2011-07-23, 15:47
Medlem
Jag bor i ett comhem hus med 3 hål i väggen. I mitt hyres kontrakt betalar jag för kabeltv där jag har basutbudet via kabel. Jag har försökt att få in de kostnadsfria digitalkanalerna på min tv ( http://www.philips.se/c/tv-apparater/5000-serien-117-cm-46-tum-digital-tv-med-full-hd-1080p-46pfl5605h_12/prd/sv/ ) med inbyggd digitalbox.

Men när jag gör en kanalsökning på det digitala nätet så hittar den inga kanaler. Någon som har haft samma problem eller vet hur jag ska lösa det?
Citera
2011-07-23, 15:57
Medlem
LordMacleods avatar
Om du inte har något kort i din CA modul så får du bara in "must carry" alltså 1,2,4 .6 och nån/några till..
Det utbudet du betalar för på hyran är det analoga.
Nån får gärna rätta mig om jag har fel...
Citera
2011-07-23, 16:13
Medlem
towbs avatar
Basutbudet är analogt
Citera
2011-07-23, 19:19
Medlem
Jag är medveten om att jag bara får in de digitala som är gratis. Men problemet är att deär skitkass kvalité på kabelkanelerna. Så därför vill jag få in de digitala gratiskanalerna men min tv hittar inte dom. Går det kanske om jag använder en extern antenn?
Citera
2011-07-23, 22:00
Medlem
Kabeltattarens avatar
Om du har riktigt kass bild på de analoga så har du nog för dålig signal för att kunna få in några digitala. Ta dit en antenntekniker som kollar upp signalen åt dig.

Du ska för övrigt söka digital kabel eller liknande så du tänker på det. Philips tv kan vara jäkligt krångliga att söka på och sen över huvud taget veta om man tittar på dvb-c eller dvb-t.
Citera
2011-07-23, 22:09
Medlem
Bitmasters avatar
Nu tog jag bara en snabb glutt på specen för den TVn, men vad jag såg stöder digitalmodulen i den endast DVB-T. Med Comhem ska du ha DVB-C.

EDIT: Oops, my bad. TVn har DVB-C.
Citera
2011-07-28, 16:44
Medlem
Ja den ska vara kompatibel med comhem så då borde jag väl kunna få in de digitala gratis kanalerna till tv,n eller dom tar en avgift för de? Riktigt störigt när man har en fin tv o bara få in deras grusiga analoga skit. Tänker inte betala en massa pengar för att teckna ett abonnemang heller. Vad tror ni om en bordsantenn av lite bättre kvalitet eller de är inte lön att försöka?
Citera
2011-07-28, 18:33
Medlem
SirKnasens avatar
Du måste ha ett programkort från ComHem. Digital TV Small innehåller "gratiskanalerna"
Kostar 49kr/mån men har du bredband och telefoni redan så blir det ju gratis i och med "combo" rabatten.

http://www.comhem.se/comhem/tv/abonnemang/tv-abonnemang/-/6556/6120/-/index.html
Citera
2011-07-28, 19:32
Medlem
Ring ComHem
Citera
2011-07-28, 21:12
Medlem
Kabeltattarens avatar
Eller gå in på deras hemsida, där står klart och tydligt vilka kanaler som är fria.
Citera
2011-07-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orbit333
Ja den ska vara kompatibel med comhem så då borde jag väl kunna få in de digitala gratis kanalerna till tv,n eller dom tar en avgift för de? Riktigt störigt när man har en fin tv o bara få in deras grusiga analoga skit. Tänker inte betala en massa pengar för att teckna ett abonnemang heller. Vad tror ni om en bordsantenn av lite bättre kvalitet eller de är inte lön att försöka?

Om du nu aboslut inte vill ringa till ComHems support så kolla först så att antennkabeln sitter ansluten i uttaget som är märkt TV i väggen. Det längst till vänster ska det vara. Den andra änden kopplar du in i cable-in/antenna-in på tv'n. Sitter den korrekt så pröva med en annan antennkabel då antennkablar är förbrukningsvaror som inte håller för alltid och är ganska känsliga mot allt möjligt.

När man kanalsöker på tv med inbyggd box så behöver man oftast ange lite olika inställningar. Frekvens ska vara 362 mhz eller 362000 khz. Modulering ska vara 64 QAM och symbolhastighet ska vara 6875. Sen måste du allt som oftast även ange ett nätnummer/nätverks-id. Vilket nummer det är beror på var du bor. Stockholm har t.ex 41001, 41002 för Göteborg och 41003 för Malmö. Bor du på någon annan ort än dessa kan du förmodligen hitta ditt nätnummer på comhem.se eller google. Om inget av det här hjälper så kolla om även grannarna har problem och ring därefter till ComHems tv-support för felsökning.
Citera
2012-10-12, 21:39
Medlem
skeggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
När man kanalsöker på tv med inbyggd box så behöver man oftast ange lite olika inställningar. Frekvens ska vara 362 mhz eller 362000 khz. Modulering ska vara 64 QAM och symbolhastighet ska vara 6875. Sen måste du allt som oftast även ange ett nätnummer/nätverks-id. Vilket nummer det är beror på var du bor. Stockholm har t.ex 41001, 41002 för Göteborg och 41003 för Malmö. Bor du på någon annan ort än dessa kan du förmodligen hitta ditt nätnummer på comhem.se eller google. Om inget av det här hjälper så kolla om även grannarna har problem och ring därefter till ComHems tv-support för felsökning.

Då är min fråga, hur gör man det på en Philips? jag har letat förgäves i användarguiden och även sökt på nätet men inte hittat något.

Enligt killen jag pratade med på comhemsupporten så ska man få skriva in nätverks-id/nätnummer när man gör kanal sökning, men inte på philips tydligen. Jävligt skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in