• 5
  • 6
2017-04-09, 14:50
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Kan inte besvara frågan i sig, men kan komma med en relaterad motfråga.

Varför äter vi svenskar med kniv och gaffel? Det är långt ifrån smidigt att ha en kniv när man äter, så länge man inte äter kött eller något annat som kräver att man skär maten. Varför inte bara gaffel eller bara sked?

Intressant nog så är det så i t.ex. Thailand. Man ser väldigt sällan en kniv att äta med, utan man får gaffel och sked till nästan allt. (Förutom nudlar)

Men i sverige äter vi ju stora köttbitar och således är kniv och gaffel perfekt.

Japansk mat t.ex. är extremt anpassad för att äta med pinnar. Även risrätter går bra då de använder skålar med höga/vertikala kanter.
Citera
2017-04-10, 05:19
Medlem
OdCaBos avatar
Jag hade ett svar här på sidan två som jag nu inte kan hitta hur mycket jag än försöker.

Därför att kniv och gaffel ses som vapen, och sådana är det ju väldigt ociviliserat att ha framme vid matbordet. Förvånande att ingen varit inne på det.
Citera
2017-04-10, 12:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jag hade ett svar här på sidan två som jag nu inte kan hitta hur mycket jag än försöker.

Därför att kniv och gaffel ses som vapen, och sådana är det ju väldigt ociviliserat att ha framme vid matbordet. Förvånande att ingen varit inne på det.
Är det då därför de har mer vänligt sinnade vapen istället , inför mattraditionens helgd ? typ : https://thumbs.dreamstime.com/z/ninj...n-67175679.jpg ?
Citera
2017-04-11, 00:31
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Är det då därför de har mer vänligt sinnade vapen istället , inför mattraditionens helgd ? typ : https://thumbs.dreamstime.com/z/ninj...n-67175679.jpg ?

Hur tänkte du nu?
Citera
2017-04-11, 13:59
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det är alltså patetiskt att äta med gaffel, bra du, i din kampernas värld.

hö hö , hö

Barbariskt också, du kan lika gärna äta med fingrarna samtidigt som du tafsar på geten
Citera
2017-04-11, 14:04
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Hur tänkte du nu?

Läs hans tidigare inlägg, vederbörande verkar inte vara tillräknelig.
Citera
2017-04-11, 21:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Hur tänkte du nu?
Tyckte du sa att de ser gafflar och skedar som vapen. I vilken by ser asiater bestick som vapen, liksom? Normalt funtade äter med speicalbestick, tror sedan iaf 1400-talet och inte redan vid 600-talet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in