Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ledare är helt enkelt de personer som har hög status inom en viss grupp. Det finns inga
universal-alfahannar som alltid och i alla miljöer styr och ställer som de vill. Tror ni att
eparaggande Ronny från vischan skulle dominera om han hamnade på fest bland
södermalmshipsters eller stekare? Tror ni att hans tribalgaddar och förmåga att klämma
in tre snusprillor samtidigt i sin överläpp skulle generera respekt och beundran?
Ja, om han skulle våga det och skita i vad de tycker. Jag ska berätta en hemlighet för dig. Och den är det att ger du dig själv hög status så får du status. Men det är inte att bara göra sådär bara. Utan, du måste se dig själv som överlägsen eller jämlig de andra i gruppen. Och det kan man heller inte göra bara genom att intala sig det, man måste kunna leverera också. Och för att kunna leverera så måste man vilja leverera, och för att vilja så måste man vara engagerad och ta plats.
Så gör jag, och det är automatiskt.
Så även om jag är en tillnyktrande narkoman och egentligen har lägst status, så bryr jag mig inte om det. Det kan iofs delvis bero på att jag har en avancerad examen i botten och har haft ett högstatusjobb en gång i tiden. Men jag skulle inte tro det. Det handlar helt enkelt om att jag inte känner mig underlägsen oberoende av "status".