2011-07-22, 00:40
Medlem
Visdomsmannens avatar
Är det någon som har gått i dessa tankar, att ge sig på ett mindre projekt att bläddra igenom och surpla i sig Euklides härledningar inom geometri och aritmetik? Jag stötte nämligen nyss på boken i internet-form, i en modern översättning och det var smått nöjsamt att bläddra lite i den första boken, även om det inte var helt lättläst och kändes överflödigt. Det var nöjsamt av anledningen att det är lite kuriosum över det samt att det verkar väldigt nyttigt att läsa boken; man får ju en inblick i de exakta härledningarna, tydligt och explicit förklarat i detalj, allt från hur en triangel bildas till hur tal, de fyra räkneoperationerna och diverse räkneregler begreppsmässigt uppstår genom att utgå från några grundläggande postulat. Detta på en nivå som man inte skulle få annars (även om det ju kanske inte är helt nödvändigt...).

Så, vad säger ni? Är det någon som har läst den, och tror ni det är lönsamt att investera den tid som åtgår att läsa den? Och om man skulle vilja läsa den, finns det några etablerade study guides man kan använda sig av så man får ut lite av den?
Citera
2011-07-22, 01:31
Medlem
Jag tror inte att det är lönsamt att investera tid i den boken, utan att egentligen veta något konkret om den. Jag tror att matematiken har avancerat till en sådan nivå att om du vill ligga i framkant så kommer all tid att gå åt för att sig dit, och då kommer verk som elementa vara "bortkastad" tid, då härledningar över diverse geometri känns förhållandevis oviktigt, då resultatet finns i ryggmärgen.

Vill du däremot ha en solid grund i matematik, en djupare förståelse och har ett intresse i ren matematik kan det säkert vara lönt att investera tid i läsandet av en sådan bok.
Citera
2011-07-22, 11:12
Medlem
Var det inte 13 böcker han hade skrivit? Kanske räcker med att läsa första.. Hur som helst är det säkert intressant att ta del av dessa tankar. Du får gärna länka länka till materialet om du vill.
Citera
2011-07-22, 15:01
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris69
Vill du däremot ha en solid grund i matematik, en djupare förståelse och har ett intresse i ren matematik kan det säkert vara lönt att investera tid i läsandet av en sådan bok.
Dels det och dels för att det är lite kuriosum över det hela att ha läst den. Känns lite som för bara några hundra år sedan, när Elementa var obligatorisk läsning vid högre matematikstudier, vilket ju hade en anledning: den skapar en extremt tydlig och korrekt begreppsbildning över matematikens fundament som man inte erhåller vid dagens utbildning, där det räcker med lite simpel mönsterigenkänning och formelapplicering för att få MVG i gymnasiekurserna. Svårt att skapa några nya Leibniz med dagens utbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Var det inte 13 böcker han hade skrivit? Kanske räcker med att läsa första.. Hur som helst är det säkert intressant att ta del av dessa tankar. Du får gärna länka länka till materialet om du vill.
Ja, det var 13, men han går ju igenom hela den matematiska vetenskapen från grunden, så varje bok är en uppföljare på den förra, lite grand, har jag förstått det. Åtminstone där böckerna behandlar samma del av matematiken (I-VI handlar om plangeometri, VII-IX handlar om tal/aritmetik, X om storheter, XI-XIII om rymdgeometri). Så man kan väl läsa så långt man känner för egentligen, totalt är det omkring 500 sidor tror jag

Här är hela boken, del för del, med tillhörande "guide" som kommenterar eller förklarar varje proposition: http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/toc.html
Citera
2011-07-27, 14:13
Medlem
Visdomsmannens avatar
Satte faktiskt igång och började läsa den på riktigt, d.v.s. föra lite anteckningar etc, här om dagen när jag inte hade något bättre för mig. Det är faktiskt riktigt kul, man får som jag sade en tydligare begreppsbildning av geometriska koncept (så som konstruktionen av en triangel), då man har gått igenom definitioner av varje term som förekommer samt axiom. Har en så länge bara kommit en liten bit in på Book I som jag planerar att läsa klart nu på eftermiddagen/kvällen, för att sedan hitta lite geometri-övningar någonstans så man kan praktisera sin nyvunna insikter
Citera
2011-07-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Satte faktiskt igång och började läsa den på riktigt, d.v.s. föra lite anteckningar etc, här om dagen när jag inte hade något bättre för mig. Det är faktiskt riktigt kul, man får som jag sade en tydligare begreppsbildning av geometriska koncept (så som konstruktionen av en triangel), då man har gått igenom definitioner av varje term som förekommer samt axiom. Har en så länge bara kommit en liten bit in på Book I som jag planerar att läsa klart nu på eftermiddagen/kvällen, för att sedan hitta lite geometri-övningar någonstans så man kan praktisera sin nyvunna insikter

Verkar kul! Man får väl ta och gå igenom det där någon gång när man får extra tid över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in