Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Antingen har du rådgivande förvaltning vilket innebär att alla beslut måste fattas av dig själv. Rådgivaren kan alltså inte köpa/sälja något innan denne har stämt av med dig att du tycker det är OK.
Den andra förvaltningstypen är diskretionär förvaltning. Då överlämnar du hela ansvaret till banken/rådgivaren/förvaltaren att utefter förutbestämda ramar (som ni tillsammans kommer överens om) förvalta pengarna efter bästa förmåga.
PB handlar om långsiktiga relationer så att "lura" någon på pengar är inte någon bra idé då relationen oftast blir kortlivad.
Varför får man alltid sämsta kurs för dagen när man köper eller säljer en aktie?
Mäklaren exekverar ordern utefter din instruktion. Om du har någon speciell målkurs eller bara vill köpa direkt på bid. Det finns även något som heter Best execution ("bäst möjligt" på svenska) som måste följas:
http://en.wikipedia.org/wiki/Best_execution
Jag är helt med dig. Det är så det skall vara. Men verkligheten diffar:
Morgonsamtalet från rådgivaren kl 08:45
-Banken tror på SEB! Skall vi gå in med X-kronor?
-Ok
När avräkningsnotan kommer i posten så har köpet skett till en kurs som var dagshögsta kl 14.
Omvänt vid säljet, dvs mina aktier säljs till en, för mig, sämre kurs än vid det tillfället som diskussionen fördes. Vi pratar timmar nu!
Men det är klart att banken vill ju lätta på sitt eget lager först :-)
Torde ju vara fler som har samma erfarenhet!