2012-08-01, 00:16
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345
Ja men om man själv stödjer ABB:s dåd så ska man inte uttala sig om MR, var min poäng...

Nu stödjer jag absolut inte ABB:s dåd. De gör mig illamående. Men även de dårar som stödjer ABB:s handlingar borde väl kunna förvänta sig att ABB omfattas av MR och även uttala sig om detta? I skandiavien så gäller ju MR även grova våldsbrottslingar som begått avskyvärda brott om jag inte har missat något nytt?
Senast redigerad av TonysKusin 2012-08-01 kl. 00:40.
Citera
2012-08-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan12345
Ja men om man själv stödjer ABB:s dåd så ska man inte uttala sig om MR, var min poäng...

Ja men om man nu - inte - själv råkar stödja ABB:s dåd så kan man ju verkligen tillåtas uttala sig om att de mänskliga rättigheterna (MR), i sådana fall bör gälla universellt - även - för ABB utan några hycklande ”såssars” retroaktiva ändringar, när det som vanligt tydligen bara ska passa er egen agenda…är således även min poäng i.o.m. detta inlägg.
Citera
2012-08-01, 01:46
Medlem
Hejsan12345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonysKusin
Nu stödjer jag absolut inte ABB:s dåd. De gör mig illamående. Men även de dårar som stödjer ABB:s handlingar borde väl kunna förvänta sig att ABB omfattas av MR och även uttala sig om detta? I skandiavien så gäller ju MR även grova våldsbrottslingar som begått avskyvärda brott om jag inte har missat något nytt?

Det enda jag gjort är att påtala ironin i det hela. Att stödja en man som dödat 60+ och sedan sitta och klaga på bagateller i jämförelse med det han begått.
Citera
2012-08-01, 06:39
Medlem
Breivik talade om att införa ett väktarråd i Norge. Det tror jag att han på sätt och vis har gjort.
Citera
2012-08-01, 07:51
Medlem
Citat:
Polisens ljudinspelning från 22 juli är raderad

Polisen i Asker och Bærum har raderat ljudinspelningen från 22 juli. Därför kan inte 22-juli-kommissionen kontrollera innehållet i samtalen till och från operativa avdelningen.

- Jag det stämmer att samtalen har raderats. Det är något som sker automatiskt efter en viss tid, bekräftar polischefen Torodd Veiding.

Enligt polisens egen undersökning tog operativa avdelningen vid Asker och Bærum polisområde emot 40 nödsamtal mellan kl. 17.00 och kl. 19.00 fredagen den 22 juli förra året.

Åtta av samtalen bröts av uppringarna, så att operativa advelningen svarade totalt 33 på 112. Det är dessa samtal - och kommunikationen mellan operativa avdelningen och patrullerna - som alltså inte längre existerar.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10067328

Oj, så det kan gå! Det påminner mig om en annan inspelning som "försvann".
Senast redigerad av NothingToLose 2012-08-01 kl. 07:53.
Citera
2012-08-01, 07:53
Medlem
2012-01-06
Citat:
Anders Behring Breiviks försvarare ber polisen ta reda på om det var han som i mars förra året ringde regeringens växel och hotade med att skjuta AUF-are.

Det var växeln i regeringsbyggnaden R4, som blev hårt drabbad av explosionen, som tog emot telefonsamtalet.

Den anställde som tog emot samtalet, uppfattade det som utskällning av regeringen, rapporterar NRK.

Den person som ringde var en man som talade lugnt på östlandsdialekt. Enligt utredningsmaterialet som NRK har fått tillgång till, skällde uppringaren ut regeringen och statsminister Jens Stoltenberg.

Gro Harlem Brundtland omtalades också på ett negativt sätt. Personen talade om ett manifest och om att skjuta AUF-medlemmar.

Efter några minuter blev uppringaren vidarekopplad till en anställd i ett departement men det är okänt vem den anställda var.

Enligt NRK kommer det fram i polisens utredningsmaterial att hotet skrevs ned på en lapp. Namn på den som ringde in, telefonnummer och datum för samtalet noterades också. Den anställda som tog emot samtalet, berättar att hon är van vid märkliga telefonsamtal men att detta var så speciellt att hon valde att meddela sin chef.

Saken togs inte vidare och lappen med information om samtalet blev liggande på en hylla vid den anställdas skrivbord. Eva Måge Brown säger till NRK att samtalet som bland annat innehöll hot mot statsministern, Bruntland och om att skjuta AUF-medlemmar inte bedömdes som ett konkret hot. Således blev polisen aldrig informerade om samtalet.

Exakt när telefonsamtalet ägde rum är oklart. Lappen med informationen om telefonsamtalet blev enligt NRK liggande på en hylla i R4 och har inte hittats.

Även om det ska existera inspelningar av telefonsamtalen till och från växeln år 2011, har dessa ännu inte överlämnats till polisen.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/01/06/trusler-mot-regjeringen-og-auf-i-mars-i-fjor-0

Det händer så lätt att små lappar och inspelningar försvinner.
Senast redigerad av NothingToLose 2012-08-01 kl. 07:56.
Citera
2012-08-01, 17:24
Medlem
22-juli-kommissionen offentliggör rapport måndag 13 augusti 2012

http://22julikommisjonen.no/Nyheter/Endret-tidspunkt-for-offentligjoering-av-rapport

Citat:
Det kom i dag fram att polisen i Asker och Bærum har raderat ljudinspelningen från 22 juli förra året.

Detta gör det omöjligt för 22-juli-kommissionen att undersöka innehållet i nödsamtalen till och från den operativa avdelningen.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8265334

Bara några dagar innan rapporten ska vara klar, tänkte 22-juli-kommissionen att oj då, nu börjar det nog bli dags att utreda polisens arbete och gå igenom inspelningarna med ett samtal från Breivik och flera samtal från AUF-medlemmar på Utöya.

Men då hade visst inspelningarna raderats.

Och ingen har gjort någon kopia.

Varför är inspelningarna viktiga då?

Fler anledningar till varför det hade varit bra med den där inspelningen: https://www.flashback.org/sp34817684

22-juli-kommissionen är en bluff.
Senast redigerad av NothingToLose 2012-08-01 kl. 17:27.
Citera
2012-08-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
22-juli-kommissionen är en bluff.

Säg inte att Du förstått det först nu...

P.S.
+ En till liten fråga till NTL som brukar ha koll:
Är ABB också starkt religiös tror Du? Eller stämmer det kanske att han menar på att religionen (till skillnad mot hans släktingars) inte har sån stark betydelse hos honom. Vad har han egentligen sagt eller/bekräftat i detta avseende?
Citera
2012-08-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Whistleblower
Säg inte att Du förstått det först nu...
Jag borde ha förstått. Torgeir Hagen sitter i 22-juli-kommissionen.

http://www.tv2.no/nyheter/prosjekt/frimurer/losjer/st-olav/medlem/73120

Citat:
P.S.
+ En till liten fråga till NTL som brukar ha koll:
Är ABB också starkt religiös tror Du? Eller stämmer det kanske att han menar på att religionen (till skillnad mot hans släktingars) inte har sån stark betydelse hos honom. Vad har han egentligen sagt eller/bekräftat i detta avseende?
Under rättegången har han förklarat att han tror på Gud och ett liv efter detta men att han inte är någon kristen fundamentalist. På sitt Facebook-konto uppgav han att han är kristen.
Han har valt att konfirmera sig i kyrkan och att gå med i frimurarna som ju helst vill att medlemmarna är troende.

I sitt kompendium skriver Breivik:
Citat:
If you have a personal relationship with Jesus Christ and God then you are a religious Christian. Myself and many more like me do not necessarily have a personal relationship with Jesus Christ and God. We do however believe in Christianity as a cultural, social, identity and moral platform. This makes us Christian.
Citera
2012-08-02, 09:53
Medlem
Citat:
Antirasism i skolan

Från och med 2013 kommer skolor att erbjudas halvårskurser, där temat bland annat kommer att vara antisemitism, rasism och andra gruppfördomar, demokratisk beredskap, kritiskt tänkande och konflikthantering. Kunskapsdepartementet började arbetet med detta förra våren, men terrorattackerna den 22 juli gav kursen extra relevans. Nu tilldelas sex miljoner kronor för projektet, som sträcker sig över tre år.

Det är klart att detta blir extra relevant efter 22 juli, och vårt projekt bär också prägel av det. Det är ju precis denna typ av extremism som är något av det vi vill förebygga, säger projektledaren Peder Nustad vid Holocaustcentret.

http://www.nordlys.no/nyheter/article6172392.ece
Citera
2012-08-02, 09:58
Medlem
Tack för svaret NTL!

Tycker det är berömvärt att Du på ett så sansat sätt alltid tar upp de här besynnerligheterna då staten ska granska staten…och bevismaterialet liksom bara försvinner… tycker jag känner igen det från andra ärenden…

Märkligt att inte såssarna reagerar likadant, för Du är ju ändå pro ABB. Men såssarna är väl sedan barnsben så vana vid att bli hjärntvättade (bl.a. på Utøya) med att tro på allt vad de blir tillsagda att tro på.

Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag borde ha förstått. Torgeir Hagen sitter i 22-juli-kommissionen.

http://www.tv2.no/nyheter/prosjekt/frimurer/losjer/st-olav/medlem/73120

Under rättegången har han förklarat att han tror på Gud och ett liv efter detta men att han inte är någon kristen fundamentalist. På sitt Facebook-konto uppgav han att han är kristen.
Han har valt att konfirmera sig i kyrkan och att gå med i frimurarna som ju helst vill att medlemmarna är troende.

I sitt kompendium skriver Breivik:
Citera
2012-08-02, 10:55
Medlem
Breiviks far vill ge ut bok
Citat:
Det bekräftar han själv för P4 Nyheterne. 76-åringen har kontaktat olika förlag, men hittills fått avslag, säger han.

Fadern själv vill inte kommentera ytterligare.

Ingen har mottagit manuskriptet.

P4 har varit i kontakt med de största förlagen i Norge, och ingen har mottagit något manuskript. Men både Aschehoug och Gyldendals chefer vill gärna föra dialog med Jens Breivik.

- Det är intressant att höra vilken typ av manuskript detta kan vara, och sen kommer vi bedöma det på normalt sätt, säger Aschehougs förlagsredaktör, Kari Spjeldnes.

- Ja, det kommer vi absolut överväga, konstaterar Fredrik Nilsen, VD i Gyldendal Norsk Forlag.

http://www.p4.no/story.aspx?id=476562
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in