• 1
  • 2
2004-11-08, 18:09
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Alvedon i burkar, alvedon i "blister"... Är det ingen skillnad på dessa?
Eller kanske dom är precis likadana som självupplösande....

EDIT : jag säger ju att det inte spelar så stor roll om dom hamnat utanför föpackningen, men det beror PÅ vart man förvarar dom efteråt. har du dom i badrummet så försvinner nog effekten tidigt.

Sen rör det inte sig om Alvedon i det här fallet heller, så argument om att din mors alvedon håller sig i längden har inget med självaste frågan att göra. Kanske jag hade fel om alvedons "livslängd" eller att jag förvarade dom på ett taskigt ställe, men eftersom jag HAR upplevt att dom b.la tappar smak, och effekt efter några veckor/månader så delar jag med mig av den erfarenheten.

Så summa sumarum av detta är alltså:

Du kan ta ur medicinen (benso) ur tryckförp utan att hållbarheten skall försämras avsevärt OM du förvarar den på rätt sätt. Dvs tex i en medicinburk, normal rumstemp, mörkt, och absolut inte i något fuktigt uttrymmet, tex badrum.

Tack.
Citera
2004-11-09, 07:43
Brukar vara 6 månader, vilket kan skilja på olika tabletter, men när jag kollar i FASS ser jag nästan på alla tabletter texten:

Vid maskinell dosdispensering är hållbarheten 6 månader.
Vilket är detsamma som att typ lägga de i dosett eller nått.
Citera
2004-11-09, 09:28
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Brukar vara 6 månader, vilket kan skilja på olika tabletter, men när jag kollar i FASS ser jag nästan på alla tabletter texten:

Vilket är detsamma som att typ lägga de i dosett eller nått.

Då har du tittat på Xanor??

Finner ändå detta aningen konstigt. Oxascand till exempel. Ligger i plastburk. Hållbarheten är några år där i. Men när det kommer till tryckförpackningar som vissa tabletter förvaras i, och man tar ut dem från dessa, och placerar i plastburk då ändras bäst-före avsevärt..
Citera
2004-11-09, 16:42
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Då har du tittat på Xanor??

Finner ändå detta aningen konstigt. Oxascand till exempel. Ligger i plastburk. Hållbarheten är några år där i. Men när det kommer till tryckförpackningar som vissa tabletter förvaras i, och man tar ut dem från dessa, och placerar i plastburk då ändras bäst-före avsevärt..

Finns mer tabletter än Xanor som har texten :
Citera
2004-11-09, 17:17
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Finns mer tabletter än Xanor som har texten :

Fick ett mail från pfizer. Fukt, luft samt ljus påverkar kvaliteten på medicin.
Så placerar man tex Xanor som fallit bort från sin plats i tryckförpackningen kan man förvara den i en glas/plastburk med lock, på en mörk icke fuktig plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in