2011-07-26, 18:26
Medlem
Sempa2s avatar
Som topic, Vad skall jag investera i för att göra stor personlig vinst? Låt oss utgå från att jag har 50,000 att investera som exempel.
Citera
2011-07-26, 18:52
Medlem
Guld, råvaror och kapitalvaror.
Citera
2011-07-26, 19:06
Medlem
Sempa2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
Guld, råvaror och kapitalvaror.

Är det några särskilda rå/kapitalvaror du syftar på?
Finns det något rent aktiemässigt som kan vara bra, typ träföretag osv
Citera
2011-07-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sempa2
Är det några särskilda rå/kapitalvaror du syftar på?
Finns det något rent aktiemässigt som kan vara bra, typ träföretag osv

Om du tror på en dollarkrasch med en efterföljande inflationsvåg är en tumregel att investera i det som tenderar till att kraftigt gå upp i pris under inflationstider. Ädelmetaller (guld, silver, platina m.m.) rekommenderar jag starkt. Gruvaktier, oljeaktier och livsmedel likaså.

EDIT: Investeringarna bör även ske i tillväxtmarknader där produktionsmöjligheterna är som störst. Kina exempelvis.
Senast redigerad av hoernsten 2011-07-26 kl. 21:07.
Citera
2011-07-26, 22:05
Medlem
Sempa2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
Om du tror på en dollarkrasch med en efterföljande inflationsvåg är en tumregel att investera i det som tenderar till att kraftigt gå upp i pris under inflationstider. Ädelmetaller (guld, silver, platina m.m.) rekommenderar jag starkt. Gruvaktier, oljeaktier och livsmedel likaså.

EDIT: Investeringarna bör även ske i tillväxtmarknader där produktionsmöjligheterna är som störst. Kina exempelvis.

Om man ska investera i exempelvis kinesiska oljeaktier, investerarnman då i ett företag?
Citera
2011-07-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sempa2
Om man ska investera i exempelvis kinesiska oljeaktier, investerarnman då i ett företag?

Du kan investera direkt i oljebolag och du kan köpa oljecertifikat. Vilket som är det mer lönsamma alternativet beror på. Investerar du i ett bolag blir avkastningen huvudsakligen relaterad till bolagets lönsamhet. Investerar du i någon specifik typ av olja blir avkastningen relaterad till prisutvecklingen på just den oljetypen, om jag förstått det hela rätt. Ju lättare olja och ju lägre svavelhalt, desto bättre.

Om du ska investera i oljeaktier spelar det jag påpekade om tillväxtregioner mindre roll. Oljebolagen finns där oljan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in