2011-07-17, 16:49
Medlem
Har länge velat ha en fritös men har hört att det är så problematiskt med att ha en jäkla massa olja för varje användning (man vill väl inte äta friterat 2-4 ggr i veckan heller om man inte vill gå upp 5 kg) och jag lagar mest mat för mig själv så tänkte fråga er som kanske vet mer om fritöser etc vad jag bör tänka på?

Jag tänker att jag nog borde köpa en så liten som möjligt, typ 2l, för att dels spara plats men framförallt så blir det ju mindre olja (?). Eller funkar det lika väl att bara fylla en 4l till hälften liksom och då är det värt om man ska ha någon större middag och behöver större volym?

Tänkte mig nåt sånt här; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=827529

men spanade också in denna från wave som dock ser lite annorlunda ut jämfört med de andra jag sett. Vet inte om funktionen skiljer sig; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=369965

Tacksam för tips!

PS: Jag antar att det är omöjligt att typ koka upp olja i en kastrull med termometer och sen fiska upp det med en slev? Ingen bra lösning va ?
Citera
2011-07-17, 16:52
Medlem
Spreztozcs avatar
Jag köpte en fritös på rusta förut, av ren impuls egentligen. Skulle tro att det funkar bra att fylla den med den mängd du behöver vid specifikt tillfälle.

Oljan bör du kunna hälla i någon form av flaska/dunk när det svalnat, för att sedan återanvända.
Citera
2011-07-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spreztozc
Jag köpte en fritös på rusta förut, av ren impuls egentligen. Skulle tro att det funkar bra att fylla den med den mängd du behöver vid specifikt tillfälle.

Oljan bör du kunna hälla i någon form av flaska/dunk när det svalnat, för att sedan återanvända.

Hur länge håller använd olja då eller handlar det bara om antal användningar?
Citera
2011-07-17, 16:57
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
PS: Jag antar att det är omöjligt att typ koka upp olja i en kastrull med termometer och sen fiska upp det med en slev? Ingen bra lösning va ?

En fullt möjlig lösning, det gäller bara att hitta rätt läge på värmereglaget. Sen kan du fiska upp med en hålslev.
Citera
2011-07-17, 17:00
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Hur länge håller använd olja då eller handlar det bara om antal användningar?

Inte helt säker på den frågan, men skulle tro att det handlar om antal användningar.
Citera
2011-07-17, 17:25
Medlem
Hampsishs avatar
Olja håller länge iaf om du har oljan i en stängd flaska. Sj brukar jag köra på samma olja tills den ser äcklig/för brun ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in