2011-07-17, 17:00
Avslutad
Förra veckan på jobbet hävdade en skånsk medarbetare att det finns ett gammalt dialektalt uttryck som heter: “fitta på mackan”. Fittan skulle vara någon form av flottrest som skåningar hade på mackan förr. Utförligare förklarade min gamla kollega att ordet “fitta” för att beskriva kvinnans könsorgan ej fanns på den tiden de åt denna delikatess.

Någon som vet om tantens anekdot stämmer?
Citera
2011-07-17, 17:12
Medlem
stilltons avatar
fitta har används som beskrivning av det kvinnliga könsorganet sen åtminstone 1600-talet, så den delen av historien är åtminstone inte sann.
Citera
2011-07-17, 17:13
Medlem
Nu är jag visserligen inte skåning och har endast tillbringat en del av mitt där, men jag har aldrig hört talas om det inte. Tycker är det låter otroligt.
Citera
2011-07-17, 17:18
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --j--
Fittan skulle vara någon form av flottrest som skåningar hade på mackan förr.
Smör = Fett = Fi(tt/dd)

Det är väl inte så svårt att räkna ut?
Citera
2011-07-17, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
fitta har används som beskrivning av det kvinnliga könsorganet sen åtminstone 1600-talet, så den delen av historien är åtminstone inte sann.
Ok, det visste jag faktiskt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Smör = Fett = Fi(tt/dd)

Är själv inte skåning och dålig på dialekter, så för mig var det inte så självklart. Men tack för svaret!
Citera
2011-07-17, 17:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Smör = Fett = Fi(tt/dd)

Det handlar inte om smör utan om ister (rent jävla grisfett alltså), vilket man förr hade på mackorna istället för smör. Detta kallas fittemad.

http://www.folkmun.se/definition/fittemad
Citera
2011-07-17, 17:32
Medlem
Retroflexs avatar
"Fiddamaud" finns det något som heter, men det har som tidigare sagts, inget med det kvinnliga könsorganet att göra. Det är återanvändning av stekflott på mackor.
Citera
2011-07-17, 17:32
Medlem
The Rig Vedas avatar
Bre ett par fittamadar säger man ofta här i Skåne, det betyder att man brer på smör på smörgåsarna.
Citera
2011-07-17, 18:41
Avstängd
makduis avatar
Hahahahahan kanske sa fetta?
Citera
2011-07-17, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Hahahahahan kanske sa fetta?
Ja, hon uttalade det ungefär så. Hon nämnde även - under sin ivriga monolog om dåtidens matvanor - ordet: “fittemad", som tempeZZt nämnt ovan.
Citera
2011-07-17, 22:51
Medlem
egon2bs avatar
Jämför danska http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Stegefedt

Det fett som serverades på bröd för 50 år sen var ofta stekflottet som drivits ut ur saltat fläsk när detta stektes. Det finns fortfarande danska "smørrebröd" som tillagas med sådant stekflott.
Dyrlægens Natmad

1 stykke Rugbrød
Stegefedt eller Krydderfedt [rödlökssmör, timjanssmör etc]
Leverpostej
Sky
Saltkød af Kalv eller Flæsk
Hovedsalat blad
Karse
Stekflott som alternativt smör var med stor säkerhet nyttigare än det transfettmättade brutalprocessade margarin som Unilever proppade i folk i ett halvt sekel. Margarinbolaget har haft fulgrepp på Livsmedelsverket och varit tillskyndare av en skamlös propaganda mot skonsamt behandlat animaliskt fett. Transfettet i margarinet må vara borta, men storköken hålls än i dag i ett järngrepp av Unilever och SLV. Samtidigt prånglas stora mängder undermåligt fett ut i en fryst emulsion som kallas glass.
Senast redigerad av egon2b 2011-07-17 kl. 23:03.
Citera
2011-07-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --j--
Förra veckan på jobbet hävdade en skånsk medarbetare att det finns ett gammalt dialektalt uttryck som heter: “fitta på mackan”. Fittan skulle vara någon form av flottrest som skåningar hade på mackan förr. Utförligare förklarade min gamla kollega att ordet “fitta” för att beskriva kvinnans könsorgan ej fanns på den tiden de åt denna delikatess.

Någon som vet om tantens anekdot stämmer?

Ska passa på att tillfoga att i någon av Fredrik Lindströms språkböcker pratar han om en mor- eller farfar han hade som kom från...Halland tror jag, som var uppvuxen under ransoneringstiden eller liknande. När Fredrik skar bort de äckligare delarna från köttbitarna vid en måltid sade denne äldre släkting "skär du bort fittet, pojk? Det är ju det bästa!"

(Det blev lite väl mycket osäkerheter i första meningen, där)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in