2011-07-23, 22:23
Medlem
Hej!
Köpte för en vecka sedan en Samsung HT-C5500, ett hemmabiosystem med 5.1 ljud.

Nu när jag skall koppla in högtalare och sådant, märker jag att kablarna till de bakre högtalarna ej kommer räcka (vill dra kablarna efter lister osv för att dölja).
Vill därför byta ut dessa mot längre kablar.

Bakom själva högtalarna kopplar man bara in två kablar, en plus och en minus. Inget konstigt med det.
Men den ände man kopplar till själva dvd/bluray-spelaren, har en slags plastkontakt på sig. Sedan kopplar man de efter färger. Man kopplar alltså inte in plus och minus-kablarna löst för sig.

Har försökt leta färdiga liknande kablar, fast längre, men hittar inget.
Hittar massa högtalarkablar man kan köpa, men då har de ingen sån där plastkontakt i ena änden.

Vad ska jag göra för att få längre kabel?
Har försökt få av plastkontakten från själva kabeln för att se om det går att ta loss den och sedan bara sätta på den på en ny kabel, men den sitter stenhårt. Omöjlig att få loss.

Någon som har någon idé?

Tack!
Citera
2011-07-23, 22:30
Medlem
Menar du RCA kablarna?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://deteknik.se/webshop/images/rca.jpg&imgrefurl=http://deteknik.se/webshop/index.php%3Fmain_page%3Dproduct_info%26products_id %3D189&h=400&w=400&sz=49&tbnid=-Mab9ccogj4nJM:&tbnh=86&tbnw=86&prev=/search%3Fq%3Drca%2Bkabel%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zo om=1&q=rca+kabel&docid=U4uNHinH6AseWM&sa=X&ei=dS8r TpWANIOYOpDMpOYK&ved=0CFcQ9QEwBg&dur=343
Citera
2011-07-23, 22:48
Medlem
Bitmasters avatar
Är det måhända RCA-kontakter du snackar om? I så fall är det bara att köpa kablar med passande längd och sätta fast kontakterna själv. Lösa kontakter hittar du till exempel här.
Citera
2011-07-23, 23:11
Medlem
Hej!
Nej, det är ej RCA jag pratar om.

Lite svårt att förklara, men det är alltså kablarna som går från själva huvudenheten till varje högtalare, subwoofer, center osv. De ändar av högtalarkabeln man kopplar in i själva huvudenheten har små plastkontakter som man bara pluttar in i var sitt hål, färgade efter Front Left/Right osv. Alltså plus och minus från högtalarkabeln går ihop och in i en sådan plastkontakt, som man sedan pluggar in i huvudenheten.

Så här ser "plastkontakten" ut:
Bild!

Finns det ljudkablar med sådana att köpa, eller kan jag på nåt sätt köpa endast högtalarkabel och få på denna kontakt på något sätt?

Tack!
Citera
2011-07-23, 23:18
Medlem
99stoffe99s avatar
Det är bara att skarva kablarna. Köp högtalarkabel av samma tjocklek och tvinna ihop och isolera med lite eltejp. Inte så estetiskt kanske men du lär inte höra nån skillnad på ljudet.
Citera
2011-07-23, 23:19
Medlem
Bitmasters avatar
Vafasiken är det där för udda kontakt? Aldrig sett. Går det att få en bild rakt ner i kontakten så man ser hur den ser ut inuti tro?

Annars skulle du ju alltid kunna kapa kablarna helt enkelt och fästa till de nya kablarna med kopplingslist.

EDIT: Eh, ja, det 99stoffe99 sa i stort sett, men jag skulle rekommendera kopplingslist istället för att tvinna och tejpa.
Citera
2011-07-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99stoffe99
Det är bara att skarva kablarna. Köp högtalarkabel av samma tjocklek och tvinna ihop och isolera med lite eltejp. Inte så estetiskt kanske men du lär inte höra nån skillnad på ljudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Vafasiken är det där för udda kontakt? Aldrig sett. Går det att få en bild rakt ner i kontakten så man ser hur den ser ut inuti tro?

Annars skulle du ju alltid kunna kapa kablarna helt enkelt och fästa till de nya kablarna med kopplingslist.

EDIT: Eh, ja, det 99stoffe99 sa i stort sett, men jag skulle rekommendera kopplingslist istället för att tvinna och tejpa.

Att löda ihop kablarna skulle vara mest praktiskt, sen en bit krympslang på själva lödningen.
Det är inte så snyggt med en kopplinglist (sockerbit).
Citera
2011-07-23, 23:43
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre91
Att löda ihop kablarna skulle vara mest praktiskt, sen en bit krympslang på själva lödningen.
Det är inte så snyggt med en kopplinglist (sockerbit).

Jo givetvis, men eftersom TS inte verkar vara så bevandrad med diverse kablar så misstänker jag att lödning inte är ett alternativ. Men ja, att löda är att föredra.
Citera
2011-07-24, 00:02
Medlem
Bitmasters avatar
Plus det faktum att kablarna rimligtvis sitter på baksidan av apparaten och inte syns. Sedan är lödning kabel mot kabel + krympslang faktiskt inte fullt lika hållbart som kopplingslist, även om det naturligtvis ser mindre hemmasnickrat ut. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Man skulle ju kunna argumentera att hållbarhet ine riktigt spelar någon roll då sladdarna inte lär ryckas i speciellt mycket, men då kan man ju argumentera att de heller inte behöver se snygga ut då de sitter dolda och då är kopplingslist lättare, snabbare, och kräver inte lödkolv.

Fast om OP har en lödkolv och lite krympslang hemma, och tycker att estetiken på baksidan spelar roll så är det ju naturligtvis att föredra
Citera
2011-07-24, 12:35
Medlem
Hej!
Löda kan jag, men som någon av er sa så lär ju inte kablarna synas värst nämnvärt bakom möblerna, så då spelar det ju ingen roll om jag tar sockerbitar.

En fundering, skulle jag kunna tvinna ihop kablarna, för att sedan tejpa med eltejp och sedan sätta krympslang på? Känns som att det skulle bli snyggare än ett par sockerbitar, men kanske inte hållbart?

Är ni säkra på att det inte blir någon skillnad på ljudet då man skarvar?

Läste på lite grann om att skarva högtalarkablar och på något forum skrev de att man skulle skarva kablarna i olika höjd, så att de skarvade delarna inte låg i samma höjd som varandra på plus och minuskabeln. Det lät ganska smart, är det något jag borde göra, eller spelar det ingen roll om man eltejpar och krympslangar?

Tack!
Citera
2011-07-24, 14:38
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygaaard
En fundering, skulle jag kunna tvinna ihop kablarna, för att sedan tejpa med eltejp och sedan sätta krympslang på? Känns som att det skulle bli snyggare än ett par sockerbitar, men kanske inte hållbart?

Om du har möjlighet att löda så gör det så slipper du bry dig om det i framtiden.

Citat:
Är ni säkra på att det inte blir någon skillnad på ljudet då man skarvar?
Visst blir det skillnad. Kabeln blir ju längre och eftersom du inte skarvar med supraledare så blir det mer motstånd i kabeln. Hur stor skillnaden blir beror på hur du skarvar, hur lång kabel och vilken typ som du skarvar på... Men om du använder lämplig kabel och längd blir skillnaden så liten att du inte kommer att höra skillnaden.

Citat:
Läste på lite grann om att skarva högtalarkablar och på något forum skrev de att man skulle skarva kablarna i olika höjd, så att de skarvade delarna inte låg i samma höjd som varandra på plus och minuskabeln.

Det gör man för att det ska ta mindre plats. Kabeln blir ju tjockare just där skarven är, så genom att skarva signalen och jord en bit ifrån varandra så får man förtjockningarna en bit ifrån varandra istället för på samma ställe vilket skulle gjort den ännu tjockare just där.
Citera
2011-07-24, 21:53
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det gör man för att det ska ta mindre plats. Kabeln blir ju tjockare just där skarven är, så genom att skarva signalen och jord en bit ifrån varandra så får man förtjockningarna en bit ifrån varandra istället för på samma ställe vilket skulle gjort den ännu tjockare just där.

Man gör det även för att minimera risken för kortslutning, om isoleringen i båda skarvarna är undermålig. Men det spelar ju inte så stor roll om man krympslangar vettigt. Att skarva på olika ställen är bara slöseri med kabellängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in