2011-07-22, 12:38
Medlem
Iprenens avatar
Hejsan!

Det var under en resa till Norge som vi skulle accelerera upp till 120-140km/h eftersom att vi skulle åka på E6:an igen.

Under accelerationen går allting bra fram tills vi når 140km/h. Då förlorar motorn all kraft och börjar gå väldigt ryckigt. Vi åker av E6:an och stannar.

Nu till det konstiga:
Vi fick hjälp av bärgare till att få in bilen på en verkstad där de gjorde en snabb koll. Han fick inte kontakt med styrboxen för att få ut några felkoder.
Det han istället gjorde var att kolla den manuellt på tändningen. Spridarna och tändstiften var okej och efter det så körde vi faktiskt tillbaka bilen och bytte.

Saken är just att den går att köra med MEN den har otroligt lite kraft (du måste åka på 4:an när du ligger i 100km/h för att den inte ska skaka för mycket).

Under accerelationen varvade jag ur 1:an, 2:an och 3:an till 5500rpm innan jag växlade upp. Sen när jag skulle göra hoppet till 5:an så förlorade motorn sin kraft.

Tankar kring detta?
För mig känns det som att det har någonting med bränslesystemet att göra. Även om den går så går den väldigt obalanserad. Något som går att kompensera med högre varvtal men det är endast en paniklösning.
Citera
2011-07-24, 00:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Låter som om den går på tre cylindrar?
Ta reda på detta först.

Om så är fallet gäller något av följande:
*Trasig tändspole, möjligt om det sitter individuella spolar på din bil.
*Trasigt stift, inte så vanligt.
*Trasig spridare, väldigt ovanligt.
*Dålig kompression.
*Trasigt motorstyrdon, väldigt ovanligt.

Är det en turbobil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in