2011-07-27, 17:21
Bannlyst
http://www.nilsonshoes.com/Kvinna/Modeller/Ballerinor?art=260805&c=SEK

Köpte dessa skor nyligen och har fått skoskav. Har hört att man ska gå i skorna i varmt vatten i badkaret för att töja ut dom, eller att man ska ha fuktig tidningspapper i dom när man går runt. Är rädd att den guldiga skinnimitationen skadas och blir ful. Vad har ni för tips, hur brukar ni göra?
Citera
2011-07-27, 17:28
Medlem
Första anledningen till att du kan ha fått skoskav är ju att fötterna inte har vant sig vid skorna. Andra anledningen kan vara att det är en söm, ett veck, eller något annat i skon som stör.

Är det nr 1: Använd skorna. Gå i dem så mkt som möjligt så töjer du skorna.

Är det nr 2: Så borde du ha kännt det redan i affären. Försmåskor ger skoskav och går inte att töja.
Citera
2011-07-27, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av germanwellfare
Första anledningen till att du kan ha fått skoskav är ju att fötterna inte har vant sig vid skorna. Andra anledningen kan vara att det är en söm, ett veck, eller något annat i skon som stör.

Är det nr 1: Använd skorna. Gå i dem så mkt som möjligt så töjer du skorna.

Är det nr 2: Så borde du ha kännt det redan i affären. Försmåskor ger skoskav och går inte att töja.

Jag har gått en del i dom och då fått jäkla skoskav. I affären märke jag inget av detta, kanske testade jag dom inte tillräckligt mycket, men har varit med om sådant förut.

Har lyckats töja ut skor förr, men vet inte om det var samma material.

(Jag bad om storlek 41 men det står inte vilken storlek det är på dom. Det står 41 på ett ställe bland andra siffror, så det är det nog, men lite svårt att veta.)
Citera
2011-07-28, 23:29
Medlem
ezzris avatar
Smart husmorstips: Fyll två fryspåsar med några deciliter vatten, knyt ihop och lägg dom fyllda påsarna i varsin tom fryspåse (för säkerhets skull) och tryck sedan ner påsarna i skorna. Sen lägger du skorna i frysen, vattnet expanderar när det fryser och töjer försiktigt skorna. Att tejpa kirurgtejp inuti skorna där du får skav kan också hjälpa.
Citera
2011-07-29, 00:34
Medlem
Talande Huvuds avatar
Blöta strumpor, på med skorna, gå runt i någon timme (hemma förslagsvis). Fungerar på skinnskor men hur skinnimitation reagerar på det vet jag faktiskt inte.
Citera
2011-07-29, 14:51
Medlem
Detdär med fryspåsarna va en bra ide, den ska jag testa
Citera
2011-08-01, 16:32
Bannlyst
Själv tycker jag det bästa är att bara gå mycket med dem, på det sättet uttöjs de för att passa din egna fot perfekt. Man kan jus använda olika plåster och vaseline på fötterna så att det inte gör ont
Citera
2011-08-01, 16:58
Medlem
akksel2s avatar
Gå ut i regnet, funkar perfekt!
Citera
2011-08-21, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ezzri
Smart husmorstips: Fyll två fryspåsar med några deciliter vatten, knyt ihop och lägg dom fyllda påsarna i varsin tom fryspåse (för säkerhets skull) och tryck sedan ner påsarna i skorna. Sen lägger du skorna i frysen, vattnet expanderar när det fryser och töjer försiktigt skorna. Att tejpa kirurgtejp inuti skorna där du får skav kan också hjälpa.
Det funkade faktiskt. Tusen tack!
Citera
2011-08-23, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Det funkade faktiskt. Tusen tack!
...rätt så bra i alla fall. Fick ändå skoskav när jag gick lååångt.
Citera
2011-08-25, 00:54
Medlem
Tejpa hälarna med två lager kirurgtejp eller vad det heter, tejpa stor/lilltårna också. Så gör jag när jag köper nya skor. Efter ca 1-2 veckors användning så kan man sluta ha tejpen på fötterna för då har fötterna vant sig vid skorna/skorna vant sig vid fötterna.
Citera
2011-08-25, 23:10
Medlem
prettygirls avatar
Kan man töja skinnimitation (plast)? Det finns spray man kan köpa hos skomakaren som mjukar upp skinnet lite och gör det lättare att gå in skon. Men som sagt, vet inte hur lätt det är med plast...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in