2011-07-19, 11:01
Avstängd
Om man gått på Försörjningsstöd hos soc under 3 månader och t. ex fått in totalt 19 500, ska man då när man räknar ut inkomsten i bostadsbidraget för hela året under dessa tre månader räkna 19 500 eller 0 kr?
Citera
2011-07-19, 11:27
Medlem
Det brukar finnas en liten ruta som man ska kryssa i på bostadsbidragsansökan när man får försörjningsstöd? Kryssa bara i den, eftersom du anses vara nolltaxerad under tiden du får försörjningsstöd. Så kryssa i den rutan och skriv 0 kr sen.
Citera
2011-07-19, 11:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Det brukar finnas en liten ruta som man ska kryssa i på bostadsbidragsansökan när man får försörjningsstöd? Kryssa bara i den, eftersom du anses vara nolltaxerad under tiden du får försörjningsstöd. Så kryssa i den rutan och skriv 0 kr sen.

Jag kommer inte exakt ihåg 100 nu, men jag pluggade vid januari när jag fixade ansökan för hela året och kryssade inte i den. Men ska man nolltaxera när man går på försörjningstöd alltså? Svaret på min fråga är 0 kr?
Citera
2011-07-19, 19:31
Medlem
När du pluggade tidigare i år, fick du studiemedel då? Är det det du menar med 19 500 kr i inkomst? Eller är det försörjningsstödet under 3 månader som blir 19 5000? Är det studiemedel, så ska man göra en ändring (seperat blankett) istället för att göra en helt ny ansökan.

Har du fått studiemedel tidigare under året så ska du beräkna 80 % av studiebidraget som du har fått. Slutligen kryssar du i rutan: "Jag/vi får försörjningsstöd från kommunen" och fyller i övriga uppgifter. Sedan blir det nolltaxering resten av året, eftersom man inte betalar skatt för försörjningsstödet (då skriver du 0 eftersom det är din nya inkomst före skatt, även om du inte skattar).
Citera
2011-07-24, 01:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
När du pluggade tidigare i år, fick du studiemedel då? Är det det du menar med 19 500 kr i inkomst? Eller är det försörjningsstödet under 3 månader som blir 19 5000? Är det studiemedel, så ska man göra en ändring (seperat blankett) istället för att göra en helt ny ansökan.

Har du fått studiemedel tidigare under året så ska du beräkna 80 % av studiebidraget som du har fått. Slutligen kryssar du i rutan: "Jag/vi får försörjningsstöd från kommunen" och fyller i övriga uppgifter. Sedan blir det nolltaxering resten av året, eftersom man inte betalar skatt för försörjningsstödet (då skriver du 0 eftersom det är din nya inkomst före skatt, även om du inte skattar).

Jag menade försörjningsstödet under 3 månader!

Okej, tack för svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in