2025-08-23, 20:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Pannben och vinnarskalle, kanske dels pga att företeelserna är mig tämligen främmande (jag har fan ingen tävlingsinstinkt och ger upp lätt om något är för svårt och tråkigt), men mest för att orden är sentida påhitt. Inte fan snackade Sven Plex Pettersson om Stenmarks vinnarskalle, och inte hade Wassberg pannben när han kämpade på i skidspåret med skägget igenfruset. Eller?

Det mest irriterande med de uttrycken, är hur sjukt korkade de låter. Jag ser alltid framför mig någon som typ slår huvudet en vägg tills blodet sprutar, och gör typ Karolina Klüfts vinnargester. Det låter verkligen superintelligent med "vinnarskalle" och "pannben".
Citera
2025-08-23, 20:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Hatade ordet gofika.
Inte hört det på länge tack och lov.

Är ganska övertygad om Pågens populariserade det ordet. Ingen jag känner använde det någonsin, innan de började använde det i sin reklam.
Citera
2025-08-23, 20:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaaaFan
En vinylspelare syftar på moderna enheter som spelar vinylskivor. Dessa är byggda för den teknik som är vanligast idag när vi lyssnar på LP-skivor

En gramofon är ett äldre begrepp och hänvisar ursprungligen till de första skivspelarna som spelade stenkakor (78-varvs-skivor).

Trams. Grammofon eller skivspelare var de gängse orden, långt in på nittiotalet.
Citera
2025-08-23, 20:24
Bannlyst
Allt händer av en anledning
Citera
2025-08-25, 11:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ok, men vi är båda eniga sak?

Ja. 100%
Citera
2025-08-25, 13:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Allt händer av en anledning

Det är dock sant.
Däremot är den anledningen sällan så spännande som vil ibland skulle vilja.
Citera
2025-08-25, 13:46
Medlem
iPhone Android .
Mobil väl?
Onödiga begrepp tycker jag

Smartphone yttligare onödigt

MOBIL
Citera
2025-08-25, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är dock sant.
Däremot är den anledningen sällan så spännande som vil ibland skulle vilja.

Om ett barn på väg hem från skolan blir kört över av en bil och dör vad är då anledningen till detta?
Citera
2025-08-25, 14:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Om ett barn på väg hem från skolan blir kört över av en bil och dör vad är då anledningen till detta?

Det är ju en hypotetisk händelse, men förmodligen är anledningen någon (eller flera) av dessa:
Föraren av bilen såg inte barnet.
Barnet gick ut i gatan utan att se sig för.
Föraren bromsade för sent.

Den omedelbara anledningen till själva dödsfallet var sannolikt intrakraniell blödning, som resulterat i andningsstopp. Situationen uppstod när barnen slungades framåt av bilen, och slog i asfalten.

Om man förväntar sig att en bilolycka ska ha något sorts övergripande syfte, så finns det ju inget sådant, men det har ju inget med anledning att göra.

Människor som t ex förlorar ett barn i en bilolycka, brukar ofta vilja att det som hänt får en mening eller ett syfte, för de nöjer sig inte med den faktiskt anledningen. Därför kan det hända att de engagerar sig i trafiksäkerhet, för den hemska olyckan ska ges en mening, som den egentligen inte har, vilket den får om man skriva om anledningen från "föraren såg inte pojken" till "pojken dog för att hastighetsgränserna är för högt satta i tätorten". Då kan man lura sig själv att pojken är en martyr för alla framtida trafikoffer, när anledningen till olyckan egentligen var högst banal.

Men när man säger "allt händer av en anledning", så kanske det är icke-banala anledningar som avses?
Citera
2025-08-25, 15:03
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det är ju en hypotetisk händelse, men förmodligen är anledningen någon (eller flera) av dessa:
Föraren av bilen såg inte barnet.
Barnet gick ut i gatan utan att se sig för.
Föraren bromsade för sent.

Den omedelbara anledningen till själva dödsfallet var sannolikt intrakraniell blödning, som resulterat i andningsstopp. Situationen uppstod när barnen slungades framåt av bilen, och slog i asfalten.

Om man förväntar sig att en bilolycka ska ha något sorts övergripande syfte, så finns det ju inget sådant, men det har ju inget med anledning att göra.

Människor som t ex förlorar ett barn i en bilolycka, brukar ofta vilja att det som hänt får en mening eller ett syfte, för de nöjer sig inte med den faktiskt anledningen. Därför kan det hända att de engagerar sig i trafiksäkerhet, för den hemska olyckan ska ges en mening, som den egentligen inte har, vilket den får om man skriva om anledningen från "föraren såg inte pojken" till "pojken dog för att hastighetsgränserna är för högt satta i tätorten". Då kan man lura sig själv att pojken är en martyr för alla framtida trafikoffer, när anledningen till olyckan egentligen var högst banal.

Men när man säger "allt händer av en anledning", så kanske det är icke-banala anledningar som avses?

Ja, ej sällan är väl sådana ”anledningar” sprungna ur psyken med nära band till trolldom, religiösa föreställningar eller konspirationsteorier.
Citera
2025-08-25, 15:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ja, ej sällan är väl sådana ”anledningar” sprungna ur psyken med nära band till trolldom, religiösa föreställningar eller konspirationsteorier.

Ja, det krävs nog att man är lagd åt det konspiratoriska hållet.
Samtidigt söker ju hjärnan förklaringar, för att göra världen begriplig.
Om min fru går ifrån mig, så greppar jag desperat efter en förklaring som jag kan leva med.
Att hon helt enkelt inte ville vara med mig längre, är olidligt. Då kan man inte ens gräma sig.
Citera
2025-08-25, 15:37
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ja, det krävs nog att man är lagd åt det konspiratoriska hållet.
Samtidigt söker ju hjärnan förklaringar, för att göra världen begriplig.
Om min fru går ifrån mig, så greppar jag desperat efter en förklaring som jag kan leva med.
Att hon helt enkelt inte ville vara med mig längre, är olidligt. Då kan man inte ens gräma sig.

Så är det nog. Man söker efter något större. Det banala är helt enkelt för banalt. »Vi« står inte ut med en avförtrollad värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in