2011-07-25, 11:33
Medlem
Att vara kund inom private banking bygger på att man ger banken, och dess förvaltare, ett mycket stort förtroende. Ett mandat att "efter eget huvud" investera pengarna.

Hur lurar dom oss kunder för egen vinning? Någon i branschen som kan lätta lite på samvetet!?!

Varför får man alltid sämsta kurs för dagen när man köper eller säljer en aktie?

Hur luras om på andra sätt?

/nyfiken, men inte dum i huvudet
Citera
2011-07-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aircooled2
Att vara kund inom private banking bygger på att man ger banken, och dess förvaltare, ett mycket stort förtroende. Ett mandat att "efter eget huvud" investera pengarna.

Hur lurar dom oss kunder för egen vinning? Någon i branschen som kan lätta lite på samvetet!?!

Varför får man alltid sämsta kurs för dagen när man köper eller säljer en aktie?

Hur luras om på andra sätt?

/nyfiken, men inte dum i huvudet

Antingen har du rådgivande förvaltning vilket innebär att alla beslut måste fattas av dig själv. Rådgivaren kan alltså inte köpa/sälja något innan denne har stämt av med dig att du tycker det är OK.

Den andra förvaltningstypen är diskretionär förvaltning. Då överlämnar du hela ansvaret till banken/rådgivaren/förvaltaren att utefter förutbestämda ramar (som ni tillsammans kommer överens om) förvalta pengarna efter bästa förmåga.

PB handlar om långsiktiga relationer så att "lura" någon på pengar är inte någon bra idé då relationen oftast blir kortlivad.

Mäklaren exekverar ordern utefter din instruktion. Om du har någon speciell målkurs eller bara vill köpa direkt på bid. Det finns även något som heter Best execution ("bäst möjligt" på svenska) som måste följas:
http://en.wikipedia.org/wiki/Best_execution
Citera
2011-07-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Antingen har du rådgivande förvaltning vilket innebär att alla beslut måste fattas av dig själv. Rådgivaren kan alltså inte köpa/sälja något innan denne har stämt av med dig att du tycker det är OK.

Den andra förvaltningstypen är diskretionär förvaltning. Då överlämnar du hela ansvaret till banken/rådgivaren/förvaltaren att utefter förutbestämda ramar (som ni tillsammans kommer överens om) förvalta pengarna efter bästa förmåga.

PB handlar om långsiktiga relationer så att "lura" någon på pengar är inte någon bra idé då relationen oftast blir kortlivad.

Mäklaren exekverar ordern utefter din instruktion. Om du har någon speciell målkurs eller bara vill köpa direkt på bid. Det finns även något som heter Best execution ("bäst möjligt" på svenska) som måste följas:
http://en.wikipedia.org/wiki/Best_execution

Jag är helt med dig. Det är så det skall vara. Men verkligheten diffar:
Morgonsamtalet från rådgivaren kl 08:45
-Banken tror på SEB! Skall vi gå in med X-kronor?
-Ok

När avräkningsnotan kommer i posten så har köpet skett till en kurs som var dagshögsta kl 14.

Omvänt vid säljet, dvs mina aktier säljs till en, för mig, sämre kurs än vid det tillfället som diskussionen fördes. Vi pratar timmar nu!

Men det är klart att banken vill ju lätta på sitt eget lager först :-)

Torde ju vara fler som har samma erfarenhet!
Citera
2011-07-25, 14:40
Medlem
Citat:
-Ok

När avräkningsnotan kommer i posten så har köpet skett till en kurs som var dagshögsta kl 14.

Omvänt vid säljet, dvs mina aktier säljs till en, för mig, sämre kurs än vid det tillfället som diskussionen fördes. Vi pratar timmar nu!

Okej det låter ju riktigt dåligt. Mitt råd är att byta bank helt enkelt. Givetvis finns det en del rötägg kvar där ute, men skulle säga att majoriteten är bra aktörer.
Citera
2011-07-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Okej det låter ju riktigt dåligt. Mitt råd är att byta bank helt enkelt. Givetvis finns det en del rötägg kvar där ute, men skulle säga att majoriteten är bra aktörer.

Kan inte mer än hålla med... Fungerar det som beskrivet bör man byta bank illa kvickt.
Citera
2011-07-26, 18:05
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Som förklarat i tidigare inlägg så finns det två olika typer av förvaltning hos PB. Sedan får du se vad du är i behov av. PB konceptet erbjuder ju mer än bara förvaltning. Är du i behov av den servicenivån eller de övriga tjänsterna som PB erbjuder? Om inte, avsluta den affärsrelationen då det bara är onödiga kostnader för något som du ändå inte använder.
Citera
2011-07-26, 18:14
Medlem
Nog väldigt få här som använder private banking, bl a för att man ofta måste ha minst 3M.

Du kanske kan förklara lite mer exakt vad PB innebär?

Citat:
-Ok

Låter som att de plockar någon kr/aktie mellan på varje köp.
Ingen dålig riskfri vinst...

En bekant som har PB (Vet ej om han har PB eller diskretionär förvaltning.) brukar säga att kursen nästan alltid går ner efter köpet, så det kanske stämmer att han får ordern på dagshögsta hela tiden.
Senast redigerad av BallaRune 2011-07-26 kl. 18:19.
Citera
2011-07-27, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nog väldigt få här som använder private banking, bl a för att man ofta måste ha minst 3M.

Du kanske kan förklara lite mer exakt vad PB innebär?

Låter som att de plockar någon kr/aktie mellan på varje köp.
Ingen dålig riskfri vinst...

En bekant som har PB (Vet ej om han har PB eller diskretionär förvaltning.) brukar säga att kursen nästan alltid går ner efter köpet, så det kanske stämmer att han får ordern på dagshögsta hela tiden.

Du blandar ihop begreppen. PB är huvudbegreppet, en PB kund kan ha diskretionär eller rådgivande förvaltning (eller båda).
Citera
2011-07-27, 09:53
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Det är inte courtaget som spökar då? Dvs inköpskostnad = kurs + courtage, och därmed minus från start. Courtaget brukar ju inte vara helt oväsentligt om man köper via mäklare...

Är det däremot kursen som alltid är högsta/lägsta vid köp/sälj hade jag, som sagts, bytt bank omedelbums. Som tur är är jag inte rik nog för PB, så jag internethandlar och är själv ansvarig för att få dagshögsta när jag köper aktier. Lyckas rätt bra med det, ändå...
Citera
2011-07-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
Det är inte courtaget som spökar då? Dvs inköpskostnad = kurs + courtage, och därmed minus från start. Courtaget brukar ju inte vara helt oväsentligt om man köper via mäklare...

Är det däremot kursen som alltid är högsta/lägsta vid köp/sälj hade jag, som sagts, bytt bank omedelbums. Som tur är är jag inte rik nog för PB, så jag internethandlar och är själv ansvarig för att få dagshögsta när jag köper aktier. Lyckas rätt bra med det, ändå...

Tja,

nej courtaget ligger ju separat.

Det är en konsekvent felprissättning till min nackdel med avseende på kurs.

Medvetet fusk således. Nu håller dom på och "granskar" och kommer att korrigera dom kurser som "eventuellt" blivit felaktiga. Hittils har några affärer "hittats" i systemen.

Instämmer helt i att Internetbanker är mer kostnadeffektiva. Jag har dock inte tiden och hoppades att privatebanking skulle vara seriöst. Extrakostnaden kan jag ta. Dock inser jag att såväl kompetens samt seriositet brister hos de sk rådgivare som ansvarar för min ekonomi.

Jag är ju inte ensam, kom igen nu, fram med skiten i dagsljuset
Citera
2011-07-27, 19:29
Medlem
Citat:
Tja,

Medvetet fusk således. Nu håller dom på och "granskar" och kommer att korrigera dom kurser som "eventuellt" blivit felaktiga. Hittils har några affärer "hittats" i systemen.

Instämmer helt i att Internetbanker är mer kostnadeffektiva. Jag har dock inte tiden och hoppades att privatebanking skulle vara seriöst. Extrakostnaden kan jag ta. Dock inser jag att såväl kompetens samt seriositet brister hos de sk rådgivare som ansvarar för min ekonomi.

Har haft några möten med en PB sektion hos SEB. Det var dock ett tag sedan men jag upplevde de som väldigt seriösa. Men precis som på alla banker gäller det dock att man får en lagom aktiv mäklare som delar ens investeringsfilosofi (om man har en, det borde alla ha) och inte bara fokuserar på många avslut som genererar mycket courtage till banken. Sedan tycker jag att avgiftsstrukturen spelar stor roll också. PB-kunder växer inte på träd så man får rösta med plånboken tills man är nöjd.
Citera
2011-07-28, 00:07
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Tja,

Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Har haft några möten med en PB sektion hos SEB. Det var dock ett tag sedan men jag upplevde de som väldigt seriösa. Men precis som på alla banker gäller det dock att man får en lagom aktiv mäklare som delar ens investeringsfilosofi (om man har en, det borde alla ha) och inte bara fokuserar på många avslut som genererar mycket courtage till banken. Sedan tycker jag att avgiftsstrukturen spelar stor roll också. PB-kunder växer inte på träd så man får rösta med plånboken tills man är nöjd.

Jag har inte haft någon direkt kontakt med rådgivare som sitter mot Private Banking kunder, dock har jag fått prata flertal gånger med private banking kunder som är riktigt missnöjda med förvaltningen. Det är juh rätt simpelt - private banking drar in pengar genom att generera pengar åt private banking kunderna, i andra hand avgifter. Men med avgifter och dålig rådgivning så lämnar private banking kunder precis som beskrivs som här ovan.

Det jag dock har fått lära mig från de kunder som jag ha pratat med dem, när det kommer till att de är nöjda och de faktiskt får något tillbaka är att de byter bank och rådgivare XX ggr. På så sätt, enl. dem, så märker bankerna av detta och således när kunden kommer och vill diskutera lite så gör de verkligen det yttersta och lägger ner den tiden de har. Annars blir det som om man ringer in till kundcenter på en vanlig bank, där folk kör något enkelt program, ger lite sparråd enl. vad som står på skärmen och sedan glömmer bort att göra det som sägs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in