Frågan till tråden är rätt befängd. Men lite kul ändå. Sveriges största "inhemska" stjärnor kan möjligen ses som indie i USA. Därför är det extra roligt när det går bra för någon de våra över där. Å andra sidan är det många stjärnor i USA som vi känner till, men som vi inte automatiskt anammar här.
Häromdagen var det en intervju på radio med Bengt Palmers. Han berättade en anekdot om hur han lanserade Björn Skifs i USA, med hiten Hooked on a feeling. Det var, som han själv uttryckte saken, ren röta att det blev en hit. Men det blev det, och efter det har vi ju haft en hel del artister och skådisar som lyckats.
ABBA, Cardigans, Ace of Base, Robyn, Europe och Roxette, för att nämna några. Sedan har vi ju skådisar från Max von Sydow till Skarsgårds och Peter Stormare. Det man kan tycka är mest anmärkningsvärt är väl hur få det är som valt att bosätta sig utomlands. Idrottsstjärnor verkar ju dunsta så fort första sponsorpengen landar på kontot.
Sedan läste jag för något år sedan om hur vissa amerikanska stjärnartister floppar i Sverige. Mariah Carey hade till exempel bara sålt några hundra ex av sin då senaste platta. Andra artister som R Kelly eller hiphopstjärnor är hur stora som helst i USA, men kommer möjligen på en festivalspelning i Skandinavien.
Jag var faktiskt i LA för ett par år sedan. En amerikansk släkting visade mig Hollywoods senaste inneställe. En person hade öppnat ett gatukök... från eftermiddag till sen kväll var det konstant tjugo meters kö för en tunnbrödsrulle. Inspirationen kom från Sverige. Det tyckte jag var kul...