2020-07-24, 07:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ja, men även a-kasseanvändare drabbar oss skattebetalare.
Eller menar du att arbetsgivaravgifterna inte är skatter?

Nej därför. Att kassan är ett bättre system, egentligen är det inte skatt utan avstått löneutrymme. Stor skillnad!
Citera
2020-07-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Ja som rubriken lyder: det finns människor som har arbetat i flera år som inte är med i A-kassan av blandade orsaker, t.ex. att dom kan spara 300 kr varje månad eller helt enkelt att det är så krångligt med allt pappersarbete när dom väl blir arbetslösa.

Då kan man fråga sig, vad ska dom leva på när dom blir arbetslösa?

En vän till mig berättade om en familj hon känner som har 8 barn. Båda föräldrarna har underbetalda jobb som inte ger mer än sammanlagt 25.000 netto. Dom gnäller jämt att dom har lite pengar osv. Dessa är inte med i A-kassan då dom tycker att det dels är för dyrt och dels att det är krångligt med alla arbetsgivarintyg. Okej, då kan man ställa sig frågan: om dom båda blir arbetslösa så har dom inte en chans att överleva utan A-kassa.

Så vad har ni för åsikt om det hela angående att inte vara medlem i A-kassan eller varför är ni själv inte med? vad tycker ni om dessa individer?
Om du tänker på LO så är jag som aktiv SDare inte välkommen och får inte gå med.
Citera
2020-07-24, 08:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Om du tänker på LO så är jag som aktiv SDare inte välkommen och får inte gå med.

A-kassan kan du alltid vara med i, hörde just på radion att den nu har 3.9 miljoner medlemmar vilket är fler än någonsin tidigare. Coronan sätter djupa spår.
Citera
2020-07-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
A-kassan kan du alltid vara med i, hörde just på radion att den nu har 3.9 miljoner medlemmar vilket är fler än någonsin tidigare. Coronan sätter djupa spår.
Korrekt men jag har fördelen av att vara tjänsteman så jag är medlem i ett fack.
innan var jag truckförare och ville gå med i transport men fick beskedet att eftersom jag var SDare
var jag inte välkommen pga olika "värdegrunder" När jag frågade specifikt vilka värdegrunder fick jag aldrig något riktigt svar.
Citera
2020-07-25, 17:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så, den tredjedel som går rakt ner i statens kista, är det också en avgift?

Alla andra avgifter som går direkt till statskistan, är de skatter?

Skatt är skatt, avgift är avgift. Det var regeringen reinfeldt 1 som överfinansierade akassan enormt genom avgiftshöjningar, vet inte exakt hur man trixade till detta men uppenbart var att man lyckades.

Avgifterna som folk själva betalar in kunde staten pungslå.
Citera
2020-07-25, 18:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så, om vi döper om löneskatter till löneavgift så är vi helt plötsligt ett lågskatteland?

Avgift är något du kan avstå genom att inte utnyttja tjänsten. Exempelvis om du begär ut en karta från lantmäteriet så tar de ut en avgift.

Allt sådant som staten tilltvingar sig är skatt.

Jag vet hur man flådde katten. Man höjde egenavgifterna, många akassor kostade 100 spänn och steg över natten till över 300. Det orsakade strömhopp från akassan 2007 vilket var hela avsikten. Mycket glädjande att den politiken idag är skjuten i sank. Nytt rekord med 3.9 miljoner medlemmar i akassan rapporterades det på nyheterna igår

Edit: berätta gärna för mig hur man slipper publicservice-avgiften?
Senast redigerad av sucuk 2020-07-25 kl. 18:05.
Citera
2020-07-25, 19:17
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Gå med i akassan, men skippa facket. Det finns alfakassan som är statlig och de flesta fackförbund har akassor man kan vara medlem i utan att vara med i facket.
Citera
2020-07-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Gå med i akassan, men skippa facket. Det finns alfakassan som är statlig och de flesta fackförbund har akassor man kan vara medlem i utan att vara med i facket.
jag är redan med i ett tjänstemannafack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in