Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hej
Det är såhär att jag har fått ett sommarjobb och kommer att tjäna över 18200kr. Sökte jämkning hos Skatteverket och ska betala 25% skatt.
Har en kompis som jobbar på samma ställe och skickade in ett ansökan så han slippar och betala skatt. Men nu kommer han att tjäna över 18200kr och sökte därför till jämkning och skall därför betala 5% skatt på det som han kommer att tjäna framöver.
Han sa att alla har rätt till att tjäna dessa 18200kr skattefritt och sedan därefter är tvungen att betala skatt.
Jag gjorde ju inte så utan gjorde ett ansökan om jämkning direkt när jag började jobba.
Nu till min fråga: kommer jag att får tillbaka dessa pengar nästa år på det som egentligen har rätt till att tjäna utan att betala skatt över det?
Hoppas att jag var tydligt med min förklaring.
Tack för hjälpen.
/SweDutch
Du kan tjäna upp till 18200kr/år utan att betala skatt. Summor över 18200 beskattas, om det sedan handlar om 5%-20%-25% eller mer beror helt och hållet på hur mycket du tjänar. Allt du betalar in för för mycket kommer du få tillbaks. Kan tyvärr inte ge dig ett mer exakt svar än så....