2011-07-24, 04:52
Medlem
BePatients avatar
Är ovan vid mobiltelefoner -- har haft bara ett fåtal modeller och använt de enkla funktionerna.

Hur funkar det med att välja det mobilnummer man själv vill ha, inklusive riktnummer? Om jag vill ha 0732, hur gör jag då...?
Citera
2011-07-24, 05:53
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Är ovan vid mobiltelefoner -- har haft bara ett fåtal modeller och använt de enkla funktionerna.

Hur funkar det med att välja det mobilnummer man själv vill ha, inklusive riktnummer? Om jag vill ha 0732, hur gör jag då...?
Inte heeelt 100 på detta, men så som jag förstått det får du när du tecknar nytt abonnemang/kontantkort hos en opperatär fritt välja ett ledigt nummer. Riktnummret får du dock inte välja själv då det beror på opperatören. Tror inte ens det är möjligt att välja riktnummer, men som sagt inte helt säker. Fråga de olika opperatörerna vad dom kan erbjuda dig så hjälper dom dig säkert så bra det går.
Citera
2011-07-24, 11:54
Medlem
Svampspors avatar
Citat:

Jag kan bara svara för Comviq/Tele2. Comviq Kontantkort kan man aldrig välja telefonnummer på om man beställer ett nytt startpaket. Tele2abonnemang får du några förslag på hemsidan/kundservice i samband med nyteckning, med eller utan mobiltelefon. Det går att göra ett nummerbyte på ett befintligt abonnemang i efterhand via kundservice till en kostnad av 200:-, men förvänta dig inga guldnummer eller andra fantasikombinationer; dessa ligger ofta i nummerserier som tillhör företag eller ägs redan av någon som ej vill släppa det av förklarliga skäl.
Citera
2011-07-24, 17:29
Medlem
BePatients avatar
Var kan man tänkas hitta en förteckning över riktnummer och deras tillhörande leverantörer då?
Citera
2011-07-25, 08:13
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Från början var det lätt. 0705 Televerket, 0707 Comviq, 0708 Europolitan.
När dessa nummerserier tog slut, lades det till fler riktnummer. Dessutom tillkom fler operatörer, som 3, som jag vill minnas fick tilldelat sig 0735-serien.
Dessutom, kan man, sedan några år tillbaka, migrera sitt telefonnummer mellan olika operatörer.
Citera
2011-07-25, 15:23
Medlem
BePatients avatar
Att googla på
"riktnummer 0732"
ger inte ens nån träff, va fan.
Citera
2011-07-27, 20:40
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Att googla på
"riktnummer 0732"
ger inte ens nån träff, va fan.

Ett sätt som vi använt oss av på firman är att man skriver upp en massa acceptabla nummer och sen ringer till operatörernas kundtjänst och hör om numren finns lediga.

Om de är lediga så ber man att antingen få reservera numret eller öppna ett abonnemang eller kontantkort med det numret.

Sen porterar man numret till den operatör man är intresserad av.

Det kan hända att proceduren kostar pengar, men man får oftast ett bättre nummer.
Citera
2011-07-28, 07:41
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Ett sätt som vi använt oss av på firman är att man skriver upp en massa acceptabla nummer och sen ringer till operatörernas kundtjänst och hör om numren finns lediga.

Om de är lediga så ber man att antingen få reservera numret eller öppna ett abonnemang eller kontantkort med det numret.

Sen porterar man numret till den operatör man är intresserad av.

Det kan hända att proceduren kostar pengar, men man får oftast ett bättre nummer.
Det låter intressant, men jag blev bortdribblad vid "porterar".
Citera
2011-07-28, 08:52
Medlem
Svampspors avatar
Citat:

Jag tar på mig att reda ut begreppen lite, är dock inte helt säker om benämningarna är generella för alla mobiloperatörer i Sverige.

Portera innebär att man flyttar sitt telefonnummer (mobilt eller fast) till en annan mobiloperatör. Detta kan dock enbart göras om du är registrerad på ett kontantkort eller står som innehavare av ett obundet abonnemang. Att portera ut ett abonnemangsnummer kan bli kostsamt i form av slutfaktura om man som oftast har uppsägningstid hos sin nuvarande operatör. Ett tips är att kolla upp sånt innan, då du annars kan sitta med en faktura på upp till 2000:-. Bindningstid på ett abonnemang förhindrar automatiskt en utportering. Önskar man portera ut sitt telefonnummer snabbt rekommenderar jag ett besök till en fysisk återförsäljare då man slipper 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Konvertera innebär att man gör om sitt kontantkort till abonnemang inom samma operatör. Saldot på kontantkortet flyttas då med som en ringpott. Det går också att konvertera tillbaka från abonnemang till kontantkort, men räknas då som en form av uppsägning och är ofta avgiftsbelagd.

Migrera är mer ovanligt och betyder att du ändrar de tekniska förutsättningarna för ett abonnemang/kontantkort inom samma operatör exempelvis byter mellan 2G/3G och numera 4G.
Senast redigerad av Svampspor 2011-07-28 kl. 09:01.
Citera
2011-07-28, 15:00
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Jag tar på mig att reda ut begreppen lite, är dock inte helt säker om benämningarna är generella för alla mobiloperatörer i Sverige.

Portera innebär att man flyttar sitt telefonnummer (mobilt eller fast) till en annan mobiloperatör. Detta kan dock enbart göras om du är registrerad på ett kontantkort eller står som innehavare av ett obundet abonnemang. Att portera ut ett abonnemangsnummer kan bli kostsamt i form av slutfaktura om man som oftast har uppsägningstid hos sin nuvarande operatör. Ett tips är att kolla upp sånt innan, då du annars kan sitta med en faktura på upp till 2000:-. Bindningstid på ett abonnemang förhindrar automatiskt en utportering. Önskar man portera ut sitt telefonnummer snabbt rekommenderar jag ett besök till en fysisk återförsäljare då man slipper 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Konvertera innebär att man gör om sitt kontantkort till abonnemang inom samma operatör. Saldot på kontantkortet flyttas då med som en ringpott. Det går också att konvertera tillbaka från abonnemang till kontantkort, men räknas då som en form av uppsägning och är ofta avgiftsbelagd.

Migrera är mer ovanligt och betyder att du ändrar de tekniska förutsättningarna för ett abonnemang/kontantkort inom samma operatör exempelvis byter mellan 2G/3G och numera 4G.
Uppsägningstid och bindningstid är alltså två olika saker? Har man uppsägningstid även på obundet ab.?
Citera
2011-07-28, 15:13
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Uppsägningstid och bindningstid är alltså två olika saker? Har man uppsägningstid även på obundet ab.?

Japp, många som ej kan skilja på dessa. Även ett obundet abonnemang har uppsägningstid. Man kan dock välja att säga upp ett abonnemang under bindningstiden och får då uppsägningstiden inräknad i bindningstiden. De flesta operatörer har tre månaders uppsägningstid, så om du begär att abonnemanget avslutas tidigare än tre månader innan bindningstiden upphör så blir detta ingen extra uppsägningstid. Denna uppsägning är också en nödvändighet om man vill slippa slutfakturan vid utportering, men då bör man informera kundservice om vad man ska göra, då man annars kan bli av med telefonnumret.
Citera
2011-07-28, 17:40
Medlem
AntonSs avatar
Citat:

Portera = flytta över numret till en annan operatör i samma land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in