2011-07-26, 22:12
Medlem
Dark_drivers avatar
Som rubriken varför hedrar man offer med en tyst minut å olika ceremonier tillexempel vid katastrofer å som nu vid terrorattacken i Norge. vad blir bättre av det är det inte bättre å bara försöka glömma.
Citera
2011-07-26, 22:18
Medlem
För att man ska hedra och visa respekt för dom drabbade är argumentet jag fått höra när jag ställt samma fråga.
Citera
2011-07-26, 22:18
Medlem
TheMentalitas avatar
Det har väl med respekt för de drabbade att göra helt enkelt.
Citera
2011-07-26, 22:19
Medlem
fjungen33s avatar
Är att man ska stanna upp och tänka efter vad som hänt och på offren. Denna stressade värld behöver en pause för eftertanke.

Alla med empati vet varför och kommer aldrig glömma !
Senast redigerad av fjungen33 2011-07-26 kl. 22:48.
Citera
2011-07-26, 22:19
Medlem
Deleteriouss avatar
Försöka glömma.

Du kan inte vara gammal eller så är du en imbecill.

Därför att tystnaden gör att man tänker på de döda och att en väldigt obehaglig stämning byggs upp. Bilar som står stilla, människor som stannar, allting stannar.

Jag tycker det är ett jättebra sätt i alla fall. Väldigt "mäktigt":
http://www.youtube.com/watch?v=wkxYQGrQ2Rc
Senast redigerad av Deleterious 2011-07-26 kl. 22:22.
Citera
2011-07-26, 22:22
Medlem
svampdamps avatar
För att ingen orkar vara tyst längre helt enkelt
Citera
2011-07-26, 22:23
Medlem
TresMonoss avatar
Man ska aldrig glömma, bara acceptera. Googla kris-psykologi för att lära dig lite om det. En tyst minut är ett sätt att visa respekt på. Ta en minut ur din vardag för att tänka på de som fick sina liv tagna från dem. Det är en sörja och vara tacksam för att du inte är i en liknande situation.
Citera
2011-07-26, 22:27
Medlem
För mig är det som tidigare inlägg skriver ungefär. Dock ser jag inte något obehagligt i akten.

Man stannar upp i all stress, tänker på de offer och anhöriga som är inblandade. En slags ultrarapid debriefing. Även när man själv är anhörig får iaf. jag känslan att jag inte är ensam. Vilket skapar trygghet och behag för mig.
Citera
2011-07-26, 22:28
Medlem
Deleteriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
För att ingen orkar vara tyst längre helt enkelt

Vi hade fem minuter efter skotten i Ådalen.

Tycker det var synd att bara ha en tyst minut efter en sån här stor tragedi.
Citera
2011-07-26, 22:39
Medlem
WorldTradeCenters avatar
alla med allmänbildning vet vad detta innebär inget att diskutera om.
Citera
2011-07-26, 23:01
Medlem
En mer intressant frågeställning vore varför man ha en tyst minut för någon man inte har någon som helst anknytning till?

I överlag är 'en tyst minut' riktigt jävla löjligt.

99,999% av alla som håller den tysta minuten har ingen som helst aning om att offren ens exsisterade.

Ska man hålla en tyst minut för alla som dör på denna jord? Då kommer inte många ord bli talade.

Att hålla en tyst minut för någon man inte har någon anknytning till är så komformistisk man kan bli.
Citera
2011-07-26, 23:35
Medlem
deyys avatar
För att hedra och visa respekt mot offren. Givetvis skulle det vara bättre av att bara lägga det bakom sig men själv så skulle jag ha det lättare att lägga det bakom mig efter att ha hedrat och visat respekt för offren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in