2011-07-21, 01:47
Bannlyst
Glömde göra en tråd om det här, men detta hände för ca 4-5 veckor sedan. Jag skulle hoppa på en av stadsbussarna som går en längre bit och resan skulle egentligen kosta mig 30kr.
Sträcker fram en 500-sedel till föraren men då ryter han surt att han inte har någon växel och jag svarar ''nä hä?'' och är liksom på väg att gå och sätta mig ner på en plats på den i princip tomma bussen. Men han säger åt mig att gå ut igen och sen tjafsar vi lite grann och eftersom jag inte är särskilt bussvan så tänkte jag att han kanske hade rätt ändå. Ja, det slutar med att han säger åt mig att växla pengar på stan och istället ta nästa buss som kommer.

Har pratat med mina kompisar om det här och de tycker att han gjorde fel men jag vill höra vad ni här säger och om ni kanske har något tips på vad jag kan göra nu så här i efterhand?
Citera
2011-07-21, 01:49
Medlem
Cannabias avatar
nu vet jag inte var du bor. men i skåne har det varit att busschaffören max ska växla 100kr, dock så har jag fått betala ett par gånger med en 500lapp
Citera
2011-07-21, 01:51
Medlem
DelGriffiths avatar
Max en hundring är väl standard på de flesta.
Citera
2011-07-21, 01:52
Bannlyst
Vet inte hur det är i Sverige, men där jag bor står det vid ingången att chauffören inte kan ge växel på sedlar större än x.
Citera
2011-07-21, 01:59
Medlem
bombaccis avatar
wow vilken lyx. De tar alltså fortfarande emot pengar i vissa städer? Hos oss är bussförarna för fina för det o kräver att man har betalat med sms biljett innan de ens kommer dit ( lite segt om bussen är försenad eller inte ens kommer).

Men på den tiden då jag bodde i en stad där man fortfarande använde sig av papperspengar, så var bussförarna endast "skyldiga" att kunna växla en sedel med Carl Von Linne på ( 100 kr kallas den för). Det var tider det.
Citera
2011-07-21, 02:06
Medlem
Psyko Dads avatar
Står överallt att de inte växlar mer en 100:- så tyvärr, surt men de vågar väl inte ha stora valörer på sig med tanke på dagens "trygga" klimat.

Citat:
Resenären skall köpa biljett innan resan påbörjas. Endast i de fall det finns försäljning ombord på färdmedlet medges undantag. Konduktörer är skyldiga att växla som mest 100 kronor.
Senast redigerad av Psyko Dad 2011-07-21 kl. 02:08.
Citera
2011-07-21, 02:18
Medlem
SnowPeeChairTens avatar
Busschauffören/företaget kan ju neka vilken kund han vill. Bara för att du vill åka i hans buss så betyder det ju inte att du har rätt till det. Han kan alltså neka dig rätt att växla en 500-lapp. Dock kan man diskutera om det ändå fanns många platser lediga att du ändå kunde fått åka med.

Som svar på frågan, chauffören gjorde rätt.
Citera
2011-07-21, 02:31
Medlem
Carpedijems avatar
Det brukar sitta en skylt som det står att de växlar ej mer än en hundring.
Citera
2011-07-21, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obrigado
Öh? Jo? Hade inte staten haft våldsmonopol på all jävla busstrafik hade jag ju med största sannolikhet kunnat välja ett annat bättre konkurrerande bussföretag som gav blanka fan i om jag betalade med större sedlar.

Men det kan jag inte.

Hade det varit konkurrens, så hade du fått betala hela 500 lappen istället :P

Nej ärligt, det är du som är skyldig att betala. Läs resevillkoren hos det aktuella företaget. et är de som gäller
Citera
2011-07-21, 08:18
Medlem
Det enda som gör kontanter speciella är i princip att staten lovar att ta emot dem om du skickar dem till riksbanken. Företag och privatpersoner har ingen skyldighet att ta emot kontanter, eller något annat betalningsmedel heller för den delen. Busschauffören kan kräva att få betalt i tuggummin om han vill, bara det är lika för alla kunder.

Tydligen tar kollektivtrafiken i Stockholm över huvud taget inte emot kontanter. Deras bussar, deras regler.
Citera
2011-07-21, 13:00
Medlem
karatekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Det brukar sitta en skylt som det står att de växlar ej mer än en hundring.

Stämmer bra det, anledningen är väl för att förhindra grövre rån samt för att öka smidigheten. Det tar en himla massa tid (relativt) om det kommer en liknande art som TS med 500 spänn...

Angående TS's fråga, "vad jag kan göra nu så här i efterhand?". Du kan inte göra ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in