Jag har tidigare köpt linser från Synoptik, pengar skulle dras via autogiro från mitt konto och linserna levererades i brevlådan.
Nu har det visat sig att Synoptik har missat att dra pengarna från mitt konto, närmare sagt lite över 6500 kr!
Jag har fått två brev där Synoptik "ber mig" att betala in pengarna. Efter som det uppenbarligen inte var ett krav utan ett önskemål från deras sida har jag ignorerat breven.
Nu fick jag en påminnelse från Svea Fakturaservice som tydligen har fått i uppdrag att sända en påminnelse till mig.
Kan de kräva att jag betalar pengarna så mycket i efterhand när det är de själva som missat att dra de från mitt konto?
Som jag förstår det är det många som har drabbats - någon här som råkat ut för något liknande?
Naturligtvis kan de göra det. Du har köpt en produkt och ska betala för den. Däremot borde de kunna erbjuda en avbetalningsplan om din skuld ackumulerats under en längre tid, alltså om exempelvis åtskilliga månadsbelopp inte dragits från ditt autogiro och du nu helt plötsligt är skyldig ett stort belopp.
Senast redigerad av DivisionByZero 2011-07-18 kl. 22:42.
Du har alltså inte märkt under flera år att de inte dragit några pengar?
Det är nog troligare att du märkt detta men låtit det vara för att du hoppats på att komma undan med att betala.
Inte fan märker man inte på 3 år att inga pengar någonsin dragits.
Ja synoptik klantade sig rejält när de bytte datasystem för några år sedan.
Jag råkade ut för precis samma sak som du (och säkert många andra av deras autogirokunder) Jag har som tur är koll ner på öret vad som är draget och insåg att de inte dragit några slantar under en tid.
De lovade att de skulle göra det när jag påtalade faktumet, men nej då,, tre månader hade jag innestående på kontot som jag var tvungen att ha där ifall de skulle behaga sig att dra pengarna. Till sist lackade jag ur och ringde deras danska kontor. Då kom vi överens om summan och jag betalade in det på deras konto. Efter detta strul valde jag att inte ha autogiro hos dom, utan jag sköter inbetalningarna själv istället.
I ditt fall så måste du betala pengarna, ni har ju avtal om linsabbonemang så den biten kommer du inte ifrån. Däremot kanske du kan övertala dom om att skriva ner skulden lite grann eftersom det faktiskt är dom själva som strulat tack vare deras urusla datasystem som lägger upp två kunder på samma gång osv...
Det här är ett bra tillfälle att du ser till att få en överblick i din månatliga ekonomi. Då slipper du såna här överraskningar i framtiden. Jag klarade mig med några hundralappar, istället för att få en saftig räkning som din.