2011-07-19, 21:23
Medlem
Jo, som frågan lyder.

Om man äter en medicin som i andras ögon inte ses som "rumsren" (men den är utskriven till en), säg antidepp eller så. Hur gör man sig av med förpackningarna, och hur gör man sig av med apotekflärpen som det står ens namn på? Det finns som bekant idioter som rotar i sopcontainrar osv, och även om de inte vet vem jag är, så tycker jag att tanken är oerhört obehaglig. Samma med listorna från Apoteket. Jag som äter en del mediciner tycker att det känns jättejobbigt att slänga dessa i vetskapen att det finns folk till att göra allt därute.

Hur gör ni för att slippa detta problem? Jag har mediciner i plastburk, i kartong (med blister), och i glasburkar.

Mod: jag har sökt, men har inte hittat en liknande tråd. Finns det, så hänvisa mig dit.
Citera
2011-07-19, 21:26
Medlem
ta med dig burkarna etc och släng dom i en random papperskorg på stan. dra bort lappen med namnet på om du vill va extra säker.

lappen med ditt namn på är så pass liten, det är bara ta lite eld.
Citera
2011-07-19, 21:28
Bannlyst
plocka bort all förpackning lägg allt i en påse lämna på apoteket då gör du det miljöriktigt och ingen information om dig lämnas
Citera
2011-07-19, 21:29
Medlem
Vad jag vet så löser sig papper och kartong i vatten. Löser inte detta ditt problem?

Plast får väl du elda upp. Eller lösa upp i lösningsmedel. Eller klippa/förstöra sönder i småbitar.
Citera
2011-07-19, 21:29
Medlem
Överblivna mediciner ska lämnas in på apoteket i alla fall, finns plastpåsar för ändamålet att hämta på apoteket innan.

Kartongerna är väl bara att elda upp och när det gäller plast/glasburkarna går det kanske bra att blötlägga innan och sedan ta bort?
Citera
2011-07-19, 21:31
Medlem
kalleman00s avatar
Kan du inte riva loss namnlapparna eller stryka över dem med nån svart spritpenna eller nåt? Släng dom i återvinningen sen. Se upp så att du inte blir filmad när du kastar dom bara!
Citera
2011-07-19, 22:43
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleman00
Kan du inte riva loss namnlapparna eller stryka över dem med nån svart spritpenna eller nåt? Släng dom i återvinningen sen. Se upp så att du inte blir filmad när du kastar dom bara!
Förbättrad variant av ovanstående förslag:
Riv loss namnlapparna i småbitar och släng bitarna i slasken vid olika tillfällen eller i olika papperskorgar på stan.
Citera
2011-07-20, 00:21
Medlem
Digums avatar
Lämna hela förpackningen till apoteket i ovan nämnda påsar där det står läkemedelsavfall.
Citera
2011-07-20, 13:11
Medlem
Tack för alla svar! Jag vågar inte bränna upp något hemma då jag inte har någon spisfläkt. Toaletten för flärparna kanske i alla fall. Att dumpa medicinförpackningarna på stan kanske är en bra idé, men jag är rädd att någon ska se mig göra det och rota. Kanske är värt en busstur ändå. Dumpa dem i en kebabtallrikslåda i en påse någonstans.

Jag har hört att apoteket bara tar emot själva blistren, och inte förpackningarna, men det stämmer kanske inte. Man kan ju gå runt och spana lite, se om det är några som är mer välvilliga än några andra. Det vore ju det allra bästa.

Och nej, jag är inte någon konspirationsteoretiker, men jag är nog lite mer misstänksam än genomsnittet då min sjukdom är vanlig, men stigmatiserad av samhället. Sjukt att det ska behöva kännas så här.

Tack för tipsen i alla fall!
Citera
2011-09-12, 00:54
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontegoBay
Tack för alla svar! Jag vågar inte bränna upp något hemma då jag inte har någon spisfläkt. Toaletten för flärparna kanske i alla fall. Att dumpa medicinförpackningarna på stan kanske är en bra idé, men jag är rädd att någon ska se mig göra det och rota. Kanske är värt en busstur ändå. Dumpa dem i en kebabtallrikslåda i en påse någonstans.

Jag har hört att apoteket bara tar emot själva blistren, och inte förpackningarna, men det stämmer kanske inte. Man kan ju gå runt och spana lite, se om det är några som är mer välvilliga än några andra. Det vore ju det allra bästa.

Och nej, jag är inte någon konspirationsteoretiker, men jag är nog lite mer misstänksam än genomsnittet då min sjukdom är vanlig, men stigmatiserad av samhället. Sjukt att det ska behöva kännas så här.

Tack för tipsen i alla fall!
Inget illa menat, men tar du något mot paranoia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in