2011-07-26, 13:24
Medlem
Hej jag har tänkt att börja vindsurfa, och har inte riktigt koll vad det är för saker man behöver!
Jag är 190~ väger ca 80 kilo så behöver en shysst nybörjar bräda med segel och sånt.
Vet ej om man ska ha speciella bräder beroende på längd som de är i alla snöextrem. Så skulle uppskatta om man fick en liten inblick om vad man behöver.
Citera
2011-08-02, 22:18
Medlem
BosseBetongs avatar
Kolla på surfzone.se, där hänger de flesta vindsurfare. Mängder med tips.

//BB
Citera
2011-08-06, 16:05
Medlem
avocados avatar
Jag skulle säga att en Kona ONE med rigg för din vikt skulle vara klockren. Jag kör själv det och har gjort sen jag började för 3 år sedan. Har också en liten funboard men tar sällan ut den då Konan är riktigt skön att åka på även i planing.

Finns stora fleets o tävla i och sedan bra gemenskap inom klassen.

Ta en titt på det

//Avo
Citera
2011-08-14, 23:32
Medlem
Nej köp ingen kona, köp en nybörjarbräda typ en 120 liters http://www.fanatic.com/content/products/windsurfboards/shark__ltd/index_eng.html så kan du ha den när du har blivit bättre också!
Citera
2011-09-01, 09:33
Medlem
avocados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyRooba
Nej köp ingen kona, köp en nybörjarbräda typ en 120 liters http://www.fanatic.com/content/products/windsurfboards/shark__ltd/index_eng.html så kan du ha den när du har blivit bättre också!

Har du åkt på en kona i 8m/s och fullplaning i fotstropparna?
Det är exakt som att åka liten bräda.
Om han köper en 120 liters bräda så kommer han inte få någon surftid. Dels måste det blåsa, han behöver köpa ett gäng olika segel och sedan måste han ha väldigt bra balans för att komma igång på den.
Han kommer alltid stå med fel prylar vid fel tillfälle.

//Avo
Citera
2011-09-01, 18:09
Medlem
lugna ner digs avatar
Kona är inte som en mindre bräda. Vikten spelar stor roll även om aktern är tunn.

Bättre att gå kurser för att utvecklas snabbt på stora brädor för att sedan köpa en egen mindre bräda som du får kämpa lite med. En bräda på 150-180 liter som du köpt billigt begagnat. Kör järnet på den i ett år sen köper du dig en freestylewave på 85-90 liter.

Kona är bra för sen sak och det är att köra vågsegling när vinden dött.
Citera
2013-06-01, 21:06
Medlem
MendelejevPSs avatar
Tjena!

Tänkte också testa på lite vindsurfing och skulle behöva lite råd om brädor! Är cirka 180 cm och väger ~ 60 kg. Någon som vet en bra sida med billiga begagnade vindsurfingbrädor?
Citera
2013-06-02, 11:36
Medlem
kolla konfen.. surfzone.se där finns hur mycket som helst! annars finns riders.dk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in