2011-07-21, 21:12
Medlem
tjenare!

Jag har alltid varit intresserad av matematik men aldrig riktigt satt mig in i det fast nu börjar jag fundera på att utöka mina kunskaper.

Problemet är att jag har gått ut skolan, jobbar heltid och idrottar 3-4 ggr i veckan. så min fråga är alltså hur ska jag göra för att lära mig och bli bättre på matematik helt på egen hand?

EDIT: borde kanske säga att jag bara har gått matte A och B varav jag fick MVG på A och VG på B utan att ta hem och plugga en enda gång. Lyssnade på läraren typ hälften av tiden för att det är rätt många som måste få saker förklarat 10000 gånger innan dom ens har en minsta aning om hur det funkar. nu vet ni kanske ungefär på vilken nivå jag ligger på =)
Senast redigerad av byabarn 2011-07-21 kl. 21:15.
Citera
2011-07-21, 21:30
Bannlyst
för att kunna hjälpa dig så behöver jag veta dina kunskaper

x^2+x-1=0 lös ekvation med kvadradkomplettering

x^a=1 lös ut a ur ekvationen

hitta en reell rot till x^3+x^2+5x=0
Citera
2011-07-21, 21:31
Medlem
Du verkar ha bra betyg på matte A och B men om du fortfarande känner dig osäker kan då testa att läsa lite i de igen för att testa dig själv. Annars är det bara att låna c och d boken så kan du fortsätta ditt matte äventyr
Citera
2011-07-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
för att kunna hjälpa dig så behöver jag veta dina kunskaper

x^2+x-1=0 lös ekvation med kvadradkomplettering

x^a=1 lös ut a ur ekvationen

hitta en reell rot till x^3+x^2+5x=0

okej det var ett tag sen man räknade känner jag =) blir nog att börja med att repetera B

X^2+2x-1=x
(x+2/2)^2-(2/2)^2 + 1= (x-2/2)^2 - nånting

Jag vet inte vad kvadradkompletering är men nått sånt där tror jag att jag lärt mig gör fast jag kunde ju inte ens det
Citera
2011-07-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodclat
Du verkar ha bra betyg på matte A och B men om du fortfarande känner dig osäker kan då testa att läsa lite i de igen för att testa dig själv. Annars är det bara att låna c och d boken så kan du fortsätta ditt matte äventyr

att jag inte tänkt på att låna böcker /facepalm
Citera
2011-07-21, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byabarn
okej det var ett tag sen man räknade känner jag =) blir nog att börja med att repetera B

X^2+2x-1=x
(x+2/2)^2-(2/2)^2 + 1= (x-2/2)^2 - nånting

Jag vet inte vad kvadradkompletering är men nått sånt där tror jag att jag lärt mig gör fast jag kunde ju inte ens det
det är ok, ville bara veta din nivå (här följer exempel på kvadratkomplettering)

x^2+3x+1=(x+3/2)^2+?
för att räkna ut ? : (9/4+x=1 ---> x = 4/4-9/4=-5/4) , upp med det till raden ovanför
x^2+3x+1=(x+3/2)^2-5/4
Senast redigerad av Gammonsnubbe 2011-07-21 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in