlem
loaDss avatar
Har endast varit på några korta besök på psyk för att besöka en polare och det verkar vara en skön blandning av cirkus och dagis.
Citera
2011-07-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loaDs
Har endast varit på några korta besök på psyk för att besöka en polare och det verkar vara en skön blandning av cirkus och dagis.

Brukar vara ungefär så. Beroende på vilka problem patienterna har och vilken avdelning det är kan det också vara avskräckande.
Citera
2011-07-28, 11:34
Medlem
loaDss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChokingHazard
Brukar vara ungefär så. Beroende på vilka problem patienterna har och vilken avdelning det är kan det också vara avskräckande.

Tyvärr ser det ut mer som att folk "förvaras" istället för att få vård vilket är väldigt skrämmande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in