2011-07-24, 21:51
Medlem
Har några frågor dom gäller plattsättningen i mitt badrum. Har vanliga 10x10 plattar på golvet. Fogen mot två väggar är 0-2cm. Tycker inte det ser så smakfullt ut i mina ögon. Har lagt passet mot dom kaklade väggarna och har 1cm springa som mest. Får man skära klinker runt brunnen? Byggföretaget som är hemmahörande i Stockholm och är ganska stort hävdade att man inte fick de... Hmm hur gör man då om man har 20x20 klinker?
Citera
2011-07-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Har några frågor dom gäller plattsättningen i mitt badrum. Har vanliga 10x10 plattar på golvet. Fogen mot två väggar är 0-2cm. Tycker inte det ser så smakfullt ut i mina ögon. Har lagt passet mot dom kaklade väggarna och har 1cm springa som mest. Får man skära klinker runt brunnen? Byggföretaget som är hemmahörande i Stockholm och är ganska stort hävdade att man inte fick de... Hmm hur gör man då om man har 20x20 klinker?

Om det är fogen i skarven vägg-golv som slår på hela 20 mm så kunde man undvikit detta på flera olika sätt.

Att väggen slår kan ha att göra med att det är gamla väggar, inte alls konstigt om det slår då. Detta bör man givetvis påpeka för kunden så tidigt som möjligt. Man kan ju rikta väggen innan gipsningen.

Självklart får man skära klinkerplattorna som sitter runt brunnen om man vill eller om det behövs. Visst är det enklast om man slipper men vid vissa plattstorlekar har man helt enkelt inget val.

Vill du så lägg upp en bild så är det lättare för mig att avgöra.
Citera
2011-07-24, 23:22
Medlem
Bilder?
Citera
2011-07-25, 08:49
Medlem
Vart lägger man enklast upp en bild? Pratade med plattis idag. Han skulle bygga ut väggen med ett lager plattor till. Men ska man godta en fog på 5mm intill vägg? Tydligen va det upphandlat så att de inte skulle vara skärningar runt brunnen. Känns knäppt för badkaret täcker ju brunnen sen så de syns inte allt för mycke!
Citera
2011-07-25, 10:35
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Vart lägger man enklast upp en bild?

http://imageshack.us/
Citera
2011-07-25, 12:05
Medlem
Känns inget kul att veta att dom gjort så dåligt jobb. Plus att dom har strulat med kostnadsförslagen hit och dit. Bara för att jag ifrågasatte underlaget vart det helt plötsligt 6000kr billigare. Hans skäl va att det va fel på räknemaskinen... Är det okej att säga så? Vart ska man vända sig?
Citera
2011-07-25, 16:25
Medlem
@ KrukKrukan

Alltså visst kan man godta det men då skall man ju avtalat det innan. Men samtidig så går det ju alltid att lägga platterna så man slipper det. Man får helt enkelt tänka till lite innan man börjar klinka.

Att det skulle vara fel på räknemaskinen, ja vad skall jag säga, tappar hakan.

Det enda jag känner lite så där spontant är att har man misslyckats med själva plattsättningen kan man ju fråga sig hur tätskiktet utförts. Det är ju tyvärr helt omöjligt för dig att avgöra nu. Det enda du kan se är anslutningen i golvbrunnen, kanske vissa rörgenomförningar och anslutning mot tröskel.

Jag tycker du skall ta dit en besiktningsman omgående och se vad han tycker skall åtgärdas. Be besiktningsmannen uppskatta kostnaden för att åtgärda felen och håll sen inne den summa från fakturan som jag hoppas att du inte ännu har betalt.

Lägg upp bilder här om du kan. Ta även kort på hur det ser ut runt golvbrunnen samt ta bort brunnsilen och ta ett kort i brunnen så jag kan se hur det ser ut vid klämringen i brunnen.

Edit : Men vad menar han med att det var upphandlat så att det inte skulle vara skärningar vid brunnen? Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt då eller så upphandlingen gällt flera badrum. I så fall hur kunde han räknat fel bara på ditt badrum?
Senast redigerad av freddan76 2011-07-25 kl. 16:28.
Citera
2011-07-25, 16:27
Medlem
Ingen som kan svara på min frågor? Hmm
Citera
2011-07-25, 16:31
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:

Du fick ju ett svar 16.25
Citera
2011-07-25, 18:19
Medlem
Såg de nu. Sorry! Vet ej om han har räknat fel bara på mitt. Bor i borätt. Kanske ska sätta upp en lapp i porten att folk ska kolla igenom sitt kostnadsförslag ordentligt och ifrågasätta om det är riktigt riktigt. Bor mycke äldre damer i huset som troligtvis bara skriver på pappret. Plattsättaren sa att dom skulle ha hela plattor runt brunnen. Konstigt enl mig. Varför inte göra ett proffsigt jobb direkt. Kan jag kräva att få se yrkesbevis av den som lagt golvet och satt väggarna? Ska lägga upp lite bilder under kvällen när frugan somnat. :-)
Citera
2011-07-25, 18:53
Medlem
Citat:
Såg de nu. Sorry! Vet ej om han har räknat fel bara på mitt. Bor i borätt. Kanske ska sätta upp en lapp i porten att folk ska kolla igenom sitt kostnadsförslag ordentligt och ifrågasätta om det är riktigt riktigt. Bor mycke äldre damer i huset som troligtvis bara skriver på pappret. Plattsättaren sa att dom skulle ha hela plattor runt brunnen. Konstigt enl mig. Varför inte göra ett proffsigt jobb direkt. Kan jag kräva att få se yrkesbevis av den som lagt golvet och satt väggarna? Ska lägga upp lite bilder under kvällen när frugan somnat. :-)

Kolla istället så företaget är auktoriserat för våtrum, klart du kan kräva att se yrkesbeviset men våtrumsbehörigheten är desto viktigare i detta fall.
Citera
2011-08-17, 17:49
Bannlyst
Citat:

Du börjar sätta klinker vid brunnen, Och bygger sedan ut mot väggarna där du gör en skärning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in