• 1
  • 2
2011-12-24, 20:25
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

de senaste åren har ju konceptet "sluta shoppa" fått visst genomslag med en hel drös mer eller mindra välskrivna bloggar som följd (boggar är inte riktigt min grej så nej, jag följer dem inte) - dock har jag till och från funderat på idén som sådan. vill redan nu påpeka att jag har full koll på min ekonomi, så Lyxfällan står inte och knackar på dörren - dock har jag alltmer den senaste tiden kommit på mig själv med att flukta efter och/eller köpa mer eller mindre nödvändiga väl dyra saker "för att jag kan"

just därför har jag funderat på att sätta ett 6-12 månaders shoppingförbud (främst för prylar - inte utelunch, mat, resor etc.) för att få lite distans (?) till konsumtionssamhället som jag gladeligen är en del av. frågan är därför om någon testat detta av anledningar som inte har med nära förestående ekonomisk kris att göra och var det upplevda resultatet blev?

Sluta shoppa, men inte sluta shoppa. I see.
Citera
2011-12-24, 20:26
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanista
Väldigt sunda inlägg !

Senast idag såg jag en person som hade fått nåra kronor över inför jul och var "tvungen" att göra av med dom. På vad ? Det spelade ingen roll, någonting bara !

Det betéendet måste bort, visst ska vi köpa saker vi tycker om inom rimliga gränser. Kanske äta riktigt gott ibland och kanske köpa 1 (!!!) flaska sprit någon gång för att fira lite att man lever och ha en trevlig fredag och lördag kväll.

Allt skit som vi inte alls vill ha eller behöver kan gott gärna försvinna från sortimenthyllorna och reklamerna upphöra.

Vi måste främja sund konsumtion och fler alternativ på den svenska marknaden !

Och det ska du sitta och bestämma? Ursäkta, men vem fan tror du att du är när du ska ha makten att begränsa hur mycket sprit man ska köpa? Nej, åk till Nordkorea.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in