Det jag skulle vilja se är att utöver Polis och militär , även vissa vakter. Så ska det bli möjligt för fler att bära vapen. De jag skulle vilja börja med är att väktare får bära vapen och att man förlänger utbildningen för dessa väktare som ska bära vapen. Sen ska det även vara möjligt för lärare ,bankpersonal mm att få tillstånd, att tex i ett säkerhetsskåp på banken/skolan ha tillgång till ett vapen som man är utbildad på. Med hjälp att att det finns folk ute i samhället som på anvisad plats och med rätt utbildning har tillgång till ett vapen snabbt i en nöd situation så kan vi förhindra att fler galningar hinner göra en sån stor skada innan någon hinner stoppa denne.
Se tex den senaste skjutningen i Norge. Hade det funnits beväpnade väktare där så hade någon av dem haft en chans att stoppa ABB innan han gjorde så mycket skada.
För som de flesta nog inser innerst inne så kommer de som verkligen vill ha tag på ett vapen för att begå ett dåd, att få tag på detta. På svarta marknaden. Så det enda alternativet som jag ser det är att utbilda folk och ge dem vapen att försvara sig med.
Nån som håller med i mitt resonemang?
Nån mer som tycker att vi ska trycka på politikerna så att det får upp ögonen för dessa förslag
Senast redigerad av stoppkloss2 2011-07-26 kl. 02:27.
Hur löser vi problematiken att folk bryter sig in i skolan och snor vapen? Ska vi ha en polisbil som tömmer/fyller på skåpet varje dag? Ska vi överbevaka skolan dygnet runt?
Hur löser vi problematiken att folk bryter sig in i skolan och snor vapen? Ska vi ha en polisbil som tömmer/fyller på skåpet varje dag? Ska vi överbevaka skolan dygnet runt?
Precis som jägare så har man de i ett säkerhetsskåp . Vill man dessutom ha högre säkerhet så kan man lagstifta om att alla offentliga vapenskåp ska vara larmade. Precis som att bankomaterna inte blir plundrade alltför ofta så borde inte vapenskåpen bli det heller?
Detta skulle leda till MYCKET mer vapen i samhället. Och mer vapen i samhället, och rättigheter att försvara sig med dessa, kommer leda till att folk ibland tar lagen i egna händer. Om det hade varit så i dagsläget tror jag kanske att några av de berörda föräldrarna hade haft tillgång till vapen, och de skulle lätt i sin sorg och vrede kunnat planera att mörda diverse personer de skuldbelägger för attentaten.
Mer vapen i omlopp skulle även leda till ännu mer lättillgänglighet för kriminella och barn. Någon lite missanpassad ungdom skulle då utan problem orsaka skada. De flesta vuxna skulle heller inte hantera vapen bra. Rent generellt tycker jag det är en dålig idé att försöka motarbeta våld med mer/större vapen.
Det jag skulle vilja se är att utöver Polis och militär , även vissa vakter. Så ska det bli möjligt för fler att bära vapen. De jag skulle vilja börja med är att väktare får bära vapen och att man förlänger utbildningen för dessa väktare som ska bära vapen. Sen ska det även vara möjligt för lärare ,bankpersonal mm att få tillstånd, att tex i ett säkerhetsskåp på banken/skolan ha tillgång till ett vapen som man är utbildad på. Med hjälp att att det finns folk ute i samhället som på anvisad plats och med rätt utbildning har tillgång till ett vapen snabbt i en nöd situation så kan vi förhindra att fler galningar hinner göra en sån stor skada innan någon hinner stoppa denne.
Se tex den senaste skjutningen i Norge. Hade det funnits beväpnade väktare där så hade någon av dem haft en chans att stoppa ABB innan han gjorde så mycket skada.
För som de flesta nog inser innerst inne så kommer de som verkligen vill ha tag på ett vapen för att begå ett dåd, att få tag på detta. På svarta marknaden. Så det enda alternativet som jag ser det är att utbilda folk och ge dem vapen att försvara sig med.
Nån som håller med i mitt resonemang?
Nån mer som tycker att vi ska trycka på politikerna så att det får upp ögonen för dessa förslag
Om vi nu låter din ide förverkligas, dvs om vi beväpnar svenska folket, varför inte utveckla modellen ytterligare ett steg. Istället för godtyckliga vapen, så kan lagen påbjuda att varje samhällsmedborgare utrustas med ett vapen, så att vapnets styrka står i proportion med samhällsmedborgarens betydelse i samhällets hackordning.
Då har har varje medborgare en fördel i en duel med en medborgare av lägre status enligt hackordningen och omvänt har samma medborgare en nackdel i en duel med en medborgare av högre status.
Spontana dueller kommer i det långa loppet att rensa nedåt och skydda uppåt
obs ironi (för att understryka det destruktiva i ökad beväpning)
Senast redigerad av kalle2525 2011-07-26 kl. 02:45.
Ja och du vill utöka dessa nazistiska lagar och göra saken värre istället för att ge tillbaka rätten till självförsvar till civilbefolkningen.
Det är ju det jag vill delvis genom att låta speciellt utbildade människor ur alla delar av samhället få tillgång till vapen efter utbildning och att de förvarar vapnet på anvisad plats där inte obehöriga får tag på det. De jag vill är att ge befogenhet till dessa människor att kunna snabbt få tag på ett vapen. Sen ha rätten och utbildningen till att använda detta i en nödsituation.
Ju fler folk man ger vapen, desto större risk för brottslighet. Så enkelt är det. Både övervåld i rent försvarssyfte och vanlig brottslighet som butiksrån/all annan skit som desperata människor får för sig.
Ni som pratar om att ge vapen till folk för att försvara sina ägor, har ni tittat på USA på sistone? Hur tycker ni deras system fungerar?