• 3
  • 4
2011-08-04, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yea-ink
I min klass jobbade de flesta, tror de kan bero på det... Andra hade föräldrar som betalade körkortet till dem.

Ja, visst. Säkert....
Efter krävande gymnasiestudier och det är jävligt lätt att få extrajobb (Som måste passa dina tider.) på en arbetsmarknad med massarbetslöshet...
Citera
2011-08-04, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, visst. Säkert....
Efter krävande gymnasiestudier och det är jävligt lätt att få extrajobb (Som måste passa dina tider.) på en arbetsmarknad med massarbetslöshet...

okej.. jag vet inte i vilken värld du lever i. Typiska ungdomsjobb som McDonalds, Burger King telefonförsäljare, restaurangbiträde m.m är ju sååå svårt att hitta.
Citera
2011-08-04, 07:35
Medlem
pimmetjes avatar
Jag fick mitt körkort betalat dels av pappa och dels av ett arv. Hade inte mina föräldrar pushat att jag skulle ta körkort så hade jag antagligen slösat bort pengarna på något annat men jag var verkligen inte intresserad av att skaffa körkort när jag var 17-18 år. Men så gjorde jag det iaf, och det känns ju jävligt skönt nu, även om jag inte haft så mycket nytta av det så är det bra att ha det avklarat inför framtiden.

Tror inte dina barn att det kan vara bra att ha i framtiden? I många situationer så är man väldigt begränsad utan körkort. Bor man i en storstad med bra kollektivtrafik så känns det inte så nödvändigt (en av anledningarna till att jag inte var så intresserad) men man vet ju aldrig vad man ska göra i framtiden. När man senare behöver ett körkort så kanske man inte har pengar till det. Jag har vuxna släktingar utan körkort och när vi spenderar tid på släktens gemensamma landställe så behöver de alltid ha skjuts hit och dit, måste vara jobbigt både för dem och för bilägare.
Citera
2011-08-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Kan någon hjälpa mig förstå mina barn?

Själv skaffade jag körkort på minsta möjliga tid; två månader eftersom familjen var billös.

Mina barn är konstiga. Farsan (jag) betalar körkort, bil, skatt och försäkring. Inget av mina barn är intresserad! Vad är det för fel på mig och/eller mina barn (de yngsta är 18 & 19 år gamla)?

De tycker räkmacka är fel?

Det låter som att de kan ha fått det lite väl bekvämt? Den enda människa jag känner till som inte ville ta körkortet var en rikemansunge som gnällde friskt över att föräldrarna försökte tvinga denne till körkort.

Att få körkortet betalt av föräldrar är en lyx, men de uppskattar det inte, kanske tror de att allt kommer att lösa sig för dem i alla fall. De har ju föräldrar som kanske kan skjutsa?
Citera
2011-08-11, 23:57
Medlem
Taalmannens avatar
Får återigen tacka för svaren! Ska läsa denna tråd från början och se/leta efter nyanser...

Dock behöver man på inget vis vara "rikemansbarn" för att ta körkort (ännu)? Fortsätter politiker/byråkrater höja ribban, så kan det bli så! Rösta bort dem då!

Min dotter som var väldigt målmedveten som 16-åring ballade ut i fjol. Nu har hon äntligen bokat en uppkörningstid. Hon har allt klart för det. Prestationsångest? Går bra peppar jag och om fel, så igen! Återkommer hur det gick.

Sonen skiter fullständigt. Han tycket att han kan åka med kompisar...

Nej, inga av mina barn har blivit bortskämda på det viset att de har fått skjuts hit och dit, när de vill. Men visst har de fått skjuts och erbjudande, men påfallande ofta har de tackat nej.

I min 18-årsvärld tackade alla ja till körkort och bil!
Citera
2012-05-11, 15:08
Medlem
Har bönat o bet mina föräldrar om körkort i kanske ett år nu. Äntligen har dem givit med sig och man får en rejäl slant när man väl fyller år igen

Måste säga att jag verkligen inte förstår dina barn. Det är ju as kul att köra fordon!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in