2012-07-07, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel

Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Exempel som är mindre ok:
- Jag typ vet inte asså.

Ingen betydelseskillnad från "Jag vet inte."

Är du säker på det? Jag tolkar det som att påståendet blir något osäkrare.

Jag delar din uppfattning. Det "mjukar" upp det och går från att "definitivt" inte veta till "förmodligen" inte veta.

En sansad användning av "typ" kan således motiveras, även om jag själv "av princip" aldrig använder ordet utan föregående preposition "av". Det innebär inte att jag har några synpunkter på andras konstruktiva bruk.
Citera
2012-07-07, 22:13
Medlem
mernilios avatar
Jag stör mig på allt som börjar med ordet "folk-"

Folktandvård, folkfest, folkpark etc. Att vara folklig betyder ju faktiskt att hålla käften och gå statens ärenden.

En somalier som just gått ut SFI med knappt godkända betyg kommer aldrig bli folklig. Det tycker våra politiker är synd.. såsom att vi borde omfamna vår nya granne från somalia, koka spännande ny mat osv. Lära oss lite nya danser från Afrika, och dricka sockerdricka bland våra nyfunna muslimska vänner när det är EM i fotboll. Det kommer ju aldrig att hända. Vi känner ju knappt vår helsvenska granne...

För mediamänniskor betyder "folket" underklass. Dem man riktar sig emot nedåt på den osynliga skalan.

Att leta klassmarkörer är ganska lätt. När rubriken lyder "Berit, 58 vann 2 millioner på lotto" så är det garanterat att hon inte rektor på Uppsala universitet.

Arbetarklassen benämns oftast bara med förnamnet. För i tiden när det fanns statare som jobbade för träpatronerna och höga män var det tvärtom. Då användes bara efternamnet.
Senast redigerad av mernilio 2012-07-07 kl. 22:27.
Citera
2012-07-07, 22:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Folktandvård, folkfest, folkpark etc. Att vara folklig betyder ju faktiskt att hålla käften och gå statens ärenden.

För det första ska "folk" och "folklig" inte tolkas i linje. För det andra betyder inte "folklig" det du anger.

Det tillhör ett av de mest irriterande fenomenen när människor försöker göra sina egna vanföreställningar till något allmängiltigt.

Försök igen, men gör det bättre.

PS: Jag är inte "folklig" i någon mening. Inte foglig heller.
Citera
2012-07-07, 22:35
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För det första ska "folk" och "folklig" inte tolkas i linje. För det andra betyder inte "folklig" det du anger.

Det tillhör ett av de mest irriterande fenomenen när människor försöker göra sina egna vanföreställningar till något allmängiltigt.

Försök igen, men gör det bättre.

PS: Jag är inte "folklig" i någon mening. Inte foglig heller.

Så du tycker att min tolkning är felaktig och fylld med vanföreställningar? Det mest irriterande är faktiskt att du inte bemöter mig i sak!

Varför ska jag försöka igen?? Det är du som har bevisbördan, din jävla pajas!
Citera
2012-07-07, 22:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så du tycker att min tolkning är felaktig och fylld med vanföreställningar? Det mest irriterande är faktiskt att du inte bemöter mig i sak!

Ingmar Bergman skrev "Såsom i en spegel" och det är betecknande för ditt uttryck om "pajas" för dig själv. När vi nu klarat ut det och vem du är så rekommenderar jag dig att läsa på lite bättre och öppna upp för förståelse istället för att krypa in i ett hörn.

Att du inte ser att jag bemöter dig i sak beror på dina egna tillkortakommanden.

Citat:
SAOB: Folklig - avsedd l. lämpad för "folket", populär; stundom närmande sig bet.: enkel.

Som sagt. Jag är inte "folklig", men uppenbarligen duger det inte för dig. Du torde därmed föredra och fördra "folklighet" eftersom min kritik, bortom "folklighet", inte faller dig på läppen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-07 kl. 22:45.
Citera
2012-07-07, 22:45
Medlem
Citat:

Du kan ju belägga den betydelse du menar finns.
Citera
2012-07-07, 23:08
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Du kan ju belägga den betydelse du menar finns.

Först och främst är du urusel i din meningsbyggnad! Jag inser att du vill verka insatt i "språk", men din ansträngning gjorde bara att du blev svår att förstå.

Egentligen tycker jag det här är en idiotfråga. Fortsätt ni att kolla på buskis med Stefan och Krister. Inte mig emot. Skratta gott och den dåliga humorn, vräk i er chips med er enormt överviktiga fru, tillika feta barn som tillsammans med personer som dig sitter framför tv-n och kollar på sommarkrysset på 4:an .

Med det sagt. Just under dessa få sommarmånader kan man ju låta tv:n vara avslagen och göra saker utomhus!
Senast redigerad av mernilio 2012-07-07 kl. 23:14.
Citera
2012-07-07, 23:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Först och främst är du urusel i din meningsbyggnad! Jag inser att du vill verka insatt i "språk", men din ansträngning gjorde bara att du blev svår att förstå.

Egentligen tycker jag det här är en idiotfråga. Fortsätt ni att kolla på buskis med Stefan och Krister. Inte mig emot. Skratta gott och den dåliga humorn, vräk i er chips med er enormt överviktiga fru, tillika feta barn som tillsammans med personer som dig sitter framför tv-n och kollar på sommarkrysset på 4:an .

Självmål! 0-1.

Det är ok att du inte tycker om "folklig", men ge det inte annan betydelse än det har.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-07 kl. 23:15.
Citera
2012-07-07, 23:17
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Självmål! 0-1.

Vad betyder det? Inget alls faktiskt!

Är man insatt så förstår var och en att du lider brist på både argument och fakta. Nyspråk och skitsnack är två saker som jag ser igenom!

Där kommer du inte att vinna.
Senast redigerad av mernilio 2012-07-07 kl. 23:22.
Citera
2012-07-07, 23:21
Medlem
Citat:
Vad syftar du på? Svara på det som det gällde i stället för att prata bort problemet och låtsas som ingenting. Har du några belägg eller inte?
Citera
2012-07-07, 23:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad betyder det? Inget alls faktiskt! Är man insatt så förstår var och en att du lider brist på argument och fakta.

Tja, om du får utgå från dina personliga åsikter så hamnar vi ju där. Om vi å andra sidan håller oss till objektiva uppgifter, så hamnar vi i fakta. Att inte befinner oss i fakta och istället fäktas med subjektiva upplevelser kan vara tämligen irriterande.

Tack för att du på ett så påtagligt sätt visat på hur irritationer är befogade.

Jag ser fram emot fler subjektiva påstående från dig. Det kommer att höja trådens relevans.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-07-07 kl. 23:31.
Citera
2012-07-07, 23:31
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Vad syftar du på? Svara på det som det gällde i stället för att prata bort problemet och låtsas som ingenting. Har du några belägg eller inte?

Jag hoppas du har lite humor.. men din formulering kan ju inte vara något som du använder vardagligt?

"Du kan ju belägga den betydelse du menar finns."

Givetvis tramsar du med mig nu. gott så. Men tro mig. Jag skulle nog straffa en person som försöker glänsa med sådana språkliga utsvävningar!

Med det sagt hoppas jag att vi i språk kan ha en bra, civiliserad diskussion framöver!
Senast redigerad av mernilio 2012-07-07 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in