2011-07-20, 03:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Hur fungerar detta med färgscheman i programmet Microsoft Publisher egentligen?
Det står i reklamen att de nu gjort programmet mycket bättre, hur illa var det inte förut i så fall?

Hur vet man vilket färgschema man valt för det första - man får ju ingen bekräftelse på det man väljer och det man förbockar är ju inte förbockat när man ska skriva ut, så man vet ju inte om datorn tagit det.

Det blir aldrig det jag ser på skärmen som kommer ut på pappret. Nu verkar inte gult och rött skrivas ut överhuvudtaget. Allt blir grådassigt med inslag av blått.

Verkar som om det blir blåton på allt jag skriver ut om jag väljer "gråskala" också. Väljer jag däremot färgutskrift och ett färgschema som kallas svartvit så blir det gråskala. Hur hänger det ihop? Innehåller gråskala alltid en viss blåton?

Skrivaren (Canon PiXMA ip5000) sägs ha flera färgmatchningssystem och när jag kollade in dem under Kontrollpanelen så stämde ju det, men de heter långa bokstavskombinationer som inte säger mig ett dugg - hur ska man veta vilken man ska välja. Det fanns väl 7 stycken. Jag har gjort rent skrivarens patroner m.m.

Måste man skapa ett nytt färgschema FÖRE varje bild som ska skrivas ut i Publisher?
Kan man ändra sig under det att man jobbar med ett projekt i Publisher och välja ett annat färgschema efter ett tag - det verkar inte som om min dator tar sådana ändringar och Nya sparingar nämligen, utan det gamla färgschemat ligger kvar. Kan det finnas ett visst färgschema som datorn/skrivaren uppfattar som "standard" eller nåt, i Publisher, och som inte ändras? Vilket är det och hur hittar jag och ändrar det? Tror mitt kan vara nån gråskala och då är det ju inte så konstigt att det strular... Tror nämligen att jag gjorde nåt eget färgschema första dagen jag petade med detta program och att allt det (fyra färgrutor) var i olika gråa nyanser.

Det finns ingen manual till programmet, varken i bokform eller i pdf som svarar på dessa frågor.
När det pratas om Färgschema hos Microsofts webbsida så hänvisar de till ord i Verktygsfältet och undermenyer därifrån som jag inte ens har i mitt program!! "Fyllningseffekter", var hittar jag dem t.ex.??
Senast redigerad av RoaldDahl 2011-07-20 kl. 04:03.
Citera
2011-07-20, 10:54
Medlem
RoaldDahls avatar
Nu när jag tittar på mitt första inlägg idag i vaket tillstånd så ser jag att det var lite långt och vad vill jag veta egentligen?

Jo, är det någon som vet hur man lär sig detta med färgscheman i Microsoft Publisher?
Hur får man det som är på skärmen att matchas med vad som kommer ut på pappret?
Varför skrivs inte vissa färger ut?
Måste man välja ett färgschema före man infogar bilder i dokumentet?

Någon som använder Publisher får gärna svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in