Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-23, 16:55
Medlem
Har en vit macbook 2008 med Leopard (10.5) och vill nu uppdatera till nya fantastiska Lion.
Eftersom min hd bara är på 60gb vill jag passa på att köpa en ny hårddisk.

Hur går jag då tillväga?

Såhär har jag tänkt mig
1) Ta en timemachinebackup på mitt Leopard 10.5
2) In med ny större HD
3) Installera Snowleopard
4) Tanka ned Lion
5) Under installationen av Lion, för över mina data från timemachine-backupen gjord på 10.5.

Vad säger ni. Fungerar detta eller borde jag göra det på ett annat sätt?
Och kan jag verkligen använda min 10.5 timemachine backup för att få över all data till Lion under installationen?

Vore himla glad för input
Citera
2011-07-23, 17:24
Medlem
kaffekannas avatar
Ladda ner Lion från typ piratebay bränn på skiva eller fixa bootbart usb-minne. Ta backup på nuvarande hårddisk. In med ny hårddisk och installera Lion och återskapa med hjälp av din backup.

Fast jag hade nog inte använt mig av backupen utan gjort manuell backup på de filerna jag skulle vilja spara. Tycker det är skönare med clean install.

Köp Lion om du vill.

Om du inte har 4 GB ram så borde du nog uppgradera till det.
Citera
2011-07-23, 17:40
Medlem
Gör som kaffekanna skrev, men med Snow Leopard (eftersom du inte kan installera cleant från Lion, det kräver Snow Leopard 10.6.8).

Men om du har en vit macbook från 2008 så har du core 2 duo, och 32-bits CPU'n av den modellen stöds inte av Lion. Kolla upp vilken du har genom att googla på ditt modellnummer.
Citera
2011-07-23, 17:57
Medlem
Five, låter som ett klart stoppande fel hos min macbook.

Jag tror modelnumret är MacBook3,1 (kan det stämma?). Har jag då 32 eller 64-bits CPU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in