2011-07-18, 16:14
Medlem
AngelDevils avatar
Zlatan är det största vi har. Fast jag betvivlar att han är lika känd i USA. Soccer där är väl inte jättestort direkt ?!
Citera
2011-07-18, 17:17
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flauw
ABBA är nog lite större också

kan ju knappast räknas? Dom är ju internationellt erkända redan. jag trodde det rörde sig om artister kända i Sverige. Annars kan man tex också dra upp Roxette.

TS får specificera sig lite mer.
Citera
2011-07-18, 17:18
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estress
Haha .

Det sorgliga är att du förmodligen har rätt vad gäller E-type, känns överlag som att svenska kändisar inte är lika kåta på uppmärksamhet som amerikanska.

Klart svenska kändisar är lika kändiskåta men de kan inte leva ut det på samma sätt som i USA därför kändiskulturen i media ser annorlunda ut.

Citat:
Swedish house mafia är nog största musikstjärnorna från Sverige JUST NU
Kanske det men de är totalt anonyma för majoriteten av svenska folket. Carola, Zlatan Persbrandt och Robyn där har du fyra svenska superstjärnor ur ett svenskt perspektiv.
Senast redigerad av Reggie Hamond 2011-07-18 kl. 17:24.
Citera
2011-07-18, 18:15
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Klart svenska kändisar är lika kändiskåta men de kan inte leva ut det på samma sätt som i USA därför kändiskulturen i media ser annorlunda ut.

Kanske det men de är totalt anonyma för majoriteten av svenska folket. Carola, Zlatan Persbrandt och Robyn där har du fyra svenska superstjärnor ur ett svenskt perspektiv.

Vet vem det där bandet är men inte mer så jag håller med dig Reggie. Dom är inte etablerade, inte än i alla fall, så dom får väl räknas till B- eller C-kändisar som vi så gärna delar in kändisarna i här i Sverige.

Förresten finns det nån amerikansk motsvarighet till B-, C- och D-kändisar som vi har här i Sverige eller är dom så många så att dom försvinner i mängden? Nu är det ju svårt att jämföra Sverige och USA eftersom Sverige är ett litet land jämfört med Nordamerika som är en hel kontinent! Kanske bättre att jämföra någon enskild stat med Sverige istället.

Finns det nån amerikansk motsvarighet till Flashback?
Citera
2011-07-18, 18:20
Bannlyst
En skillnad är bevakningen i pressen. I USA liksom i de svenska skvallerveckotidningarna publiceras bilder på t ex Paris Hilton, Britney Spears mfl när de är kanonfulla på kändisfester men något sådant får vi aldrig se om de svenska kändisarna, t ex Lena Ph, Carola, Lill-Babs m fl. Jag skulle inte tro att de alltid är nyktra på de svenska tillställningarna men det får uppenbarligen inte visas.
Citera
2011-07-18, 22:22
Medlem
z2joiss avatar
Frågan till tråden är rätt befängd. Men lite kul ändå. Sveriges största "inhemska" stjärnor kan möjligen ses som indie i USA. Därför är det extra roligt när det går bra för någon de våra över där. Å andra sidan är det många stjärnor i USA som vi känner till, men som vi inte automatiskt anammar här.

Häromdagen var det en intervju på radio med Bengt Palmers. Han berättade en anekdot om hur han lanserade Björn Skifs i USA, med hiten Hooked on a feeling. Det var, som han själv uttryckte saken, ren röta att det blev en hit. Men det blev det, och efter det har vi ju haft en hel del artister och skådisar som lyckats.

ABBA, Cardigans, Ace of Base, Robyn, Europe och Roxette, för att nämna några. Sedan har vi ju skådisar från Max von Sydow till Skarsgårds och Peter Stormare. Det man kan tycka är mest anmärkningsvärt är väl hur få det är som valt att bosätta sig utomlands. Idrottsstjärnor verkar ju dunsta så fort första sponsorpengen landar på kontot.

Sedan läste jag för något år sedan om hur vissa amerikanska stjärnartister floppar i Sverige. Mariah Carey hade till exempel bara sålt några hundra ex av sin då senaste platta. Andra artister som R Kelly eller hiphopstjärnor är hur stora som helst i USA, men kommer möjligen på en festivalspelning i Skandinavien.

Jag var faktiskt i LA för ett par år sedan. En amerikansk släkting visade mig Hollywoods senaste inneställe. En person hade öppnat ett gatukök... från eftermiddag till sen kväll var det konstant tjugo meters kö för en tunnbrödsrulle. Inspirationen kom från Sverige. Det tyckte jag var kul...
Citera
2011-07-19, 18:34
Medlem
CRonaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Skulle inte tro det. Vet inte vem det är och har bara hört ett spår en gång, och det lät skit!

Swedish House Mafia, sicket bajs.

Inget av de där svenska fjortisbanden från idag kommer komma inärheten av storheter som E-typ, Just D, Tommy Nilsson, osv. Någonsin.
Haha, konstigt att du säger att du lyssnat på dom men sen inte vet vilka det är Sen orkar jag inte sitta och argumentera om hur stora du tror de är.
Citera
2011-07-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vennen
Dåliga exempel på storstjärnor.
Sverige har väl enbart idrottsstjärnor som är tillräckligt stora för att kallas för storstjärnor(?)

Det som ligger närmst efter det är väl någon enstaka musikartis. Som Robyn.

Robyn...

Tillåt mig skratta!

Hon är helt okänd utanför Sverige skulle jag säga. Bara för att hon gjort enstaka klubbspelningar i USA som slagits upp stort i Aftonhoran så betyder det inte att hon är känd utomlands.

Zlatan är den enda som är i närheten. Han är dock bara känd i Europa och helt okänd i USA.
Citera
2011-07-25, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badabingbong!
Robyn...

Tillåt mig skratta!

Hon är helt okänd utanför Sverige skulle jag säga. Bara för att hon gjort enstaka klubbspelningar i USA som slagits upp stort i Aftonhoran så betyder det inte att hon är känd utomlands.

Zlatan är den enda som är i närheten. Han är dock bara känd i Europa och helt okänd i USA.

Robyn är stor i USA så du vet. Kom inte och säga något annat, för då har du aldirg varit där.
Citera
2011-07-25, 14:38
Medlem
Shuriks avatar
Kan tillägga detta: inte om USA, men med jämförelsen Sverige-Tyskland/Frankrike, Italien.

I Tyskland känner man rätt starkt för Sverige, de flesta känner till Königin Silvia+Victoria samt en del svenska deckarserier från TV. Mest kungahuset som tar uppmärksamheten iaf.

När Victoria gifte sig förra året, fanns hon faktiskt med i italienska OGGI och liknande skvallerpress, men det var inga helsidor som i Tyskland.

I Frankrike är Sverige ett rätt okänt och diffust land, under 3 veckor i Frankrike, så såg jag inget om Sverige på TV eller i tidningar, det enda svenska namn som hördes var i radion och det namnet var Robin Söderling, en halvkändis för de som inte är tennistokiga.

Tänk dig också att lyssna på kommerciell radio i 3 veckor utan att höra Robyn en enda gång alltså franska stationer som tex-. RADIO ONE+ENERGY

Mest spelades faktiskt lite souligare och lugnare låtar, både amerikanskt och franskt. Ingen Robyn-pop alls
Senast redigerad av Shurik 2011-07-25 kl. 14:41.
Citera
2011-07-25, 15:23
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
har bara hört ett spår en gång, och det lät skit!
Så definitionen på en superstjärna är att du tycker om vederbörandes musik? Bra, då vet jag...
Citera
2011-07-25, 23:24
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vennen
Robyn är stor i USA så du vet. Kom inte och säga något annat, för då har du aldirg varit där.

Robyn har inte haft en enda låt på Billboards Hot 100 sedan 1997, och inget av hennes album har kommit in på Billboards topp 40, så hon är definitivt inte stor i USA.

Mest framgångsrika musiker i USA just nu är tveklöst Max Martin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in