2025-07-19, 15:04
Medlem
Luriosans avatar
Människor som säger kostsamt istället för dyrt. T.ex. det blev ett kostsamt misstag istället för det blev ett dyrt misstag. Förstår inte varför folk envisas med att använda detta skitord.
Citera
2025-07-19, 15:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Pannben och vinnarskalle, kanske dels pga att företeelserna är mig tämligen främmande (jag har fan ingen tävlingsinstinkt och ger upp lätt om något är för svårt och tråkigt), men mest för att orden är sentida påhitt. Inte fan snackade Sven Plex Pettersson om Stenmarks vinnarskalle, och inte hade Wassberg pannben när han kämpade på i skidspåret med skägget igenfruset. Eller?
Citera
2025-07-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Människor som säger kostsamt istället för dyrt. T.ex. det blev ett kostsamt misstag istället för det blev ett dyrt misstag. Förstår inte varför folk envisas med att använda detta skitord.

Värre när det skrivs "dyrt" men det egentligen menas "mycket pengar". "Dyrt" är något som har ett högt pris i förhållande till andra motsvarande produkter.

Att däremot som ni, använda ord som "sk*t" i kombination med annat eller som ersättare för annat, som om det vore ett allmänt förstärkningsord, såväl positivt som negativt, det tyder på svårigheter att använda ett vårdat språk.
Citera
2025-07-19, 15:40
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Hatade ordet gofika.
Inte hört det på länge tack och lov.
Citera
2025-08-23, 10:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Vinylspelare, det heter gramofon.
Citera
2025-08-23, 10:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Pannben och vinnarskalle, kanske dels pga att företeelserna är mig tämligen främmande (jag har fan ingen tävlingsinstinkt och ger upp lätt om något är för svårt och tråkigt), men mest för att orden är sentida påhitt. Inte fan snackade Sven Plex Pettersson om Stenmarks vinnarskalle, och inte hade Wassberg pannben när han kämpade på i skidspåret med skägget igenfruset. Eller?

Särskillt som det är bevisat att intelligens är kopplat till hur tjockt pannbenet är. Tjockt pannben = lägre intelligens.
Citera
2025-08-23, 10:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Det som stör mig mest av ALLT är "Jag vill inte falla på mållinjen" Om du nu skulle falla på mållinjen så ramlar du rent tekniskt ändå in i mål om du nu inte av någon anledning skulle i det fallet röra dig bakåt vilket du troligen inte gör om du springer ett lopp................

Det korrekta är RAMLA PRECIS INNAN MÅLSNÖRET...... Kan inte vi försöka få in detta i huvudet på folk?

Detta gäller extremt ofta i Dokusåpa sammanhang, Robinsson, Farmen t.ex se en säsong och du kommer höra det felaktiga uttrycket säkert 10 - 20 gånger.... Bara kokar i mig när jag hör det

"Ramla precis före målsnöret" heter det, inte innan målsnöret.
Citera
2025-08-23, 10:48
Medlem
llundberg57s avatar
På engelska; idioter som försöker låta viktiga och säger I purchased istället för I bought.
Visserligen korrekt engelska men det är inte så man säger i normalt tal.
Citera
2025-08-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vinylspelare, det heter gramofon.

En vinylspelare syftar på moderna enheter som spelar vinylskivor. Dessa är byggda för den teknik som är vanligast idag när vi lyssnar på LP-skivor

En gramofon är ett äldre begrepp och hänvisar ursprungligen till de första skivspelarna som spelade stenkakor (78-varvs-skivor).
Citera
2025-08-23, 11:23
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaaaFan
En vinylspelare syftar på moderna enheter som spelar vinylskivor. Dessa är byggda för den teknik som är vanligast idag när vi lyssnar på LP-skivor

En gramofon är ett äldre begrepp och hänvisar ursprungligen till de första skivspelarna som spelade stenkakor (78-varvs-skivor).
På 70-talet så kallade vi dom skivspelare.
Citera
2025-08-23, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"Ramla precis före målsnöret" heter det, inte innan målsnöret.
Ok, men vi är båda eniga sak?
Citera
2025-08-23, 17:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaaaFan

Ja det är viktigt att ha koll på terminologin, annars kan man bli utskrattad i butiken.
https://www.youtube.com/watch?v=u5kxPBz1dR8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in