2004-11-08, 01:29
Medlem
TomBombadills avatar
Jag har en sprängande huvudvärk men har även en uppsats att skriva och jag är sömning. Är det farligt att dricka stora mängder starkt kaffe och samtidigt ta stora mängder alvedon, innehållandes paracetamol, 500 mg. Jag har tagit 6 stycken idag och lär ta fler. Nån som vet? Står inget om det i bruksen, men nån som kanske hört något?

Är det även farligt att överskrida rekomenderad dos även om man bara gör det en gång? Inte överdriven överskridning utan bara kanske 10 styck per dag istället för 8.

Snabba svar!
Citera
2004-11-08, 03:06
Medlem
Borde inte vara någon större fara.
Citera
2004-11-08, 04:14
Medlem
nej det är nog mest om det är långvarigt bruk det handlar om, själva blandningen koffein och paracetamol ska inte vara någon fara tror jag( finns det inte smärtstillande som innehåller just dessa ämnen?).
Måste tillägga att jag en dag då jag hade tandvärk tog fyra ipren (ibuprofen istället för paracetamol dock) fastän maxdosen var tre/dag, jag lever och mår väl
men jag tror faktiskt att doseringsangivelserna har ett syfte, dock är det ju knappast livsfarligt att överdosera litegrann men det är ju inte bra för levern osv
Citera
2004-11-08, 09:02
Medlem
fass avatar
Paracetamol är faktiskt den substans flest människor dör av att överdosera (inte räknat alkohol då) per år i Sverige. En potentiellt dödlig dos kan ligga så lågt som 12-15g, men det där beror ju mycket på hur pass bra leverfunktion man har å så. Om man kombinerar paracetamol med alkohol, kan den dödliga dosen bli så låg som 4g...

Alltså... så länge du inte dricker sprit samtidigt så är det inte några problem att ta typ 5g (10x500mg) paracetamol. Varför man ska göra det är en annan fråga, du får typ ingen bättre effekt av 5g än av 4g.

Angående koffein så är det nog inga problem att kombinera...
Citera
2004-11-08, 09:04
Medlem
TomBombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fas
Paracetamol är faktiskt den substans flest människor dör av att överdosera (inte räknat alkohol då) per år i Sverige. En potentiellt dödlig dos kan ligga så lågt som 12-15g, men det där beror ju mycket på hur pass bra leverfunktion man har å så. Om man kombinerar paracetamol med alkohol, kan den dödliga dosen bli så låg som 4g...

Alltså... så länge du inte dricker sprit samtidigt så är det inte några problem att ta typ 5g (10x500mg) paracetamol. Varför man ska göra det är en annan fråga, du får typ ingen bättre effekt av 5g än av 4g.

Angående koffein så är det nog inga problem att kombinera...

Jag tänker inte ta alla på en gång. Utan jag tog alla med mellanrum. Vad jag förstått är det ingen skillnad om man tar 2 eller 3 på samma gång, men om man tar 2 var tredje timme borde det ge effekt även om man överskrider den rekomenderade dagliga dosen?
Citera
2004-11-08, 09:12
Medlem
fass avatar
Om du inte käkar paracetamol regelbundet (alltså typ är beroende och trycker i dig en massa tabletter varje dag) så tror jag inte att du får någon märkbar mer effekt av att ta 2 tabletter var 3:e timme istället för 2 tabletter var 6:e timme som är max rekommendationen. Det är iofs förmodligen inte heller skadligt under kortare tid...

Jag skulle varva paracetamol 1g var 8:e timme med ibuprofen 400mg var 8:e timme. Om du sprider ut det så du tar en paracetamol och ibuprofen om vart annat var 4:e timme så får du en hyfsat jämn effekt och överskrider ingen rekommanderad maxdos. Dessutom har preparaten inte helt lika verkningsmekanismer, så det är möjligt att den totala effekten ökar när de tas tillsammans...
Citera
2004-11-08, 10:31
Medlem
überlords avatar
det finns bamylkoffein på apoteket receptfritt.
samma innehåll, smakar apelsin och du slipper brygga kaffe.
dom tabletterna är löjligt billiga med.
Citera
2004-11-08, 10:35
Medlem
kurdiss avatar
Treo innehåller acetyl*** stava.. + koffein, då koffeinet ihop med acetyl*** ger bättre smärtstillande effekt.

Kanske det är ett bättre alternativ.
Hoppas detta inte blev för konstigt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in