2011-07-20, 22:07
Medlem
PastaCarbonaras avatar
Tja,

Tänkte installera Lion på min skoldator (MB Pro), men saken är den att man inte får byta operativsystem. Så jag undrar helt enkelt : Kan jag på något sätt göra en backup på alla program ? Har hela Adobe-paketet och Final Cut m.m och det är registrerat för skolan, så jag kan inte ta bort det.

Hur kan jag göra ?

Ursäkta om det blev rörigt,

/PC
Citera
2011-07-20, 22:17
Medlem
Med en Time Capsule kan du göra en backup. Finns säkert andra lösningar med för mac, men det är inget jag utforskat då nämnda lösning fungerar ypperligt för mig.
Citera
2011-07-20, 22:25
Medlem
PastaCarbonaras avatar
Kostar ju drygt 2500kr... :/
Citera
2011-07-21, 00:33
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastaCarbonara
Kostar ju drygt 2500kr... :/

Skaffa en extern hårddisk som är stor nog att rymma all information på din interna hårddisk. Helst skall det vara FireWire 800 (förutsatt att du har en firewire 800-port. Jag tror att de vita MacBook-maskinerna inte har det. Har du en MacBook PRO som du säger så har du det dock). Med USB tar det så lång tid.

Gör sedan en TimeMachine-backup, eller ännu hellre, ladda ner Carbon Copy Cloner och "klona" ditt system exakt som det är nu till den externa hårddisken. Du kan då även boota från den externa disken. Vill du sedan återställa så kan du bara "klona" tillbaka systemet.
Citera
2011-07-24, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Skaffa en extern hårddisk som är stor nog att rymma all information på din interna hårddisk. Helst skall det vara FireWire 800 (förutsatt att du har en firewire 800-port. Jag tror att de vita MacBook-maskinerna inte har det. Har du en MacBook PRO som du säger så har du det dock). Med USB tar det så lång tid.

Gör sedan en TimeMachine-backup, eller ännu hellre, ladda ner Carbon Copy Cloner och "klona" ditt system exakt som det är nu till den externa hårddisken. Du kan då även boota från den externa disken. Vill du sedan återställa så kan du bara "klona" tillbaka systemet.

USB-hårddisk går alldeles utmärkt.

Det bästa vore nog just en Carbon Copy-kopia. Dock får TS inte glömma att kontinuerligt göra backup allt nytt h*n gör, så att det inte försvinner när systemet "kopieras tillbaka" till datorns hårddisk.
Citera
2011-07-25, 00:50
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
USB-hårddisk går alldeles utmärkt.

Det bästa vore nog just en Carbon Copy-kopia. Dock får TS inte glömma att kontinuerligt göra backup allt nytt h*n gör, så att det inte försvinner när systemet "kopieras tillbaka" till datorns hårddisk.

Jag vet att USB funkar, jag tycker bara att det är så förbannat långsamt när man skall göra backup. Jag rekommenderar STARKT en FireWire 800-disk. Det kan gärna vara en FW 800/USB hybriddisk, men enbart USB blir man så trött av (jag lider av svår teknostress ).

I övrigt håller jag med. Hängslen OCH svångrem är en bra kombination. Både en image på nuvarande system, och kontinuerliga TM-backuper efter uppdateringen till Lion är att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in