2018-07-07, 06:53
Medlem
Värdeladdade begrepp som har kommit till genom gruppmentalitet, så att gruppen ifråga ska kunna använda dem till att smutskasta sina motståndare och därmed slippa komma med riktiga argument. Exempel på sådana begrepp:
  • Rasist
  • Sexist
  • TERF
  • Homofob
  • Hets Mot Folkgrupp
Citera
2018-07-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Värdeladdade begrepp som har kommit till genom gruppmentalitet, så att gruppen ifråga ska kunna använda dem till att smutskasta sina motståndare och därmed slippa komma med riktiga argument. Exempel på sådana begrepp:
  • Rasist
  • Sexist
  • TERF
  • Homofob
  • Hets Mot Folkgrupp
Ett annat exempel är
PK - politiskt korrekt

Men även andra ord har använts i det sytet. Bög / homosexuell, kommunist, (vare sig sant eller inte), egenskapen att vara av kvinnligt kön i många situationer, egenskapen att vara av manligt kön i vissa situationer...
Finns många exempel på härskarteknikerna ifråga.

Vad är TERF förresten? uttrycket okänt för mig.
Citera
2018-07-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ett annat exempel är
PK - politiskt korrekt

Men även andra ord har använts i det sytet. Bög / homosexuell, kommunist, (vare sig sant eller inte), egenskapen att vara av kvinnligt kön i många situationer, egenskapen att vara av manligt kön i vissa situationer...
Finns många exempel på härskarteknikerna ifråga.

Vad är TERF förresten? uttrycket okänt för mig.

TERF: Trans-Exlusionary Radical Feminist

HBTQ-folket har bestämt sig för att använda omvänd psykologi, så alla som ifrågasätter någon som helst aspekt av transsexualitet är nu radikalfeminister.
Citera
2018-07-07, 19:11
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
TERF: Trans-Exlusionary Radical Feminist

HBTQ-folket har bestämt sig för att använda omvänd psykologi, så alla som ifrågasätter någon som helst aspekt av transsexualitet är nu radikalfeminister.
Nej, däremot är det sedan 1970-talet ganska vanligt bland just radikalfeminister att förakta transsexuella utifrån ideologiska bevekelsegrunder. TERF är en term som fokuserar på just det förhållandet och även öppnar upp möjligheten för de radikalfeminister som inte vill falla in i trans-hatar-fållan att låta bli. Om det nu finns några sådana.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-07 kl. 19:14.
Citera
2018-07-08, 18:59
Medlem
Varenda överemotionell människa här på FB skriver alltid ÄNDA istället för den korrekta ENDA.

Jag stör mig oerhört på detta och jag tycker ända är bland dem värsta ord i svensk språk skrift.
Citera
2018-07-08, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Varenda överemotionell människa här på FB skriver alltid ÄNDA istället för den korrekta ENDA.

Jag stör mig oerhört på detta och jag tycker ända är bland dem värsta ord i svensk språk skrift.

Hur är överemotionella människor?
Citera
2018-07-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur är överemotionella människor?
Känslostyrda och duktiga på uttrycka sig skrift. Inga Björn Ranelid direkt.
Citera
2018-07-08, 20:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Känslostyrda och duktiga på uttrycka sig skrift. Inga Björn Ranelid direkt.

De verkar ju vara mindre bra på att uttrycka sig i skrift om de inte kan skilja på ända och enda. De skriver alltså hellre än bra och staplar ord på varandra utan röd tråd eller genomtänkt meningsbyggnad?
Citera
2018-07-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De verkar ju vara mindre bra på att uttrycka sig i skrift om de inte kan skilja på ända och enda. De skriver alltså hellre än bra och staplar ord på varandra utan röd tråd eller genomtänkt meningsbyggnad?
Det händer hela tiden här på FB och andra forum, så håll bara ögonen öppna!
Citera
2018-08-01, 02:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Och mitt personliga hatord, "styrkekramar". Bara självgoda, äckliga ryggdunkarmänniskor som använder det.

Sitter och läser lite på Facebook -- vilket jag normalt aldrig gör -- från folk som kommenterar om den där moderaten som blev nerslagen i Karlskrona, och jäklar vad "styrkekramar" det sänds där. Verkar vara standardformen för att beklaga att något oangenämt hänt.

Gör det rätt frappant vilken skillnad det ändå är i språkbruk mellan flashback och Facebook. Här ser man fan aldrig den termen, och används den så sker det mestadels ironiskt. Men på Facebook verkar folk lyckligt omedvetna om hur löjligt det låter.

Får mig att undra hur flashback skulle förändras om det fanns en "kramsmiley" eller en "hjärtsmiley". (Troligen inte särskilt mycket.)
Citera
2018-08-01, 06:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Sitter och läser lite på Facebook -- vilket jag normalt aldrig gör -- från folk som kommenterar om den där moderaten som blev nerslagen i Karlskrona, och jäklar vad "styrkekramar" det sänds där. Verkar vara standardformen för att beklaga att något oangenämt hänt.

Gör det rätt frappant vilken skillnad det ändå är i språkbruk mellan flashback och Facebook. Här ser man fan aldrig den termen, och används den så sker det mestadels ironiskt. Men på Facebook verkar folk lyckligt omedvetna om hur löjligt det låter.

Får mig att undra hur flashback skulle förändras om det fanns en "kramsmiley" eller en "hjärtsmiley". (Troligen inte särskilt mycket.)

Tror att facebook-klyschor som "styrkekramar" och liknande uttryck i första hand ges för att skribenten vill få många "likes". Som tur finns ju inte gilla-systemet på flashback, därför slipper man se dylika tillropsord i inläggen. Dessutom rensas väl många substanslösa tillropsord här på flashback, eftersom de inte tillför trådarna något av substans och därför ses som OT. Tack och lov får man väl säga.
Citera
2018-08-01, 12:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tror att facebook-klyschor som "styrkekramar" och liknande uttryck i första hand ges för att skribenten vill få många "likes". Som tur finns ju inte gilla-systemet på flashback, därför slipper man se dylika tillropsord i inläggen. Dessutom rensas väl många substanslösa tillropsord här på flashback, eftersom de inte tillför trådarna något av substans och därför ses som OT. Tack och lov får man väl säga.

Tror nog företrädesvis att det är klientelet som skiljer. De personer som skriver styrkekramar är för uddlösa för att våga söka sig till Flashback. Sedan skiljer sig forumen åt tämligen kraftigt eftersom Facebook snarast lyfter fram personen medan Flashback värnar anonymitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in