Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Nej, det stämmer inte, i alla fall inte så utbrett som du beskriver.
Pump and dumb finns men jag tror inte det utgör särskilt stor del av omsättningen. Alla har lika stor tillgång till information så det bildas inga hierarkier.
Pump and dumb finns men jag tror inte det utgör särskilt stor del av omsättningen. Alla har lika stor tillgång till information så det bildas inga hierarkier.
Behöver inte vara frågan om pump&dump.
Största delen av omsättningen står "proffsen" för, dvs intitutioner, investeringsfonder, hedgefonder, privata equityföretag, privata välbärgade, osv. Det är oftast proffsens utbud/brist på utbud och efterfrågan/brist på efterfrågan som styr prisen. Allmänheten vet inte proffsens avsikter. Proffsen handlar i regel likadant enligt samma premisser.
Alla har inte likadan tillgång till information. Insiderhandel sker alltid, både laglig och olaglig. Både efterfrågan och brist på efterfrågan styr priserna. Och både utbud och brist på utbud styr priserna. Om du äger en stor del av ett företag så kan du välja att köpa, sälja eller behålla. Ditt val kommer att spela roll på priset.
Brist på efterfrågan betyder nödvändigtvis inte utbud. Brist på utbud betyder nödvändigtvis inte efterfrågan.
Ta ett exempel på en aktie som jag äger - VMWare (NYSE: VMW). 93% av aktien ägs av insiders (29%) och institutioner (64%). Institutionerna vill sälja åt allmänheten för ett högt pris och köper upp aktierna som finns - driver upp priset allt eftersom. Då priset är högt och det går bra för företaget och allmänheten är intresserade så börjar man sälja. Efter att man sålt så finns det ingen längre som vill köpa - ett tag kan allmänheten köpa av allmänheten, men om inte institutionella går in med kapitalet så kommer prisen förr eller senare att sjunka. När går institutionella in igen? Då priset är lågt såklart.
Insiders vill antagligen just nu behålla sina aktier för att skörda frukterna av sitt goda arbete - bristen på utbud ger högre aktiepriser. Den dagen insiders vill sälja vet de antagligen ett och annat som allmänheten inte vet - utbud och efterfrågan möts då nånstans. Tills företaget gör goda vinster så vill knappast allmänheten köpa aktierna - brist på efterfrågan.
Allt är inte så svart och vitt, men så funkar det och så har det alltid funkat.