Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det låter intressant, men jag blev bortdribblad vid "porterar".
Jag tar på mig att reda ut begreppen lite, är dock inte helt säker om benämningarna är generella för alla mobiloperatörer i Sverige.
Portera innebär att man flyttar sitt telefonnummer (mobilt eller fast) till en annan mobiloperatör. Detta kan dock enbart göras om du är registrerad på ett kontantkort eller står som innehavare av ett obundet abonnemang. Att portera ut ett abonnemangsnummer kan bli kostsamt i form av slutfaktura om man som oftast har uppsägningstid hos sin nuvarande operatör. Ett tips är att kolla upp sånt innan, då du annars kan sitta med en faktura på upp till 2000:-. Bindningstid på ett abonnemang förhindrar automatiskt en utportering. Önskar man portera ut sitt telefonnummer snabbt rekommenderar jag ett besök till en fysisk återförsäljare då man slipper 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.
Konvertera innebär att man gör om sitt kontantkort till abonnemang inom samma operatör. Saldot på kontantkortet flyttas då med som en ringpott. Det går också att konvertera tillbaka från abonnemang till kontantkort, men räknas då som en form av uppsägning och är ofta avgiftsbelagd.
Migrera är mer ovanligt och betyder att du ändrar de tekniska förutsättningarna för ett abonnemang/kontantkort inom samma operatör exempelvis byter mellan 2G/3G och numera 4G.