2011-07-26, 16:15
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Är så förbannat trött på iMovie, det är krångligt att använda, och inte alls lika användarvänligt som Movie maker för Windows. Finns det verkligen inget annat alternativ för oss Mac-användare?
Jag vägrar nämligen att installera Windows på min Mac i syfte att komma åt Movie Maker.
Hjälp en kommande filmproducent att hitta ett bra redigeringsprogram
Citera
2011-07-26, 16:19
Medlem
Snöjs avatar
Final Cut kanske är lättare? Eller Adobe Premiere?
Citera
2011-07-26, 16:21
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Final Cut kanske är lättare? Eller Adobe Premiere?

Har tillgång till FC, frågan är bara om det inte är ännu mer avancerat än vad iMovie är?
Funderar på om jag inte ska investera i ett par privatlektioner nere på Macforum.

Använder du något av dessa två program?
Citera
2011-07-26, 16:23
Medlem
Krabats avatar
Sony Vegas kanske? Fungerar smidigt och inte allt för krångligt.
Citera
2011-07-26, 16:33
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabat
Sony Vegas kanske? Fungerar smidigt och inte allt för krångligt.

Finns det verkligen för Mac?
Citera
2011-07-26, 16:44
Medlem
flashstyles avatar
Om du tycker att iMovie är för avancerat får du nog köra in Windows. Det är inte så att du är van vid Movie Maker, därför tycker du att iMovie är "svårt"?
Citera
2011-07-26, 17:01
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Har tillgång till FC, frågan är bara om det inte är ännu mer avancerat än vad iMovie är?
Funderar på om jag inte ska investera i ett par privatlektioner nere på Macforum.

Nää jag gör ju inte det, så jag har faktiskt ingen aning. Det var bara de två förutom iMovie jag kände till

Men jo, båda är nog mer avancerade än iMovie. Jag tänkte bara att det kanske blir lättare då ändå, för det finns fler sätt du kan göra saker på. iMovie är ju riktigt avskalat för att det ska vara lätt och simpelt, vilket också kan göra allt så mycket krångligare. "Jag vill göra såhär", man sitter och försöker ett bra tag tills man inser att det man vill göra inte ens finns som en funktion i programmet.

Om du förstår hur jag tänkte . Det kanske inte stämmer till fullo, jag har ingen direkt erfarenhet mer än att jag använt iMovie någon enstaka gång bara.
Citera
2011-07-26, 18:15
Medlem
OsoPolars avatar
Jag tycker iMovie HD fungerar bra. Jag är litet rädd för att uppdatera till Lion, men vet ju inte om iMovie HD fortfarande kommer att fungera.
Citera
2011-07-29, 16:14
Medlem
Jag föreslår Final Cut. Använder det rätt mycket själv. Grejen är att iMovie ska vara så lätt och nybörjaranvändarvänligt att det bara blir extremt svårt och obegripligt. Final Cut är avancerat, men lätt att börja använda. Man kan göra hur mycket som helst i programmet, speciellt i kombination med resten av programmen i serien (Final Cut sudios), men samtidigt är det väldigt lätt att komma igång och lära sig grunderna. Det är logiskt också, vilket iMovie inte är. Du behöver inte ta några lektioner. Jag har bara lärt mig genom att testa mig fram och genom lite tutorials från forum och youtube. Det är mitt tipps. Lycka till!
Citera
2011-07-30, 10:03
Medlem
johnny-knatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist

Final Cut är mer advancerat än imovie men inte speciellet svårt för det. moviemaker är inget du kan klippa film i. nej, Final Cut & Avid är de videoredigeringsprogram som är branchstandard.

bli inte lurad att använda sony vegas,tillslut blir du bara frusterad av dess begränsningar, utan kör på och lär dig FCP eller Avid
Citera
2011-07-30, 11:28
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Tack för tipsen grabbar, det är bara så att jag har så sjukt mycket film att klippa ihop att risken är att jag slår sönder datorn och allt i min omgivning Men jag ska ta och sätta mig in i Final Cut, iMovie kan slänga sig i väggen, värre skitprogram får man leta efter.
Citera
2011-07-30, 15:52
Medlem
OsoPolars avatar
För mig känns iMovie mycket främmande. Med några musklickar kan man förbättra situationen väsentligt:

http://alltommac.se/nyheter/gor-om-i...deoredigering/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in