2011-07-16, 23:46
Bannlyst
Sverige känns lite utanför resten av Europa, men även världen. Lite eget, som en sekt? Historiskt sett har Sverige alltid varit isolerat, den franska kulturen kom via Ryssland. Vi kunde lika gärna ha legat vid Sibirien.

Men nu undrar jag om Sverige är i samma position idag. Reser man runt i Europa känns det som att man reser mellan stadsdelar. Samma kedjor, samma atmosfär. Och Paris/London/Berlin/Amsterdam brukar ha en massa rika oljearaber som kör omkring i lyxbilar. Om detta är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Men det visar att vi inte är en del av gemenskapen.

T om våra nordiska grannar ser ner på oss och ser sig själva som nordiska bröder.

Är det någon annan som märkt av detta?
Citera
2011-07-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Sverige känns lite utanför resten av Europa, men även världen. Lite eget, som en sekt? Historiskt sett har Sverige alltid varit isolerat, den franska kulturen kom via Ryssland. Vi kunde lika gärna ha legat vid Sibirien.

Men nu undrar jag om Sverige är i samma position idag. Reser man runt i Europa känns det som att man reser mellan stadsdelar. Samma kedjor, samma atmosfär. Och Paris/London/Berlin/Amsterdam brukar ha en massa rika oljearaber som kör omkring i lyxbilar. Om detta är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Men det visar att vi inte är en del av gemenskapen.

T om våra nordiska grannar ser ner på oss och ser sig själva som nordiska bröder.

Jag tycker att det är finland som är den som ligger utanför resten. Finland är lite "efter" Sverige bland annat i populärkulturen, dock vet jag inte om det stämmer mer men när jag var liten var det så (är 24). Med det fetstilta tänkte jag bara påpeka att Finland många gånger har hamnat utanför i detta tankesätt. Det är ofta Sverige, Norge och Danmark eller enbart Sverige och Norge. Meeen historien hoppar ju fram och tillbaka när det kommer til detta.
Senast redigerad av jetblack666 2011-07-17 kl. 01:10.
Citera
2011-07-17, 01:35
Medlem
I Norden tycker jag Danmark är ledande utifrån ett internationellt perspektiv; sedan kommer Sverige och på delad tredje plats Norge och Finland (och Island såklart).
Citera
2011-07-17, 01:58
Medlem
Du skapade väl bara den här tråden för att provocera lite? Så det är väl ingen mening med att tänka ut ett svar till ditt inlägg.
Citera
2011-07-18, 21:58
Medlem
brianmolkos avatar
Vore det inte bättre om att fråga i Sverige, jo vi har blivit isolerade från viss kultur i vissa delar av landet numera
vilket ses som en framgång
Citera
2011-07-19, 01:25
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Sverige känns lite utanför resten av Europa, men även världen.

Paris/London/Berlin/Amsterdam brukar ha en massa rika oljearaber som kör omkring i lyxbilar. Om detta är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Men det visar att vi inte är en del av gemenskapen.

Utanför Europa? -Bara att ta en färja över Östersjön. Kostar inte så mycket.

Paris, London, Berlin, Amsterdam? Skulle en Europeisk gemenskap betyda att vi har Olje Schejker? Om vi inte har det så är vi utanför? Varför då? Händer väl att de passerar Stockholm på semester.

Nordiska grannar? Varför skulle de se ner på oss? De tycker nog att vi har en konstig invandringspolitik och de är nog oroliga för att invandrare och narkotika från Sverige ska ställa till problem i deras samhällen. Men vad vet jag?

Att vi som Svenskar kanske inte uppfattas som så "moderna"? Har själv tänkt så.
Med mode menas ofta influenser från USA. Varför ska vi ta efter från dem? Vi är ju bättre.
Åtminstone bättre än USA. Jag uppfattar att vi har kommit längre än dom.
Det skulle lika gärna kunna vara så att folk i andra länder ser upp till oss och ser oss som förebilder.
Citera
2011-07-19, 02:41
Bannlyst
Jag håller med dig. Hela Skandinavien förutom Danmark känns som en egen isolerad del av världen. Vill inte lägga någon värdering i om det är bra eller dåligt men jag håller med om att det stämmer.

Jag tycker att Europa består av 3 delar. Öst, väst och norr. De i öst Och väst är lika isolerade ifrån oss som vi är ifrån dem. Det är ju faktiskt så att de missar lika mycket av våran kultur som vi missar av deras. Vi är inte sämre på något sätt.

Man kan väl säga att vi är lite som Europas Alaska. Det sitter inte riktigt ihop med det övriga på kartan och vi kan nog uppfattas som lite konstiga och udda. Många tycker att det är häftigt när man beskriver klimatet och hur solen aldrig går ner på sommaren men samtidigt skulle väldigt få vilja komma dit och uppleva det. Vi är ju inte det "coola" landet i Europa direkt.

Norrmännen tycker att vi fattiga och billig arbetskraft, lite så som vi ser på polackerna. Finnarna tycker att vi är rika snobbar som tror sig vara bättre än alla andra (om man ska tro sannfinnarna). Slutsatsen man kan dra av det är att vi ligger sådär lite lagom mitt i mellan och det tycker i alla fall jag är bra.
Citera
2011-07-19, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Nordiska grannar? Varför skulle de se ner på oss? De tycker nog att vi har en konstig invandringspolitik och de är nog oroliga för att invandrare och narkotika från Sverige ska ställa till problem i deras samhällen. Men vad vet jag?

Dags att lyfta på stenen och titta ut i världen snart?

Det du precis sa var dina egna åsikter och inte Norrmännen eller Finländarnas. Inte heller danskarnas även om de börjar närma sig.

Då du generaliserar och säger "de" så har du ju uppenbarligen helt åt helvete fel. Det är fortfarande en majoritet av befolkningen i båda länderna som är för fortsatt invandring. Om man ska generalisera och säga vad "de" tycker så tycker de alltså att man bör fortsätta ta in invandrare och föra samma invandringspolitik som man hittills har gjort.

Se till att hålla käften stängd i fortsättningen så att du slutar göra bort dig.
Citera
2011-07-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCoffey
Dags att lyfta på stenen och titta ut i världen snart?

Det du precis sa var dina egna åsikter och inte Norrmännen eller Finländarnas. Inte heller danskarnas även om de börjar närma sig.

Varför har då både Norge och Danmark förstärkta gränskontroller mot Sverige ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in