2011-07-18, 15:30
Medlem
Jag är inget vidare på grillsåser så tänkte höra om det är någon som kan rekommendera ett recept.

Det jag har hemma är:
Créme fraice, vitlök, röd lök, gul lök, lime, citron, Caj P's Sweet chili samt BBQ oil, alla möjliga olika oljor och vinägrar, majonäs, senap av olika slag, honung samt de mesta i kryddväg.

Som sagt, aldrig gjort grillsåser och vill ha någon som är god.
Citera
2011-07-18, 15:33
Medlem
Glömde chipotlepasta samt tabasco!
Citera
2011-07-18, 15:43
Medlem
Gaggaraggas avatar
Marinad eller att ha bredvid?
Citera
2011-07-18, 15:44
Medlem
Aakes avatar
olja soja kryddor
Citera
2011-07-18, 15:44
Medlem
erra62s avatar
Köp färdig sås på ICA istället.
Citera
2011-07-18, 15:49
Medlem
steken001s avatar
jag gör en som brukar uppskattas
MAssa gul lök och röd lök och vitlök stek sakta tills de blir genomskinliga i mycket smör skall helst inte få så mycket färg mest bli söta. har du tomatpure så ta en matsked eller 2 och lite vätska typ svag buljong.
koka den mushig
häll i lite vinäger efter smak sen balansera upp den med honungen till den blir gott sötsur.
Ibland har jag i lite rökt chili katrinplommon för sötma och worchestershire sauce .
Purea om du vill ha den slät
avlsluta med smör så den skiner på toppen
äts typ varm eller jummen
Citera
2011-07-18, 16:14
Medlem
Ej tänkt som marinad utan endast som sås.

Steken, låter bra. Ska fundera på den.

Mer recept tack.
Citera
2011-07-18, 17:25
Medlem
Nhetiks avatar
Du saknar ingredienser för att göra en "sås" alt. blir en sås med lök som bas men den kommer bli väldigt rinnig av sig.

Har ett personligt recept på sås som passar utmärkt till grillar kött, blanda creme fraiche med ditt val av stark krydda(pastan du hade lät inte fel) och Heinz Chili Sauce.

Skall serveras kall gärna med nygrillat varmt kött
Citera
2011-07-18, 18:00
Medlem
Dirges avatar
Jag brukar göra en enkel och god grillsås, 1 burk passerade tomater,1 vitlöks klyfta,1 msk paprikapulver,2 dl vatten,drygt 1 msk spiskummin, cayennepeppar efter tycke.
Börja fräsa kryddorna i2 msk olivolja och sedan tillsätt tomaterna,vattnet och vitlöken och smaka av med salt och låt puttra i ca 20 minuter.
Citera
2011-07-18, 18:42
Medlem
Imperators avatar
Om du kilar ner till affären och fixar lite soltorkade tomater så skulle du kunna mixa dessa med lite pressad vitlök och crème fraîche. Enkelt och det funkar till det mesta i grillväg.
Citera
2011-07-18, 19:21
Medlem
klybans avatar
En av många jag kör själv.
http://www.bbqpitboys.com/barbecue_s...try_style.html

Här har du par till goda.
http://www.amazingribs.com/recipes/B...ces/index.html

Och denna är grym som glaze och sås.
http://www.topsecretrecipes.com/T-G-...ze-Recipe.html
Citera
2011-07-18, 19:38
Medlem
Chipotlepasta är ju jättegott med sin rökiga smak, blanda ut den i crème fraichen, smaka av med salt och en pressad vitlöksklyfta. Denna sås har jag haft när jag gör fajitas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in