2011-07-25, 23:40
Medlem
smirnoffices avatar
Citat:
Vapenlagar ses över
Fullskärm

25 juli 2011 kl 20:59, uppdaterad: 25 juli 2011 kl 21:00

Både Norge och Sverige ser nu över sina vapenlagar. Det ska bli svårare att komma över skjutvapen och kemikalier för att tillverka bomber. –Det här visar hur viktigt det är att det kommer skärpningar, säger justitieminister Beatrice Ask (M).

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/va...er_6348016.svd

läs hela artikeln så ser ni vad det handlar om

tror ni dom kommer att begränsa mer för lagliga vapen ägare kommer det bli som i England

även här i Sverige men mycket hårade begränsningar på vapen ?? te x att halvautomat helt

förbjuds ? vad tror ni
Citera
2011-07-25, 23:42
Medlem
ThreeSevens avatar
Bra det, man får tag på vapen alltför enkelt i dagens samhälle..
Citera
2011-07-26, 00:25
Medlem
Även om nu just denna galning använde lagliga vapen (tror inte genomsnittliga galningen planerar i 9 år) Så känns det som att 80% (ja det är taget ur luften) som blir skjuta blir det av vapen insmugglade österifrån...varför då jävlas med ALLA lagliga vapenägare? när drägget får tag i vapen endå?
Citera
2011-07-26, 00:32
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeSeven

Olagliga vapen är väldigt lätt att få tag på. Lagliga är det inte! Allt är dock relativt.. Som jag förstod det så var norrmannen sällan eller aldrig på sin skytteklubb - det kravet finns ju i Sverige. Hur hårt det sen efterlevs vet jag inte.

(Sen vad det gäller konstgödsel, det är inte så lätt som man tror att få det att bli en fungerande bomb. Mer om det går att läsa i Kemi & Pyroteknik.)
Citera
2011-07-26, 00:35
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Även om nu just denna galning använde lagliga vapen (tror inte genomsnittliga galningen planerar i 9 år) Så känns det som att 80% (ja det är taget ur luften) som blir skjuta blir det av vapen insmugglade österifrån...varför då jävlas med ALLA lagliga vapenägare? när drägget får tag i vapen endå?

Politikerna går alltid den enkla vägen, Istället för att öka kontrollen vid gränserna och skärpa straffen för olaga vapeninnhav REJÄLT så går man den enkla vägen.

Säger man till vapenägarna att lämna in ett vapen var så kommer alla att göra det och då kommer politikerna att klappa varandra på axeln och säga att dom varit jätteduktiga och minskat antalet vapen kraftigt i samhället.

Men det kommer inte minska skjutandet på våra gator, Enligt Rikspolisstyrelsens egen statistik så är det inte ens dessa vapen som används vid brott förutom i extremt få fall.

Det här är problemet...
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=638006

Polisens uppskattning är att tusentals vapen smugglas till Sverige varje år. Varje dag begås i genomsnitt tre grova brott med hjälp av illegala vapen.
Men tullen har svårt att avslöja vapensmugglarna. Under 2003 och 2004 beslagtogs bara ett tiotal vapen av svenska tullare.
Situationen är liknande eller värre i de tio länder runt Östersjön som tackat ja till att vara med i det svenska projektet mot vapensmuggling.
Citera
2011-07-26, 00:38
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Det har du uppenbarligen ingen aning om.

Civil avväpning hör inte hemma i demokratiska länder.
Citera
2011-07-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Det har du uppenbarligen ingen aning om.

Civil avväpning hör inte hemma i demokratiska länder.

För att inte nämna att avväpning genom stängare vapenlagar / trassligare licens prossesser bara straffar dom som i regel inte hittar på en massa djävulskap med sina vapen...
Citera
2011-07-26, 01:09
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Precis, det är helt klart att strängare vapenlagar hjälper. Om Hr. Breivik inte kunnat få licens på sina vapen hade han alldeles säkert sagt: "Nej, det här med terrorattacker var fan så mycket knöligare än jag trodde, kan jag inte få licens för vapnen får det nog faktiskt vara!"

Sen hade han satt sig framför TVn och glömt hela saken.
Citera
2011-07-26, 01:47
Medlem
Starvids avatar
Så länge det handlare om hårdare vapenlagar i stil med striktare kontroller, mer rättssäkra bedömningar (mindre godtycke från enskilda handläggare), samkörning av register och så vidare, är jag den förste att applådera det hela. Om det handlar om ännu fler helt godtyckliga förbud (baserade på utseende, magasinkapacitet osv) är det mycket dåligt.
Citera
2011-07-26, 02:06
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Precis, det är helt klart att strängare vapenlagar hjälper. Om Hr. Breivik inte kunnat få licens på sina vapen hade han alldeles säkert sagt: "Nej, det här med terrorattacker var fan så mycket knöligare än jag trodde, kan jag inte få licens för vapnen får det nog faktiskt vara!"

Sen hade han satt sig framför TVn och glömt hela saken.

Även fast vi ser humorn i ovanstående så finns det tyvärr naiva och obildade människor som inte gör det men varför inte spinna vidare på det.

Krånglar vi till licensansökningarna kommer dom kriminella gängen inte kunna skjuta på varandra längre och bankrånare är ett minne blott..

Men varför inte gå ännu längre..
Förbjuder vi alla droger kommer knarkarna lägga ner sitt knarkeri och alla knarkkarteller kommer gå i konkurs... Ehh.. var det redan förbjudet??

Skämt åsido nu..

Jag är själv vapenägare och tycker att dagens vapenlagar är rimliga och jag tycker inte att dom behöver göras mer liberala än vad dom är, En samkörning i register för Vapenägare och tex psykvården vore dock en välkommen förändring för att minimera risken att olämpliga människor innehar vapen.
Men FRAMFÖRALLT så är det dom illegala vapnen man måste komma åt och som är det stora problemet i samhället.
Citera
2011-07-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SR.se
Svenska politiker vill se över vapenlagarna
Publicerat: kl 02:00, Ekot
Med rätt motivering kan man köpa ett likadant halvautomatiskt vapen i Sverige som användes vid massakern på Utöya i Norge.

Med anledning av händelserna i Norge vill nu flera partier här hemma se över vapenlagstiftningen i stort, men också när det gäller halvautomatiska vapen.
"Ingen anledning till halvautomat"

– Det tråkiga är att vapenlagarna i Sverige medger den typen av vapen som Breivik använde i Norge, en typ av halvautomatvapen som är närmast av militärt ursprung, säger kristdemokraten Tuve Skånberg. Jag tycker att Sverige skulle se över vapenlagarna.

Lena Olsson, Vänsterpartiet, vill också se över vapenlagstiftningen.

– Det är klart att vi har all anledning att se över våra vapenlagar.

Hon är själv jägare och ser knappt någon anledning till att halvautomatiska vapen över huvud taget.

– Jag ser ingen anledning till att man behöver en halvautomat. Det skulle möjligtvis vara om du spårar björn, men då ska du vara så beredd att man ska vara två skyttar och då hjälper det ju inte.

Med rätt motivering kan man fortfarande köpa ett likadant halvautomatiskt vapen i Sverige som användes vid massakern på Utöya i Norge och just nu pågår en prejudicerande domstolsprövning om en privatperson ska få köpa ett likadant vapen till prickskytte.

Även Centerpartiet, Folkpartiet och Socialdemokraterna vill se en skärpning av nuvarande vapenlagstiftning, någonting som justitieminister Beatrice Ask menar att man arbetar med.

– Det är väldigt svårt att helt förhindra att personer som har den här typen av extrema ambitioner skaffar sig vapen, men vi ska naturligtvis se till att reglerna är så tydliga som möjligt och så restriktiva som det bara går, för att förhindra att det i alla fall är enkelt att få tag på dem.

Chefen för Stockholmspolisens vapengrupp, Håkan Andersson, menar att det är svårt att skärpa svensk vapenlagstiftning ytterligare och att vi har många halvautomatiska vapen bland jägare och prickskyttar.

– Mest handlar det om vem det är som har fått möjlighet att komma över ett vapen, mer än om vapnet är halv- eller hel- eller inte automatiskt över huvud taget.

Om jag skulle vilja ha tag på ett halvautomatiskt vapen, så skulle jag kunna ha det inom ett halvår?

– Ja, under förutsättning att du blir medlem i en skytteförening och att du är ostraffad och så vidare, så att vi inte ser några problem när det gäller den biten, säger Håkan Andersson.

Ja varför behöver vi halvautomatiska bössor? Pistolskyttet kan läggas ner.

Skulle man inte kunna bota de illegala vapnen med rejält förlängda straff och löjligt höga böter. Säg 4-5 år och 100-150 kkr i bot.
Senast redigerad av Assa2010 2011-07-26 kl. 07:05.
Citera
2011-07-26, 07:10
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SR.se
Med rätt motivering kan man köpa ett likadant halvautomatiskt vapen i Sverige som användes vid massakern på Utöya i Norge.
Vad är det för jävla formulering? Blir vapnet farligare av det? Börjar det skjuta folk av sig självt nu? Blir jag en Breivik om jag håller i ett sådant vapen? Vad sägs om den här meningen: "utan något krav på licens eller kontroll i straffregistret kan man köpa en likadan kniv på Clas Ohlson som användes vid mordet på Anna Lindh". Nej, visstja, knivar är ju inte magiska som skjutvapen, som förvandlar alla som håller i dem till barnätande satanister, så den meningen skulle aldrig tryckas.
Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Ja varför behöver vi halvautomatiska bössor? Pistolskyttet kan läggas ner.
Och vem behöver oxfilé när man kan äta falukorv? Att förbjuda saker för att man inte anser att andra behöver dem är ett bra recept på tyranni.

Det hade varit bra att man utredde vapenlagarna, om syftet var att öka folks möjligheter att försvara sig, men det är det ju så klart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in