2011-07-22, 09:58
Medlem
saftad_burks avatar
Är en nybörjare på området, men har hittat ett väldigt bra företag, vilket jag varmt kan rekommendera: det österrikiska Labooko. De har en serie med två stycken trettiofemgramskakor per förpackning, varav den ena kan vara från Peru, den andra från Ecuador eller den ena från Kongo den andra från Indien osv. Priset är kanske lite i överkant (45:- för 70g i mina trakter), men chokladen är oftast helt otroligt god, och det är såklart roligt att smaka på de olika sorterna och läsa lite om odlings- och tillredningsmetoderna. Bäst än så länge var en från Nicaragua, tror jag det var, där man låtit bönorna ligga och dra sig bland mosad banan och ananas, för att suga upp fruktsmaken. Väl prisvärd, såklart!

Har ni några särskilda favoriter att dela med er av?
Citera
2011-07-22, 10:53
Medlem
fejkadmedlems avatar
Jag brukar nöja mig med en enkel sjuttioprocentig med minstsmak från Lindt. Det är min favoritchoklad, av de jag har testat.
Har inte experimenterat så mycket. (än!)
Citera
2011-07-24, 14:41
Medlem
Pyzkos avatar
När de gäller mörkchoklad så älskar jag marabos mörka den 70-80% med apelsin smak
Citera
2011-07-24, 14:46
Medlem
Ferromans avatar
Helt klart Lintd 70% med salt i. Det passar perfekt med ett glas mjukt fruktigt rött vin till
Citera
2011-07-24, 17:21
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferroman
Helt klart Lintd 70% med salt i. Det passar perfekt med ett glas mjukt fruktigt rött vin till

Det finns inget som slår den. Ljuvlig!
Citera
2011-07-26, 14:54
Medlem
OddAttachments avatar
Lindt har två nya mörka med "mild" smak. Finns 70% och 85%, de var mycket goda båda två. Tycker mörk från lindt är väl bitter annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in